Det är det nedre till vänster som skall användas
L1 Brun: L2 Svart: L3 Grå
Nollan Blå byglad 4-5
PE Jord Gul/Grön

Sitter det en kabel i spisen nu?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Det är det nedre till vänster som skall användas
L1 Brun: L2 Svart: L3 Grå
Nollan Blå byglad 4-5
PE Jord Gul/Grön

Sitter det en kabel i spisen nu?
L Leif i Skåne skrev:
Det är det nedre till vänster som skall användas
L1 Brun: L2 Svart: L3 Grå
Nollan Blå byglad 4-5
PE Jord Gul/Grön

Sitter det en kabel i spisen nu?
Kabel utan kontakt. Fas, nolla, jord. 230 V
Är det inte så att det den övre vänstra bilden gäller? Bygla fasen i kontakten?
Tur att inte jag är elektriker 😁
”Friskt kopplat är hälften brunnet”
 
Har du ett fullkopplat Perilex uttag, så är det ett av dom undre som gäller.
 
  • Gilla
Kjell_G och 1 till
  • Laddar…
K Kjell_G skrev:
Kabel utan kontakt. Fas, nolla, jord. 230 V
Är det inte så att det den övre vänstra bilden gäller? Bygla fasen i kontakten?
Tur att inte jag är elektriker 😁
”Friskt kopplat är hälften brunnet”
Då har du fått fel kabel.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Då har du fått fel kabel.
Köp eller kräv en sådanhär
Koppla enligt nedre vänstra bilden i spisen.

Vit elektrisk sladd med avskalade ändar och en stickkontakt på en vit bakgrund.
 
  • Gilla
Kjell_G och 1 till
  • Laddar…
K Kjell_G skrev:
Kollade upp kopplingsschema på spisens baksida
Är detta din nya spis, alltså nyproducerad? Det är ju en riktig anvisning! Vad är det för fabrikat?

K Kjell_G skrev:
Kabel utan kontakt. Fas, nolla, jord. 230 V
Synd att tillverkaren ramlade på målsnöret när det började så bra.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Köp eller kräv en sådanhär
Koppla enligt nedre vänstra bilden i spisen.

[bild]
En sån får det bli, då matchar det nuvarande installation.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Är detta din nya spis, alltså nyproducerad? Det är ju en riktig anvisning! Vad är det för fabrikat?


Synd att tillverkaren ramlade på målsnöret när det började så bra.
Ja, den nya. Electrolux https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/ugn-spis/spis/electrolux-spis-lki66441nw-vit/329723 Utan kontakt, tre ledare.
 
Undrar också över detta. En bekant har beställt en induktionshäll från Elgiganten, en Bosch PXY675DC5Z. Den har en kabel som ser ut att vara avsedd för enfas, men kabeln har 5 ledare varav 4 är ihopsatta med crimphylsor i 2 par (den 5'e är skyddsjord). Verkar ju som att man kan koppla antingen som enfas eller trefas då, eller? Förvirrande nog står det 220-240V på typskylten.

Totaleffekten är ju på 7400W - dvs 32 ampere om den körs på enfas??? Är det ens möjligt??? Jag tror husets huvudsäkringar är på 16 eller 20 A... verkar ju helt vrickat att koppla in en sån på en fas?
 
BirgitS
N NightRider skrev:
Undrar också över detta. En bekant har beställt en induktionshäll från Elgiganten, en Bosch PXY675DC5Z. Den har en kabel som ser ut att vara avsedd för enfas, men kabeln har 5 ledare varav 4 är ihopsatta med crimphylsor i 2 par (den 5'e är skyddsjord). Verkar ju som att man kan koppla antingen som enfas eller trefas då, eller? Förvirrande nog står det 220-240V på typskylten.

Totaleffekten är ju på 7400W - dvs 32 ampere om den körs på enfas??? Är det ens möjligt??? Jag tror husets huvudsäkringar är på 16 eller 20 A... verkar ju helt vrickat att koppla in en sån på en fas?
N NightRider skrev:
Undrar också över detta. En bekant har beställt en induktionshäll från Elgiganten, en Bosch PXY675DC5Z. Den har en kabel som ser ut att vara avsedd för enfas, men kabeln har 5 ledare varav 4 är ihopsatta med crimphylsor i 2 par (den 5'e är skyddsjord). Verkar ju som att man kan koppla antingen som enfas eller trefas då, eller? Förvirrande nog står det 220-240V på typskylten.

Totaleffekten är ju på 7400W - dvs 32 ampere om den körs på enfas??? Är det ens möjligt??? Jag tror husets huvudsäkringar är på 16 eller 20 A... verkar ju helt vrickat att koppla in en sån på en fas?
Den hällen bör kopplas på 2 faser säkrade med 16 A.

I många länder har hushåll bara en fas men då med en säkring som tål väldigt hög ström (med svenska mått alltså).
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Och även i Sverige är det massor av lägenheter som har enfas matning, det var mycket vanligt före ca 1960?.
 
N NightRider skrev:
Den har en kabel som ser ut att vara avsedd för enfas, men kabeln har 5 ledare varav 4 är ihopsatta med crimphylsor i 2 par (den 5'e är skyddsjord). Verkar ju som att man kan koppla antingen som enfas eller trefas då, eller?
Helt rätt man särar på Brun och Svart och kopplar till var sin fas på höger sida i Perilex kontakt, blå // grå hopcrimp kopplas till nollan upp till vänster, gul/grön till jord

Kolla här inlägg #11
https://www.byggahus.se/forum/threads/fransk-induktionshaell-koppla.486009/#post-5203980
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
N NightRider skrev:
Undrar också över detta. En bekant har beställt en induktionshäll från Elgiganten, en Bosch PXY675DC5Z. Den har en kabel som ser ut att vara avsedd för enfas, men kabeln har 5 ledare varav 4 är ihopsatta med crimphylsor i 2 par (den 5'e är skyddsjord). Verkar ju som att man kan koppla antingen som enfas eller trefas då, eller? Förvirrande nog står det 220-240V på typskylten.

Totaleffekten är ju på 7400W - dvs 32 ampere om den körs på enfas??? Är det ens möjligt??? Jag tror husets huvudsäkringar är på 16 eller 20 A... verkar ju helt vrickat att koppla in en sån på en fas?
Din spis passar nog in på detta inlägg eller något av de senare:
https://www.byggahus.se/forum/threads/spisbibeln.244911/post-4018672

Installationsanvisningar till spisar är konstiga ja. Det kan enklast åtgärdas om var och en klagar högljutt i butiken där den är köpt. Du ska inte parallellkoppla några neutralledare om inte spisen kräver det t.ex med en specialterminal som kräver speciellt kabel. Om din bekant har enfas i lägenheten/huset, så ska 3G2.5 eller 3G4 mm² användas.
 
Nya spisen på plats. Elektriker bytte kablage och kontakt så den går på trefas. Han mätte också upp så det befintliga uttaget stämde.
Tog kanske en kvart. Nu får jag plugga vidare i instruktionsboken :)
 
  • En inbyggd ugn i ett kök visar tiden 16:55 med en stängd lucka och kontrollpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
K Kjell_G skrev:
Nya spisen på plats. Elektriker bytte kablage och kontakt så den går på trefas. Han mätte också upp så det befintliga uttaget stämde.
Tog kanske en kvart. Nu får jag plugga vidare i instruktionsboken :)
Nu måste det väl provlagas något gott i den för att fira.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Snailman
L Leif i Skåne skrev:
Köp eller kräv en sådanhär
Koppla enligt nedre vänstra bilden i spisen.

[bild]
Är det en perilexpropp? Tror det var en sådan sladd min elektriker skaffade fram och monterade i stället för medföljande kabel, spishäll köpt i Tyskland/Polen troligen, var några år sedan nu, ugnen sitter på tredje fasen en bit ifrån i eget skåp i manshöjd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.