Våran tomt räknas som en vanlig tomt det är problemet . Vi ville stycka mer och få den godkänd som skogsfadtighet men kommunen såg till att vi bara fick stycka en tomt till och med mindre än vissa tomter där de bara får bygga fritidshus. Vi ligger utanför detajplan men kommunen fjanta om någon policy. Hm måttligt trött på denna kommun.
 
Då var det hela ur världen. Killen från bygg och miljönämnden ursäkta sig nästan när han ringde. Sambon förklarade vad de olika sakerna användes till . Sen var vi välkomna att lämna in bygglov på bodarna när bygger var klart om vi ville ha dem kvar. Fick även namnet på anmälaren . En gammal dam som tydligen varit flitig med telefonsamtal till kommunen om allt från högt gräs på badstranden till vårt bygge. Hon bor inte permanent här kan tilläggas.
 
  • Gilla
Marcus_L och 12 till
  • Laddar…
Det brukar vara sådana som klagar på allt,brist på sysselsättning kanske
det var ju skönt att det ordnade sig så ni kan bygga vidare i lugn o ro
 
Det var roligt att höra!

Vill bestämt minnas att jag skrev nåt inledningsvis i riktning att det nog inte sällan är anmälare där kommunen hellre skulle vara utan anmälaren än den anmälde... så även här alltså ;)

Lycka till med fortsättningen av bygget!
 
En "vän av ordning" alltså, som "inte vill vara till besvär, men det är nog bäst att det går rätt till" och vad de brukar slänga ur sig för floskler.
 
  • Gilla
tallmilan och 1 till
  • Laddar…
Meningsfullt att klaga när man inte bor där permanent... Det finns då folk till allt tyvärr!
Men skönt att det löste sig för er, lycka till med bygget!
 
Ja tyvärr finns det alltid de som ska gnälla ... Men nu är det lugnt ett tag till och vi kan bygga vidare. Och veta att det 'r ok att ha virke och vi får ha byggbodarna under byggtiden. Vi var välkommna att skicka in ansökan om bygglov när bygget var klart om vi ville ha kvar bodarna.

529225_10151540555714763_82204846_n.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu ska jag ut och njuta av min vackra omgivning. Plocka lite svamp och inte tänka mer på gnälliga människor .

HA EN UNDERBAR DAG :)
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Fin bild!
Vilken del i östergötland är detta beläget?
Vi bor nära söderköping.
 
Sankt Anna :)
 
Aha!
Vi har sommarstuga uppe vid Rönö.
Inte så långt ifrån :)
 
Redigerat:
Ja nog trodde jag allt ordnat sig efter att sambon pratat med bygg och miljönämnden. De gav det intrycket och sambon hade fått ge en godtagbar förklaring.

Men ack så fel vi hade. Igår kom de igen. Och nu ser bygget självklart inte ut som förut. Allt har bytt plats för vi har som sagt en mycket mindre tomt än vad ens kommunen själva tycker är rimligt för en åretruntbostad.

När detta ifrågasätts säger de att de har en policy i vårat samhälle max 2000 kvadrat fast i områdesbestämelsena står det 3000 för en året runt hus. Något de skiter i.

Där vi styckade är inte planlagt. Angränsande mark ägs av stamfastigeten som vi styckat från. Runt om faktiskt. På andra sidan vägen är kommunen. Som för många år sen tillhörde den ägare (min mamma och hennes bror då mormor). När tjämdtemannen nu var ute frågade han om allt från skyliften till två järnbalkar. Sambon sa ilsket hur tror du man bygger hus? Vi har inte varken tid eller plats att trycka ihop allt i ett hörn. Gör vi det hamnar det på stamfastigeten och det irriterar visst kommunen med fast vi har markägatens tillstånd.

Det patetiska klagomålet efter denna rundtur var ett skärmtak till en av byggbodarna som vi helt enkelt inte hunnit få dit vi har kämpat med vidskivor och att gå klart i pannrum så vi kan få in pannan till vintern.

Denna kommun är banne mig helt omöjliga att ha att göra med.
 
Och bara någon timme senare kom en annan boende i samhället och var helt faschinerad över bygget. Men att en förlåt uttrycket kärring som inte ens bor här permanent ska få ställa till med allt skit när ingen annan i området säger ett pip utan faschineras över vårst bygge och vet om vår situation med vad det gäller sjukdom och det vi går igenom.

De ger stående ovationer och gläds åt vårt slit.
 
OM kommunen nu mot förmodan skulle få för sig att utfärda någon form av anmodan, så har du ganska lång tid på dig att lyda.

Här där vi bor finns det ett hus i grannskapet, med extremt ovårdad tomt och med ett hus som är i ännu värre skick. Det är ex. ett stor hål i taket och ur hålet växer en björk, som har nått ca 2m höjd över taket, verkar växa med rötterna i mellanbjälklaget, där isoleringen troligen är torv. Hela huset är i ungefär det skicket, men var bebott till för ett par år sedan, ägaren bodde där. Fönstren är trasiga, inte av vandalisering, utan bågarna är så murkna att glaset ramlar ur, eller så knäcks bågarna av att byggnaden håller på att säcka ihop.

Där pågår ett ärende hos kommunen om anmodan att städa upp tomten, ärendet påbörjades 2004, och "is still going strong". Man kan se stadsbyggnadskontorets diarie på nätet, och kan se att dte finns ca 150 olika skrivelser i detta enda ärende, senaste häromdagen, det finns ett tiotal domar fån länsrätt, kammarrrätt och regeringsrätt, viten på uppmot 500 000 är utdömda, men där vann tydligen fastighetsägaren i regeringsrätten och slapp betala.
 
Hoppas verkligen inte att det tar så lång tid hua mej.

Men så länge de ska hålla på och kolla oss hela tiden så kommer vi ingenstans. Kan säga att på landet finns mycket som de ser mellan fingrarna på så man kan ju undra ibland varför just vi blir granskade till 1000. På vägen ner till oss finns ett nybyggt område där de håller på att bygga en del hus. Det är planlagt. Och jag vet att ett hus var för högt och det upptäktes när det var klart så de fick söka om sitt bygglov och dispens från grannarna och planen ändrades. På andra sidan vägen står en tom tomt med endast en friggebod på ( har läst här i olika trådar att det är inte tillåtet att sätta upp en friggebod före man börjat bygga? Jag kan ha fel) De har haft en husvagn stående där istllet. Sen åker man en liten bit till och där har vi ett gäng tomter som inte vet var deras gränser går. Och kommunen säger att de kan flytta ut staketet 2 meter utanför där det är nu vilket skulle bli mitt i vägen som ägs av min mamma men så har kommunen sagt.

Brevid de tomterna revs ett hus och det byggde nytt de flytta upp huset en meter ingen fara sa kommunen men det visade sig att när huset var byggt stack tackfoten ut över grannens tomt.

Lite längre bort i upptäkte 2 grannar att den ene haft en friggebod stående på grannens mark i 17 år och trodde marken tillhörde dem.

Jag kan hålla på hur länge som helst. Men allt detta hjälper inte oss. Vi skulle med kunna anmäla hit och dit men vad hjälper det. Våran anmälan försvinner inte för att vi är bittra och anmäler andra som inte ens är delaktiga i våran anmälan.
 
Men hur är läget? Kommunen måste fatta ett beslut i ärendet, antingen ger man ett föreläggande till er om att städa upp, eller så beslutar man att lämna klagomålet utan åtgärd. När de sedan fattat sitt beslut så kan ni eller den klagande överklaga beslutet (nästa instans tror jag är Länstyrelsen, även i nya PBL).

Om de nu håller på med upprepade besiktningar av er tomt så blir det ju nästan trakasseri.

Kontakta den ansvarige handläggaren och kräv att de skall fatta ett beslut. Och skulle de mot förmodan vilja besluta till er nackdel så får du överklaga.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.