Svärmor skulle behöva en fast placerad och lättanvänd telefon, men tyvärr är kopparnätet nedlagt där hon bor.
Jag har kollat på en sån här telefon: https://www.dustinhome.se/product/5011243866/essence-volte och vad jag förstår är det bara att stoppa i ett SIM-kort och börja ringa.

Dock vill vi gärna att det ska gå att nå den fasta telefonen på samma nummer som mobilen, men tjänsten 'tvillingabonnemang' verkar ha försvunnit från marknaden? Finns det något annat sätt att lösa det på?
I dag har hon mobilabonnemang och mobilt bredband från Telia och att byta operatör eller nummer på mobilen är inget alternativ. Ett nytt nummer på den 'fasta' telefonen är inte helt uteslutet - I första hand är det närmsta släkten som behöver kunna ringa och vi kan lära oss ett till nummer, men det är kanske bättre och mindre förvirrande för hennes vänner om de känner igen numret hon ringer ifrån...


En annan lösning är kanske en brygga mellan befintlig PSTN-telefon och IP. Men då behöver man nån SIP-tjänst att koppla den till. Jag kollade på Telias hemsida och försökte se om man kunde köpa den tjänsten där och koppla ihop det med mobilnumret på något sätt, men det verkar bara finnas såna tjänster om man har fast bredband via dom?



Är det nån som har gjort nåt liknande och har lite input? Nån som har några synpunkter på Noabe-telefonen?
 
galento
Tycker hon mobilen är krånglig ? Vår mor hade en Doro mobil och
det fungerade bra , lättanvänd.
 
Nej, hon har en Doro-mobil redan. Problemet är att hon förlägger den, glömmer att ladda, stänger av ljudet, etc titt som tätt. Därför vill vi ha en telefon som står på skrivbordet och inte försvinner eller slutar funka utan anledning.
 
Såg en grej på Draknästet igår som verkar super för den äldre generationen. Företaget heter loopeli och det är en app där äldre kan ringa och en anhörig kan också vara behjälplig på distans i appen.

Man har appen i en typ surfplatta och det finns även diverse hållare och så till dem.

Deras hemsida verkar var överbelastad för tillfället men deras facebook fungerar
https://www.facebook.com/loopeli
 
Ja, videosamtal är trevligt men det löser inte grundproblemet. Eftersom det inte gick att lära sig fjärrkontrollen till nya TV'n så tror jag inte någon ny teknisk pryl eller app skulle funka.
 
useless useless skrev:
Ja, videosamtal är trevligt men det löser inte grundproblemet. Eftersom det inte gick att lära sig fjärrkontrollen till nya TV'n så tror jag inte någon ny teknisk pryl eller app skulle funka.
Kolla in appen, den är helt byggd för den äldre generationen. Gissar på att när plattan startar så kommer man direkt in appen och appen i sig är ""äldreanpassad"
 
Appen verkar inte klara av att ringa vanliga telefonsamtal. Och som sagt var ska det helst inte vara någon ny pryl med nytt gränssnitt att lära sig. På grund av demens funkar det inte. Vi har testat att ge henne surfplatta och annat, men efter några dagar har hon ingen aning om vad hon ska ha prylarna till och stoppar undan dom i nån låda så ingen hittar dom...
 
useless useless skrev:
Appen verkar inte klara av att ringa vanliga telefonsamtal.
Olay. Trist
 
useless useless skrev:
Dock vill vi gärna att det ska gå att nå den fasta telefonen på samma nummer som mobilen, men tjänsten 'tvillingabonnemang' verkar ha försvunnit från marknaden? Finns det något annat sätt att lösa det på?
Skulle det funka att använda vidarekoppling från mobilen till den fasta för att kunna använda samma nummer? Som en dellösning.

Såg också den här: https://www.amak.se/store/p/0/mobiltelefon-till-analog-telefon-605351 men har ingen aning om det funkar.
 
B Bassrunner skrev:
Skulle det funka att använda vidarekoppling från mobilen till den fasta för att kunna använda samma nummer? Som en dellösning.
Nja. Vi skulle ju vilja kunna ringa till mobilen också om hon inte är hemma. Men det kanske går att lösa så att det kopplar vidare till den 'fasta mobilen' efter ett visst antal signaler.



B Bassrunner skrev:
Såg också den här: [länk] men har ingen aning om det funkar.
Det är en bluetooth-adapter som kräver att mobiltelefonen ligger i närheten med BT påslaget.
 
galento
useless useless skrev:
Nja. Vi skulle ju vilja kunna ringa till mobilen också om hon inte är hemma. Men det kanske går att lösa så att det kopplar vidare till den 'fasta mobilen' efter ett visst antal signaler.
Kan detta vara nåt :
Vidarekoppling när du inte kan svara med tidsangivelse
Vidarekoppla samtalet om du inte kan svara inom en utsatt tid.

Tryck **61* [riktnummer + telefonnummer]**tid #. (OBS! ** även innan tid här)
Tryck på symbolen för lur.

Urkoppling:
Tryck ##61#.
Tryck på symbolen för lur

Tid anges: 5, 10, 15 osv. upp till 30 sekunder. Varje sekund motsvarar en signal.

Vidarekoppla din mobil (telia.se)
 
Varför har man fast telefon idag när alla har mobil? Kan inte se vitsen med fast telefon.
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
E Edlunn skrev:
Varför har man fast telefon idag när alla har mobil? Kan inte se vitsen med fast telefon.
Varför läser man inte hela tråden, innan man svarar?
Det var ju bara 11 inlägg...
 
  • Gilla
skoge och 5 till
  • Laddar…
MultiMan
Min Telia-gateway (799AC) har fortfarande gröna utgångar för lokal, vanlig, telefon Funkade perfekt tills jag valde att säga upp tjänsten för kanske 4-5 år sedan. Tills dess hade jag lokalt nummer med samma riktnummer som övriga i området, via bredbandet och IP-telefoni. Kopparn är inte nedlagd här än, men funktionen med IP-telefoni till hemmatelefon t ex Siemens Gigaset dect-telefon (som jag hade), kanske fungerar fortfarande?

Som jag minns det går det även att ansluta gammal telefon via vanlig teleplugg i splittern så länge man ansluter gröna kabel i gatewayen också, men det går ju bort om kopparen är borta.

Edit: Funderade vidare, rättade.

Länk till 799vn som ser rätt lika ut baktill som de senare: https://www.telia.se/foretag/support/info/kopplabredband-telejacket-med-tradlos-router
Enda skillnaden är att denna gamla har pstn-anslutning, för gammal koppartelefoni/pots. Men de gröna utgångarna borde funka med IP-telefoni och en vanlig knapptelefon.

Det mobila modemet jag har från Telia som backup, ZTE MF286D, har även det två telefoniutgångar.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.