Bananskalare Bananskalare skrev:
Men visst det står tesla på bilen. Då finns det pengar. Man har lyckats skapa en hype! Precis som med apple telefonen Dessa kostar bra massa tusenlappar extra bara för att det är ett äpple på luren.
Tesla är väl en av de billigaste elbilarna om man jämför med bilar i samma segment? Till och med okända kinesiska fabrikat kostar 200' mer.
 
Nicke Nyfiken
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men du förnekar att det finns köer bara för att inte sett några köer? Du säger att Aftonbladet och all annan media ljuger för att du inte sett några?
Du måste bestämma dig. Är det påståenden eller frågor du skriver?

Det blir väldigt otydligt vad du menar när du utformar dina meningar som påståenden men avslutar med frågetecken.

Oavsett om du påstår eller frågar om jag förnekar att det finns laddköer så är det redan överspelat eftersom jag tidigare i tråden skrev följande:

Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Vill man tvunget ladda på Ionitys laddstolpar (som artikeln handlar om) för att man har fått ett billigt abonnemang när man köpte bilen, så får man väl stå i kö där när det är sportlov om man känner för det.

Det har säkert varit kö på andra laddnätverk också vid vissa tidpunkter på speciella dagar, men det har aldrig drabbat oss trots att vi åker till fjällen bland annat på just sportlovet.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
Jag ger upp. Det går inte att diskutera med en motpart som inte äger elbil eller har provat under en längre period.

Det är som att säga att något är äckligt utan att ha smakat det. Man kan tro, men veta är n helt annan sak.

[länk] Model 3
Men nu hänvisar till begagnade bilar. Jag hänvisade till nya bilar.
Båda var från -21
Du läste aldrig mitt inlägg speciellt noga?
Men varför är det så viktigt att inte säga något negativt om elbilen?
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
Bananskalare Bananskalare skrev:
Okej vi säger så här istället.... om någon berättar att han aldrig behövt köa och totalt blånekar det pressen skriver, låter inte det lite som att man förnekar köerna?
För tänk till, om man samtidigt säger jag har aldrig sett några köer så media ljuger. Är inte det att säga det finns inga köer?
Kanske dags att läsa om lite?
Citera gärna inlägget där någon säger att det aldrig har funnits några laddköer någonsin.

Jag hittar inga sådana inlägg i denna tråden.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Du måste bestämma dig. Är det påståenden eller frågor du skriver?

Det blir väldigt otydligt vad du menar när du utformar dina meningar som påståenden men avslutar med frågetecken.

Oavsett om du påstår eller frågar om jag förnekar att det finns laddköer så är det redan överspelat eftersom jag tidigare i tråden skrev följande:
Om man tar upp ett problem igen
då får man ta smällen att folk inte håller med sig.
För att säga jag har aldrig aldrig sätt några köer för att sedan påstå att media ljuger.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
Bananskalare Bananskalare skrev:
Om man tar upp ett problem igen
då får man ta smällen att folk inte håller med sig.
För att säga jag har aldrig aldrig sätt några köer för att sedan påstå att media ljuger.
Vad är det du försöker förmedla?
 
Redigerat:
Bananskalare Bananskalare skrev:
Min ekonomi ligger kring 300000:- Får jag 60mils räckvidd då?
Nej. Men det vet du ju redan.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Säg som det är istället. Det tar 45min att ladda bilen.
Nej, det gör det sällan. Oftare under 30 min. för 10–80 %. Och då ska man behöva ladda så mycket också, vilket kräver en körsträcka på över 50 mil per dag. Få kör så långt, alls. Än mindre utan en rejäl paus.

Bananskalare Bananskalare skrev:
Erkänn nackdelarna. Tryck på fördelarna istället.
Det gör vi också, men det är nackdelarna, inte fördelarna, sådana som du skapar medvetna missförstånd om. Vi svarar inte heller för att du ska lära dig, utan för att andra ska slippa läsa vantolkningarna oemotsagda.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag har inte 7-800000:- att lägga på en bil. Har inte lust heller. Bara för att få en elbil med bra räckvidd. Min ekonomi ligger kring 300000:- Får jag 60mils räckvidd då? 60mil då kan jag klara mig.
Men för min del är det viktigare med räckvidd en drivning. Eller för den delen tiden det tar att tanka eller ladda.
Det intressanta är att det är mest elbilsägare som tycker det är perfekt att rasta em timme.
Jag har ingen lust att sänka min standard bara för att ha elbil.

Fördelen med en bensinbil är att jag kan säga att jag min elförbrukning är lägre en de med elbil.
(jaja kag vet bensinbil är inte så värst bra för miljön. Men nu är ni bara yråkiga:p:crysmile:)
Ganska orelevant hur mycket du har råd att lägga.

De relevanta är att räkna på totalekonomin.
Vad kostar en fossil under sin livstid kontra en elbil...
Elbilen kostar nästan bara i inköp.
Medans fossil kostar hela tiden
 
  • Haha
Tubes
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Okej vi säger så här istället.... om någon berättar att han aldrig behövt köa och totalt blånekar det pressen skriver, låter inte det lite som att man förnekar köerna?
För tänk till, om man samtidigt säger jag har aldrig sett några köer så media ljuger. Är inte det att säga det finns inga köer?
Kanske dags att läsa om lite?
Återigen, det är ingen som blånekar det som står i massmedia, däremot är massmedia duktiga på att förvränga sanningen så att det blir fler som läser artikeln.


Om man tex laddar elbilen full två dagar innan hemresan samt börjar hemresan kl 07:00 så slipper man troligen en del köer på vägen.
Sen stannar man i säg 15 minuter och laddar när batteriet är halvfullt, då slipper man också troligen laddköer.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Ganska orelevant hur mycket du har råd att lägga.

De relevanta är att räkna på totalekonomin.
Vad kostar en fossil under sin livstid kontra en elbil...
Elbilen kostar nästan bara i inköp.
Medans fossil kostar hela tiden
Så säg att jag får lägga 100000:- Menar du att jag kommer tjäna in de pengarna? Självklart kostar en elbil i drift senast jag kollade så betalade jag 175 öre kwh.
Men det kanske är något speciellt med elbilar? Men vad jag vet kostar det lika oavsett. Alltså det finns en kostnad. Det kostar att ladda elbilen vid en laddstation, ganska mycket dessutom.
Så att säga att den knappt kostar något är bara löjligt. Ja jag vet att bensinen är mycket dyrare o drift
Det är väldigt intressant vad jag har råd med. Eftersom jag skriver om mig. Du kanske har missat det men mycket av det jag skriver handlar om mina åsikter.
Jag fått inbankat i min skalle att väldigt mycket är vad man själv har för erfarenheter. Eller menar du att det är ett faktum när de säger att de inte sett köer?
För att kunna jämföra en totalkostnad måste du ha någonting att jämföra med.
 
Redigerat:
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Återigen, det är ingen som blånekar det som står i massmedia, däremot är massmedia duktiga på att förvränga sanningen så att det blir fler som läser artikeln.


Om man tex laddar elbilen full två dagar innan hemresan samt börjar hemresan kl 07:00 så slipper man troligen en del köer på vägen.
Sen stannar man i säg 15 minuter och laddar när batteriet är halvfullt, då slipper man också troligen laddköer.
Jaja.
Nu kommer elbilsreligonen fram. Det patetiska försvaret av varandra

Varför ska jag ladda elbilen full 2dagar innan? Eller tar det två dagar att ladda elbilen? Jag har absolut ingenting emot att ladda bilen hemma innan jag ger mig iväg. Det är normalt. Jag brukar ofta tanka bilen fullt innan jag åker.

Själv brukar jag försöka åka vid vettiga tider, oavsett drivlina. Vid dessa tider är det oftast inga köer. Jag kan självklart vara ännu bättre på starttid om det minskar risken för köer vid laddstationerna. Undrar om min farfar hade åkt redan vid 4? Han sa seriöst senast 5.... Undra vad han hade tänkt om elbilen? körde gärna dieselbil hamnade med en turbo diesel då undrade han hur ska en fläkt jävel få bilen att gå fortare. Den där fläkt jäveln fick diesel bilen att bli som en besinbil...
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, det gör det sällan. Oftare under 30 min. för 10–80 %. Och då ska man behöva ladda så mycket också, vilket kräver en körsträcka på över 50 mil per dag. Få kör så långt, alls. Än mindre utan en rejäl paus.


Det gör vi också, men det är nackdelarna, inte fördelarna, sådana som du skapar medvetna missförstånd om. Vi svarar inte heller för att du ska lära dig, utan för att andra ska slippa läsa vantolkningarna oemotsagda.
Det intressanta bara när ni ska försvara elbilen, framförallt räckvidden. Så kommer alltid samma sak fram. Att alla vill ha en lång paus Istället för att köra på.
Har jag fel som tycker att räckvidden är ett problem?

om jag skulle köra mer än 50mil? Då skulle jag troligtvis stanna 2ggr för att tanka. Jag skulle kanske äta på vägen. Skulle jag gå in och äta skulle det ta maximalt 15min.
Jag tror att många med mig resonerar på samma sätt
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Menar du att jag kommer tjäna in de pengarna? Självklart kostar en elbil i drift senast jag kollade så betalade jag 175 öre kwh.
Hur många kWh drar en elbil på 10 mil?
Hur mycket kostar den elen totalt?

Hur många kWh drar en bensin-/dieselbil på 10 mil?
Hur mycket kostar bensinen/dieseln totalt?


Vad kostar servicen på en elbil under en tioårsperiod?

Vad kostar servicen på en bensin-/dieselbil under en tioårsperiod?

Vad kostar skatt, försäkring etc på elbilen under en tioårsperiod?

Vad kostar skatt, försäkring etc på bensin-/dieselbil under en tioårsperiod?

Vad blir totalkostnad för en elbil under en tioårsperiod om man kör 2500 mil per år?

Vad blir totalkostnad för en bensin-/dieselbil under en tioårsperiod om man kör 2500 mil per år?
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det intressanta bara när ni ska försvara elbilen, framförallt räckvidden. Så kommer alltid samma sak fram. Att alla vill ha en lång paus Istället för att köra på.
Har jag fel som tycker att räckvidden är ett problem?
Mitt försvar är att det går fortare att ladda än många tror och att det är bra att ens medtrafikanter tar paus. Att det är ett självändamål med långa pauser, nej det har nog ingen hävdat.

Ja, jag tror att du har fel avseende räckvidden.

Bananskalare Bananskalare skrev:
om jag skulle köra mer än 50mil? Då skulle jag troligtvis stanna 2ggr för att tanka. Jag skulle kanske äta på vägen. Skulle jag gå in och äta skulle det ta maximalt 15min.
Jag tror att många med mig resonerar på samma sätt
Ja, säkert. Särskilt folk utan barn. Mot det kan man ställa hur vanliga sådana resor är.
 
  • Gilla
Nicke Nyfiken och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.