Helt rätt tolkat ByggaNytt!! Naturligtvis skall man inte vara rädd för att köpa hus med vare sig torpargrund eller annat. Precis som du själv skriver så är det inte bra när man gjutit in golvreglar i betong eller när hemmafixaren har gjutit mot träsyllar eller annat. Tittar man på hus så bör man åtminstone ha intresserat sig så pass att man har något så när grundläggande kunskaper om fukt, mögellukt dåliga vattenledningar, blåbetong etc..
Tråden handlar om hussvamp och jag försökte bara återge lite var det är störst risk att hitta hussvamp.

Anlitar du en besiktningsman som ByggaNytt skriver så minimerar man helt klart risken för att råka ut för obehagligheter.
Som tur är så är hussvamp relativt ovanligt och kanske just därför så är folk inte riktigt medvetna om hur oerhört allvarligt detta kan vara.

Nallis! Det var absolut inte min avsikt att skrämma dig från att köpa hus. Ofta är gamla hus betydligt mer välbyggda än nyare så jag önskar dig lycka till med ditt framtida husköp!
 
  • Gilla
Anonymiserad 128745
  • Laddar…
Hemmakatten
Nallis; jag skulle vilja påstå att ju äldre hus ni köper och då ett som inte är renoverat eller bytt värmekälla den senaste tiden, desto säkrare är ni på att det är ett friskt hus.
 
Snurre skrev:
Helt rätt tolkat ByggaNytt!! Naturligtvis skall man inte vara rädd för att köpa hus med vare sig torpargrund eller annat. Precis som du själv skriver så är det inte bra när man gjutit in golvreglar i betong eller när hemmafixaren har gjutit mot träsyllar eller annat. Tittar man på hus så bör man åtminstone ha intresserat sig så pass att man har något så när grundläggande kunskaper om fukt, mögellukt dåliga vattenledningar, blåbetong etc..
Tråden handlar om hussvamp och jag försökte bara återge lite var det är störst risk att hitta hussvamp.

Anlitar du en besiktningsman som ByggaNytt skriver så minimerar man helt klart risken för att råka ut för obehagligheter.
Som tur är så är hussvamp relativt ovanligt och kanske just därför så är folk inte riktigt medvetna om hur oerhört allvarligt detta kan vara.

Nallis! Det var absolut inte min avsikt att skrämma dig från att köpa hus. Ofta är gamla hus betydligt mer välbyggda än nyare så jag önskar dig lycka till med ditt framtida husköp!
Förstår du inte skulle skrämmas=) Det är bara så mycket att tänka på, allt man måste veta. Jag vill inte köpa ett billigt hus som blir svindyrt efter en stund för man missat massa.
 
Hemmakatten skrev:
Nallis; jag skulle vilja påstå att ju äldre hus ni köper och då ett som inte är renoverat eller bytt värmekälla den senaste tiden, desto säkrare är ni på att det är ett friskt hus.
Jag är ledsen men du får gärna förklara, borde det inte vara tvärtom, att det blir ett dåligt hus om det är gammalt och inget bytt?

( jag vet inte om man kanske ska byta tråd och inte disskutera detta i hans svamptråd)
 
Om inget behövt bytas ut eller förbättras tyder det ju på att det var bra gjort från början.
 
Wester skrev:
Finns visst vanlig villaförsäkring som täcker detta. Villaägarnas tex täcker upp till en mille i sanering för äkta hussvamp och den ingår i vanliga villaförsäkringen. Finns flera men kommer inte ihåg det nu. Vi valde denna just pga av hussvampsförsäkringen.
Ok, det visste jag inte! Vi tog anticimex hussvamp och fuktskadeförsäkring, kostar ca 800 kr/år...
 
Här finns det lite fakta om hussvampen på antisimex hemsida.

http://www.anticimex.se/default.asp?objectid=726

Det står inget om flera centimetrar i tillväxt per dygn, men väl 6mm per dygn, illa nog det och när det gäller husperspektivet så är detta ju extremt snabbt. Hur ofta är man egentligen under krypgrunden och kollar
 
  • Gilla
Anonymiserad 128745
  • Laddar…
Angelicaocoffa, hur går det?
 
Dom här kan analysera ett prov och tala om exakt vad man har fått för ickebetalande hyresgäst i sitt hus:
https://www.botaniskanalys.se/
Det känns som det första man ska göra om man oroar sig för sånt.

Vi tog ett prov på ett hus där kundens besiktningsman hade slagit ner på misstänkt hussvamp. Fick svar att det inte var äkta hussvamp och att det räckte med sprutning för att döda angreppet. Gjorde det, samt lite grundförstärkning, ny besiktning och sen var jobbet klart. (y)
 
R Robban_C skrev:
Dom här kan analysera ett prov och tala om exakt vad man har fått för ickebetalande hyresgäst i sitt hus:
[länk]
Det känns som det första man ska göra om man oroar sig för sånt.

Vi tog ett prov på ett hus där kundens besiktningsman hade slagit ner på misstänkt hussvamp. Fick svar att det inte var äkta hussvamp och att det räckte med sprutning för att döda angreppet. Gjorde det, samt lite grundförstärkning, ny besiktning och sen var jobbet klart. (y)
Hej
hur gjordes saneringen? gjorde ni det själva? kostnad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.