Hej där!
Min farsa har anlitat en lokal firma som snart på 1.5 år har blivit klar med HALVA huset.
Arbetet: ett stort hus som ursprungligen är i trä, men förra ägaren satte plåt utanpå för att spara värme.
Rivning av plåt, sätta träplankor, byta 3 ytterdörrar samt målning av träplankorna.

Här är huset, den halvan som är klar: 20141118_122921_resized.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Han pratade med ägaren som sa att det förmodligen skulle gå på runt 200 000. Ena halvan skulle bli klar förra året och andra halvan skulle bli klar detta året, på så vis kunde han utnyttja rotavdraget och totalkostnaden skulle bli 100 000.

Nu är vi här, ett och ett halvt år senare. Bara ena halvan av huset är klar. Ägaren har gått in i väggen och nu har ägarens farsa tagit över tillsvidare. Förra veckan fick farsan reda på att priset för halva huset är: 200 000 för 414 arbetade timmar och ett halvt hus som är klart. INGEN har sagt någonting om att priset har skenat iväg totalt. Borde man inte informera sin kund om att priset börjar skena iväg och att han redan börjar närma sig priset för vad HELA huset skulle gå på? Min farsa är verkligen inte en rik man, en vanlig industriarbetare som inte tjänar speciellt bra. För honom är det en enorm skillnad.

Totalpriset för hela kåken kommer alltså landa på: 400 000, dvs cirka 830 timmar. Är inte det sinnessjukt mycket också? Vi snackar inte om att bygga en kåk, bara byta ut fasaden. Hela arbetet har varit oseriöst också, de kan va där i 30-60 minuter och sedan åka iväg och inte komma tillbaks på 1-4 veckor. Ja, och det ser vi ju i resultatet också - de är halvt klara då de egentligen skulle va klara.

Jag vet flertalet personer som har gjort samma arbete (förutom att riva plåt) och det har landat på cirka 200 000.
Vad kan man göra? Jag tycker det låter väldigt oseriöst och att han blir lurad. Men jag bor inte där längre och han säger "Han har ju gått in i väggen, så jag vill inte ta upp det med honom nu. Och jag vill ju att huset ska bli klart."

Så i dagsläget är enda han gjort är att gått till banken och ansökt om 200 000 mer i lån..... Får byggföretag verkligen göra såhär?
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Allt beror på vilket avtal man har träffat.
 
Henri skrev:
Allt beror på vilket avtal man har träffat.
De hade inget avtal. Farsan litade på gubben, och enda de har om pris är muntligt att det skulle landa på runt 100 000 i arbetskostnad per sommar och att det skulle stå klart efter 1 år (denna sommaren). Nu är den sommaren här, halvklart hus och redan uppe i priset för hela huset (200 000).
 
Välkommen till forumet!

Nej, byggföretag får inte bete sig så här. Har de angett ett ungefärligt pris får det överskridas med max 15%. De måste också informera kunden om det uppstår några svårigheter eller tillkommer något arbete. Allt det där regleras i Konsumenttjänstlagen.

Har din far betalat nånting ännu? Se till att han inte betalar nånting (mera) alls, än så länge.
 
  • Gilla
leffe-e och 2 till
  • Laddar…
Andersmc, de ingår ju inte i något skriftligt avtal. De har ju enbart muntligt om att det bör gå på cirka 200 000! Fungerar det verkligen då? I nuläget har han bara betalat cirka 50 000.

Deras avtal var: de kör på löpande. Och att ungefärligt pris (muntligt) skulle sluta på 200 000 - 100 000 i rotavdrag = 100 000. Så han fick en rejäl käftsmäll när han insåg förra veckan att vi redan var uppe i 200 000. Och eftersom de inte höll tidsplanen så får han en till käftsmäll nästa år då rotavdraget sänks till 30%

Med andra kommer han behöva betala ungefär 200 000 - 100 000 + 200 000 - 60 000 = 240 000 = 140 000 mer än vad han ursprungligen hade räknat med. Totalkostnad: 100 000 vs 240 000 är ju även procentuellt sett 140% mer också....
 
För att få 50 % av arbetskostnaden med ROT-avdrag krävs att arbetet är färdigt i år. I detta fall enligt avtal en arbetskostnad på 100.000:- plus max 15 % = 115.000:- x 50 % = 57.500:- i ROT-avdrag och samma belopp för din far att betala enligt faktura. Därav har han tydligen redan betalat ca 50.000:-.
Eftersom hela arbetet inte är färdigt enligt avtalet kan detta nu brytas och således utförs inget mer arbete av byggföretaget.
Jag skulle begära att byggföretaget i år fakturerar enligt ovanstående och att de samtidigt sänder en ROT-faktura till skattemyndigheten. Dock vet jag inte hur man ska hantera ärendet om byggföretaget nu inte sänder en ROT-faktura till skattemyndigheten.
 
Redigerat:
Det bli jävligt besvärligt att bevisa vad som är sagt från början, om det inte finns nåt skrivet. Det är fullt möjligt att någon av parterna har missuppfattat något. Vid oklarheter ska rimligheten övervägas och tolkas till kundens fördel.

Och 400' för att riva plåt, sätta ny fasad och måla fasaden på hela den kåken skulle jag inte säga vara orimligt. I överkant, men inte orimligt.

Det är nog dags att diskutera igenom uppdraget igen; både vad gäller tid och pris.
 
farsgubbensson skrev:
Jag vet flertalet personer som har gjort samma arbete (förutom att riva plåt) och det har landat på cirka 200 000.
Grundat på egna erfarenheter är en kostnad för fasadbyte och målning på 2 x (100.000:- + 15.000:) = 230.000:- inte orimlig. Kanske lite i underkant, men inte orimlig.
 
Min erfarenhet ligger nog mer åt lite grovt 2 man i en vecka per sida, och då är det i överkant. Till det kommer att det kan finnas komplikationer vid den där förstukvisten med räcket. Och tid för att sätta upp byggnadställning. Dörrarna, om man antar att det strular (vilket det nog ofta gör) så kan man räkna högt på 2 man i en dag per dörr. Men det är i överkant. snarare 3 dörrar på max 2 dagar.

Om man sedan totalt lägger på en vecka för diverse detaljer, frakta bort det rivna osv. Att måla går väldigt fort på nya plankor, minimum av underarbete som behövs.
 
  • Gilla
bjoar564
  • Laddar…
Enligt entreprenadjuridiken för småhusbyggen och arbeten är det upp till entreprenören att motbevisa privatpersonen. Har de träffat ett muntligt avtal kan de aldrig någonsin dubbla kostnaden och förvänta sig att få betalt. Så baserat på det som står i inlägget ska han inte betala mer än överenskommet eller för en rimlig fördyring (15%?).

Men, på bilderna ser jag att framsidan ser väldigt komplicerad ut. Kan det vara så att baksidan är enklare och därmed går snabbare? Det muntliga priset gällde hela huset och är arbetstiden fördelad 75% framsida och 25% baksidan kan entreprenören egentligen ta betalt för 75 % av avtalet nu plus kanske en rimlig fördyring. Men som köpare skulle jag vänta med att betala mer än 50 % ändå.

Krångligt sätt att säga att han inte ska betala dubbelt upp mot avtalat pris BASERAT PÅ INFO I TRÅDEN.


Mvh, Johan
 
@hempularen, byggnadsställning ingår inte i dessa timmar. Företaget anlitade ett externt företag som satte upp den för ett fast pris (som min farsa står för).

@Jsoderbe, tack så mycket för din information. Precis något sånt hår jag letade efter. Ja, framsidan är krångligare än baksidan, dock skulle jag knappast säga att baksidan är speciellt krångelfri heller, hehe. Den kanske går 50-70 timmar snabbare.

En annan teori jag har: då de varit här så extremt få timmar i stöten, kan det inte vara så att de tar betalt för resetiden också? Dvs, de är här i 30 minuter och fakturerar 1 timme i restid varje gång? Isåfall, är det ok? Sure om de fakturerar 1 timme resetid och är här 6-8 timmar. Eller hur fungerar de egentligen, bjur de på resetiden varje gång de är här 30-120 minuter? (vilket har varit i princip varje gång)

Dock är det ju ett lokalt företag, det befinner sig högst 10 minuter restid ifrån farsans hus.
 
farsgubbensson skrev:
.

En annan teori jag har: då de varit här så extremt få timmar i stöten, kan det inte vara så att de tar betalt för resetiden också?
Mycket möjligt.

farsgubbensson skrev:
Eller hur fungerar de egentligen, bjur de på resetiden varje gång de är här 30-120 minuter? (vilket har varit i princip varje gång)
Knappast troligt.

farsgubbensson skrev:
Dock är det ju ett lokalt företag, det befinner sig högst 10 minuter restid ifrån farsans hus.
Din far har råkat ut för att detta har blivit ett "skvättjobb", ett projekt utan tidsgräns som man slår ihäl dödtid eller fyller ut arbetsdagen på. Sådana byggen blir alltid en jädra massa timmar utan att det händer så mycket och resultatet brukar bli sämre. Vissa småbyggskruttar har även den arbetsmetodiken att man har flera byggen på gång samtidigt som man åker runt mellan, några timmar här och några där.
 
Fotografen skrev:
Mycket möjligt.



Knappast troligt.



Din far har råkat ut för att detta har blivit ett "skvättjobb", ett projekt utan tidsgräns som man slår ihäl dödtid eller fyller ut arbetsdagen på. Sådana byggen blir alltid en jädra massa timmar utan att det händer så mycket och resultatet brukar bli sämre. Vissa småbyggskruttar har även den arbetsmetodiken att man har flera byggen på gång samtidigt som man åker runt mellan, några timmar här och några där.
Och vad kan man göra åt detta? Får man verkligen göra så?
 
farsgubbensson skrev:
Och vad kan man göra åt detta? Får man verkligen göra så?
För att förhindra att arbetet blir ett "skvättjobb" avtalar man om en tillräckligt snäv tidsram för arbetets färdigställande.
 
Oavsett så ska han inte betala rakt av. Arbetet har gått över budget och spräckt tidsplanen, båda är brott mot det muntliga avtalet. Han behöver prata med en jurist tycker jag, som kan hjälpa honom tex om köpet ska hävas.

Mvh, Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.