Har problem med att en och samma huvudsäkring (20A) går stup i ett.

Poolvärme och laddbox sitter på samma fas och säkringen går ofta när jag laddar bilen.

Skulle detta kunna avhjälpas genom att en elektriker byter plats på de två kablarna som är gulmarkerade? (Elbilen är enfas och laddaren tar bara från en fas)

Elcentral med märkta kablar för poolvärme och laddbox med gulmarkerade kablar som föreslås byta plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Kanske det hjälper att byta plats , men inte säkert då en annan kan gå. stäng av brytaren tryck in knappen hårt säkringen och ta ur ledningen på båda och tryck igen för att få i ledningen. Inget svårt behövs ingen elgubbe för det. Går en annan H-säkring efter det så måste det mätas upp.
 
  • Gilla
Joco_
  • Laddar…
Tack! "Elektrikern" får stänga av huvudbrytaren och pröva!
 
Har du fler centraler? Poolvärme och laddare låter förvisso dåligt att ha på samma huvudsäkring. Men du har väl fler förbrukare att tänka på? Jag hade problem när ugn, golvvärme i badrum, varmvattenberedare och laddare låg på samma fas. Men bara om jag använde ugnen.
 
Ser jag fel eller vad är det för kabel som matar centralen? :thinking:
 
A Avemo skrev:
Har du fler centraler? Poolvärme och laddare låter förvisso dåligt att ha på samma huvudsäkring. Men du har väl fler förbrukare att tänka på? Jag hade problem när ugn, golvvärme i badrum, varmvattenberedare och laddare låg på samma fas. Men bara om jag använde ugnen.
Ja, detta är en av flera undercentraler, poolvärme och laddboxen är ju båda högförbrukare, så jag börjar att kika där.
 
G GoGetLost skrev:
Ser jag fel eller vad är det för kabel som matar centralen? :thinking:
Det är den svarta kabeln uppe i bilden.
 
Joco_ Joco_ skrev:
Det är den svarta kabeln uppe i bilden.
Jo det misstänkte jag men.. 4 eller 5 ledare?
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Men du har ju laddbox på tre säkringar, alltså trefas. Bör det inte gå samma ström i alla de tre då? Du kommer alltså bara byta ordning på faserna till laddboxen...

Möjligen skulle det sista "uttag laddstolpe" sättas på en annan fas om du vill få bort en last från L1 (brun).
 
  • Gilla
Joco_
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Men du har ju laddbox på tre säkringar, alltså trefas. Bör det inte gå samma ström i alla de tre då? Du kommer alltså bara byta ordning på faserna till laddboxen...

Möjligen skulle det sista "uttag laddstolpe" sättas på en annan fas om du vill få bort en last från L1 (brun).
Jo, eller kanske flippa poolvärme och belysning
 
Joco_ Joco_ skrev:
Jo, eller kanske flippa poolvärme och belysning
Precis. Det är nog bättre du flyttar runt poolvärme och slavvärmen.

Oavsett hur du gör är det kanske läge att börja mäta vilka strömmar du har. Ett tips kan vara att kolla vilken mätare du har och om du kan få ut modbus-signaler från den. Då kan man koppla in en logger som läser ut strömmen i de olika faserna och loggar så man får en bättre bild på hur lasterna är över dygnet. Ibland blir man förvånad över vilken last som drar väldigt mycket, hårfön för fru och två döttrar samtidigt eller andra smågrejor
 
Fairlane
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Men du har ju laddbox på tre säkringar, alltså trefas. Bör det inte gå samma ström i alla de tre då? Du kommer alltså bara byta ordning på faserna till laddboxen...
Bilen laddar ju bara på en fas, så då kan det inte gärna bli samma ström i alla faser?!
 
Fairlane Fairlane skrev:
Bilen laddar ju bara på en fas, så då kan det inte gärna bli samma ström i alla faser?!
Gör den det?? Varför är den inkopplad på 3 faser då?
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Gör den det?? Varför är den inkopplad på 3 faser då?
Det är bara att läsa första inlägget. Där står att såväl laddare som elbil är enfas. Men det kan ju vara bra om man ordnar anslutning till en elbilsladdare att förbereda för eventuella framtida trefasanslutna bilar. Om man får tag på en bil och laddare som klarar trefas så minskar problemet med huvudsäkringarna markant om man bara sänker strömmen.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Men du har ju laddbox på tre säkringar, alltså trefas. Bör det inte gå samma ström i alla de tre då? Du kommer alltså bara byta ordning på faserna till laddboxen...

Möjligen skulle det sista "uttag laddstolpe" sättas på en annan fas om du vill få bort en last från L1 (brun).
Nej, de flesta laddare utnyttjar bara en av faserna. Men det är laddaren i bilen som bestämmer. En laddbox är bara en enhet som kommunicerar med laddaren i bilen och ”berättar” hur stor ström laddaren får ta. Vissa ladd boxar kan tydligen växla faserna så att den minst belastade blir kopplad till bilen.
Framförallt rena elbilar laddar ofta med trefas. Att de alltså använder alla 3 faserna. De flesta hybridbilar kör på en fas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.