Som sagts tidigare finns det konstigt folk inom alla grupper...

Jag har haft en diskusion med en elektriker som tyckte det var onödigt att ha både jfb och säkringar, det borde räcka med det ena eller andra... :surprised:
 
Tyvärr händer detta alltför ofta. Odugliga montörer med noll innanför pannan.

Nä fram för krav på att alla montörer skall ha AB behörighet.
 
Bob_the_builder
David skrev:
Som komplement till Light-licens skulle man kunna ha besiktning á la bilprovningsmodell.

mvh
David
Aha, du menar att man ska gömma minispritflaskor i kopplingsdosorna? ;D
 
Bob_the_builder skrev:
Aha, du menar att man ska gömma minispritflaskor i kopplingsdosorna?  ;D
Det är därför vi bara vill koppal in STORA centraler och ställverk ;D ;D
 
RilleRock
Husbyggarn skrev:
Klart de kan ge exempel. I teori går det att peka på massor, läs bara alla elektrikers inlägg efter detta..  ;)

I praktiken är det 1,5mm² FK och vp-rör som gäller inomhus! Och eklk-kabel och IP44 utomhus.
Minimimått till våtzoner i våta utrymmen...finns i tabeller. Krav på kapslingsklasser utomhus, utomhus under tak , montagehöjd etc likaså..
Det man kunde få lära sig på en kurs för elbehörighet light är tillexempel när och var man tillämpar sådana här tabeller! Och var man hittar dem!

Inte 17 är det några svårare matematiska beräkningar som ligger till grund för en VANLIG villainstallation!

Att montera ett par VP-rör, sätta upp en dosa och dra i och koppla några FK...det vet fler än elektrikern hur man gör.
Sedan finns alltid specialfall och klåpare till hemmapulare som chansar och trixar hejvilt...
Men att dra alla över en kam, nää tack!
Efter 4årig teknisk och teoretiskt behörighetsprov och 10år som elkonsult får jag i praktiken inte ens koppla in ett nytt uttag hemma i lägenheten.  Så j*vla löjligt!
Ang elkonsulter så kan man förstå varför ni inte får det.
Man undrar ganska ofta när man får ut färdiga ritningar på er "smarta" lösningar.

:)
 
RilleRock
Erik_D skrev:
Nä fram för krav på att alla montörer skall ha AB behörighet.
Låter vettigt
 
RilleRock skrev:
Ang elkonsulter så kan man förstå varför ni inte får det.
Man undrar ganska ofta när man får ut färdiga ritningar på er "smarta" lösningar.

:)
Du menar tydligen alla elkonsulter?
Jag jobbade tio år som installationselektriker INNAN jag blev elkonsult, men jag ser nu att i fortsättningen får jag skicka alla mina ritningar till dig för "granskning" innan utskick.
Inga fler liknande påhopp tack.
 
RilleRock
Carl skrev:
Du menar tydligen alla elkonsulter?
Jag jobbade tio år som installationselektriker INNAN jag blev elkonsult, men jag ser nu att i fortsättningen får jag skicka alla mina ritningar till dig för "granskning" innan utskick.
Inga fler liknande påhopp tack.
Nej det gjorde jag inte :)
Ditt val med kött på benen kommer att bespara både dig och de elektriker som får dina ritningar en massa svordomar och tid.
Fram med flera som du 8)
Borde vara krav
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.