Låter helt sjukt att ni inte får elda med fastbränsle....
 
Detta gäller Svedala kommun i Skåne. Jag har pratat flera ggr med byggnadsinspektören och han tycker vi ska söka bygglov och efter avslag begära pröving hos länsstyrelsen. Han menar att det är topografin som gör att röken kommer att störa grannarna. INGEN kommer att elda i syfte att värma upp husen - det handlar ju enbart om trivseleldning. Han tycker att man kan titta på andra alternativ så som etanol eller gel. Vi vet inte hur vi ska göra men det är nog värt att testa länsstyrelsen. Frågan är vilka starka argument man kan ha mer än att man tycker det är mysigt att ha en kamin...
 
Reservvärme vid strömavbrott är ett bra argument tycker jag..
 
Eftersom du har skrivit i byggnadsvårdsforumet är det kanske ett gammalt hus du flyttar till?
I så fall har det säkert funnits en eldstad där tidigare, som du nu kan "rusta upp".
En oanvänd skorstenskanal med sot på insidan måste kunna anses vara rester av en eldstad, bara att "ställa den i ordning igen".

/ Fredrik
 
Anna-Panna skrev:
Detta gäller Svedala kommun i Skåne. Jag har pratat flera ggr med byggnadsinspektören och han tycker vi ska söka bygglov och efter avslag begära pröving hos länsstyrelsen. Han menar att det är topografin som gör att röken kommer att störa grannarna. INGEN kommer att elda i syfte att värma upp husen - det handlar ju enbart om trivseleldning. Han tycker att man kan titta på andra alternativ så som etanol eller gel. Vi vet inte hur vi ska göra men det är nog värt att testa länsstyrelsen. Frågan är vilka starka argument man kan ha mer än att man tycker det är mysigt att ha en kamin...

Problemet på vissa ställen är just att röken fårn "fastbränsle"-kaminer stör grannar.
I storstäder, eller nära, är det tex oftast bara tillåtet med trivseleldning. Och på andra ställen kanske toppografin inte ens tillåter det.

Inte så kul att bo ovanför ett område och få in en massa rök i sitt hus varje gång en granne vill mysa :(

/K
 
klaskarlsson skrev:
Problemet på vissa ställen är just att röken fårn "fastbränsle"-kaminer stör grannar.
I storstäder, eller nära, är det tex oftast bara tillåtet med trivseleldning. Och på andra ställen kanske toppografin inte ens tillåter det.

Inte så kul att bo ovanför ett område och få in en massa rök i sitt hus varje gång en granne vill mysa :(

/K
Just därför finns det alltså kaminer med KATALYSATOR!!! De ger nästan helt rena utsläpp. Ursäkta om jag upprepar mig, men detta verkar inte riktigt sjunka in sas

/N
 
njitnjau skrev:
Just därför finns det alltså kaminer med KATALYSATOR!!! De ger nästan helt rena utsläpp. Ursäkta om jag upprepar mig, men detta verkar inte riktigt sjunka in sas

/N
Nu får du ursäkta mig - vad är det som inte sjunker in !?

Katalysator på kaminen, löser det alla problem då ?

1. I byråkratins villgångar så spelar det nog inte ngn roll ? Även om en katalysator eliminerar rökutsläppen helt (vilket jag är tveksam till om dom har uppfunnint ngn sådan än - utom etanolgelkaminer då - men nu talade vi ju om fastbränsleförbränning!?!)

2. Släpper dessa kaminer inte ut ngn rök alls ? Inga luktande eller rökdoftande utsläpp ?
Vilka produkter bildas då vid förbränning, och vart hamnar dessa ?
Vad händer om man skulle råka mata kaminen med "orent" trä ?

En katalysatorkamin, som jag har förstått det, bränner effektivare (vilket namnet också hintar - katalysator i kemin är ju ett ämne som förbättrar en reaktion utan att själv förbrukas) - däremot har jag inte sett ngt som tyder på att det inte blir ngn rök ?

Tom den snaste forskningn ser ju inte direkt ut att ha löst problemen med rök...
http://web.abo.fi/meddelanden/forskning/1999_06_katalysator.sht

Som jag har förstått det kan man, om man eldar rätt, få en vanlig modern kamin att släppa ut lika lite oförbrända ämenn som en katalysatorkamin - men det är inte problemet i tät bebyggelse!!
Visst är det inte så kul om röken inehåller kolmonoix eller massa oförbrända kolväten osv - men den kan vara nog så otrevlig att få rakt in på bakgården även om innehållet är lite hälsosammare vid helt korrekt förbrännning. Att dock ge byggnadslov under förutsättning att den eldas 100% rätt varje gång är kanske lite vanskligt dock !??


/K
 
Hej Klas,
Du har säkert helt rätt,
Jag kan bara tala av egen erfarenhet. Vi har två hushåll på vår gata, båda använder moderna sk spiskasetter dessa fullständigt spyr ut svart tjock vämjelig rök, som säkert innehåller både det ena och det andra. Väldigt otrevligt måste jag säga.. Dessutom är dessa grannar väldigt mysbenägna.... och vi får ibland tom in deras rök i huset...

När jag eldar i min lilla Vermont kamin kommer det vit rök ur skorstenen som enligt utsago mest är vattenånga.
Det luktar visserligen lite grann och det kommer säkert ut lite annat också men det känns inte som att det är något att prata om jämfört de rökgaser som uppstår vid sk konventionell eldning.

Men du har rätt i att man måste elda på rätt sätt och bara rent trä! Inget skräp typ spånplattor papper o plast o dyl. (Då förstör man dessutom katalysatorn)

Jag har för mig att de här Kat kaminerna är utvecklade i USA eller Canada för att möta deras stränga utsläppskrav i tätbebyggda områden.

Och det är säkert som du säger att det är svårt att garantera att det eldas rätt var gång.. Tycker nog ändå att jag ville slå ett slag för denna typ av eldning. Det är faktiskt väldigt stor skillnad! Min kamin ryker mindre än när grannen startar sin utegrill..

Förlåt om jag var lite burdus in mitt förra inlägg. ;-) Tyckte bara att det verkar som om ingen ens tar notis om att denna teknik finns.

mvh Njitnjau
 
njitnjau skrev:
Hej Klas,
Du har säkert helt rätt,
Jag kan bara tala av egen erfarenhet. Vi har två hushåll på vår gata, båda använder moderna sk spiskasetter dessa fullständigt spyr ut svart tjock vämjelig rök, som säkert innehåller både det ena och det andra. Väldigt otrevligt måste jag säga.. Dessutom är dessa grannar väldigt mysbenägna.... och vi får ibland tom in deras rök i huset...

När jag eldar i min lilla Vermont kamin kommer det vit rök ur skorstenen som enligt utsago mest är vattenånga.
Det luktar visserligen lite grann och det kommer säkert ut lite annat också men det känns inte som att det är något att prata om jämfört de rökgaser som uppstår vid sk konventionell eldning.

Men du har rätt i att man måste elda på rätt sätt och bara rent trä! Inget skräp typ spånplattor papper o plast o dyl. (Då förstör man dessutom katalysatorn)

Jag har för mig att de här Kat kaminerna är utvecklade i USA eller Canada för att möta deras stränga utsläppskrav i tätbebyggda områden.

Och det är säkert som du säger att det är svårt att garantera att det eldas rätt var gång.. Tycker nog ändå att jag ville slå ett slag för denna typ av eldning. Det är faktiskt väldigt stor skillnad! Min kamin ryker mindre än när grannen startar sin utegrill..

Förlåt om jag var lite burdus in mitt förra inlägg. ;-) Tyckte bara att det verkar som om ingen ens tar notis om att denna teknik finns.

mvh Njitnjau
Katalysatorkaminer är säker bra.
Dock har jag dels hört att dom är rätt dyra, dels att dom är lite känsliga för att eldas rätt !?
Dessutom verkar det som om man i Usa börjar gå ifrån dessa nu, pga att moderna kaminer (kanske med tvåluftssystem !?) är lika effektiva...

Oavsett vilket så tror jag som sagt inte det är en enkel lösning om byggnadsnämnden sätter sig på tvären - men visst har du kanske rätt i att det kan vara värt ett försök och lite research för trådstartaren...

/K
 
Jo, det är nog sant, även om man inte behöver inneha nån högre utbildning för att klara av att elda "rätt".. det är faktiskt väldigt enkelt!
Katalysator kaminerna är nog ändå något renare än de moderna kaminerna med sk tvåstegsförbränning. Dessutom kan man pyrelda utan att det ryker och på så vis förlänga brinntiden! ( 8-10 tim per inmatning) Detta funkar inte utan KAT.

Men kaminer med tvåstegsförbränning utan KAT är i sin tur ofantligt mycket renare och faktisk rätt mycket effektivare än konventionella dito..
Tycker detta kan vara att tänka på vid val av kamin oavsett om det finns risk att man stör sina grannar eller ej. Man vill ju inte vara miljöbov även om man gillar byggnadsvård...

Denna diskussion borde nog iofs inte sortera under byggnadsvård men jag kunde inte låta bli att lägga näsan i blöt eftersom jag tycker det är så pass intressant.

over and out!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.