Det fanns nog 5-6 olika namn på samma utförande av de provarna, originalet var BEHA som Fluke numera tagit över. Alla typer tvåpoliga Fluke stammar nog därifrån verkar det som efter vad jag sett på identiska äldre under andra namn.
 
Fast jag kan inte se någon poäng med LCD, man får ha riktiga verktyg för att mäta annat i min mening.
Benning Duspol är bra, har 2 knappar man kopplar in lasten med, finns även med LCD om man nu vill det.
 
Ska man sätta livet i pant då håller jag med om att det nästan bara är Duspol som gäller, gärna en variant med den gamla dykspolevisaren. Mycket rejält och säkert särskilt i lite grövre sammanhang där det är blött och skitigt osv. Många elverk jag känner till använder bara såna, tillåter inga andra till montörerna.
 
  • Gilla
commonswift
  • Laddar…
För en som bara haft fluke i sin ägo: vad är det som är så överlägset med duspol?
 
snaggletooth skrev:
Ganska enkel krets för fasföljdsvisning:
Ahh, tack! Den ska provas!!
 
Nu ville ju mycke_nu inte köpa något instrument, men är det ens lönt att snickra ihop ett eget när Conrad säljer en fasföljdsvisare för 249kr?
101032_BB_01_FB.EPS.jpg
 
"MacGywer"-hacket blir att mäta fasskillnaden på utspänningen från toriderna till effektvakten med oscilloskopet.

Meda jag kokade tevatten nu på morgonen konstaterade jag att strömtransformatorerna är lindade på samma håll och att utspänningen är rimlig även vid högimpediv last (ca 10V vid 10A och Fluken som enda last).
 
  • IMG_0217.jpg
Jag får väl berätta hur det gick:

Toroiderna inopererades i centralen (under huvudbrytaren och mellanskyddet på bilden) och så mättes det med oscilloskop. Jodå, L1 låg 240 grader (12,67 ms) före L3.

Korrekt fasföljd mao, vilket säkert McGyver hade konstaterat genom att hålla en kompass mellan ledarna! :)
 
  • IMG_0222.jpg
  • IMG_0219.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Intressanta vågformer... på den ena klassiskt skräp kring topparna, medan den andra ser mest ut som en triangelvåg. Hur kommer det sig?

P.S. får man vara nyfiken och fråga vad för normapparat du har dels bredvid huvudbrytaren och dels längst till höger på övre raden?
 
Vet faktiskt inte vad som orsakade triangelvågen, kan vara en liten UPS som jag har till bredbandsprylarna, möjligen även några datorer och videoprylar.

Bredvid HB sitter ett mellanskydd. Längst till höger en kombinerad enpolig JFB/C10 från Elbutik. Visste inte att det var fabrikat ROGY när jag beställde så det slank in katt bland alla Merlin-Gerin:erna..:blushing:..

OM den fungerar så skall ytterbelysningarna kopplas till denna, har lite problem med krypströmmar här vid havet.
 
Triangelvågen ser ju nästan ut som om nån slags "sinuslastande" nätdel försöker överkompensera för att man annars ofta har "toppvärde-lastande" nätdelar... (Om jag fattat rätt så byggs åtminstone vissa moderna kraftigare datornätdelar så att de ger en jämnare last än de klassiska switchade med likriktarbrygga och glättningskonding).

Aha, mellanskydd, det borde jag kunnat gissa när jag ser antalet skruvplintar.

Det var en riktigt smal personskyddsautomat, jag trodde att sådana alltid var två enheter breda. Smidigt att kunna ta till!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.