Vi håller på att fixa lite med huset inför en försäljning inom snar framtid. Vi målade nyligen framsidan på huset och tänkte nu måla baksidan, där det sitter en altan förankrad längs med hela baksidan. Men nu när vi skrapade färgen så märkte jag att vissa brädor börjar bli lite mjukare längst ner på brädorna, typ vid de skruvar som är fäst från vår altan till fasaden i väggen.

Nu känner jag mig bara helt ställd hur vi ska göra? Brädorna är ju ok upptill men i och med att vissa börjar bli lite mjuka nedtill, så bör de väl enligt regel egentligen bytas? Och hur tusan ska jag göra det, om de är fäst i altanen? Vi tänkte ju bara fixa till lite på baksidan och gaveln på fasaden nu innan vi ska sälja så man vill ju inte lägga ut allt för mycket pengar heller…
 
Det du vet nu med viss säkerhet är att dessa panelbrädor är uppruttnade i nederkant.

Men är altanen fäst i dessa panelbrädor, låter konstigt. Skicka litet bilder på det hela så blir det enklare att ge råd.
 
P
Beror ju på hur det ser ut men är det bara i nederkant och bara innanför altanen så kan det ju funka att lossa altanen och ta av alla dom brädorna i fasaden som sticker ner innanför altanen dit med nåt lämpligt plåtbleck som avslut på fasad och dit med nytt virke förslagsvis liggande där det är dåligt. ibland har man ju gjort så redan när altanen byggdes men. görs det rätt och snyggt kan det se ut som det alltid varit gjort så.
Har sett lösningar där man klätt in med ytterligare plåt mellan vägg och altan så vatten inte ska skada då altanen kan påverka hur vatten stänker på fasad och hur gärna det vill torka igen efteråt.

Allt beror ju på höjd över mark och hur det ser ut , vilka möjligheter som kan funka och se vettigt ut och såklart hur stor altan det handlar om , hur flyttbar den är och om det finns möjlighet att komma åt även underifrån eller inte

annars är det väl att lossa altanen och få ut den så mycket att man kan byta dom dåliga brädorna i sin helhet. annars lär altanen rivas åtminstone bitvis för åtkomst.
 
Där ser man hur altanen är fäst i fasaden , skulle det gå att kapa av det allra längst ned, fästa en horistontell bräda. Samt byta enstaka brädor som är lite sämre även lite längre upp på brädan
 
  • Vit yttervägg av träpanel fäst vid altanens golv, med vitmålade brädor och en del skador längst ned, samt smulor på altangolvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av där altanen möter fasaden, med vitmålade brädor och fästelement synliga, samt sågspån på altanbrädorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altanens trä är fäst vid en vit fasad med målat trä som visar tecken på slitage och röta nedtill, vilket kräver byte av de skadade delarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
regelverket? Vet ni om skadan så kan ni ju vidarbefordra detta att det nog börjar bli dags att göra nåt åt det men ni som säljare måste inte byta nåt. Måla om kan man göra för det. Det gör nog alla ändå för att snygga till och dölja lite tveksamheter.......
Att ha en altan dikt mot panel sådär är ändå en riskkonstruktion i sig och brukar mynna ut i sånt här förr eller senare.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
regelverket? Vet ni om skadan så kan ni ju vidarbefordra detta att det nog börjar bli dags att göra nåt åt det men ni som säljare måste inte byta nåt. Måla om kan man göra för det. Det gör nog alla ändå för att snygga till och dölja lite tveksamheter.......
Att ha en altan dikt mot panel sådär är ändå en riskkonstruktion i sig och brukar mynna ut i sånt här förr eller senare.
Så du menar att jag kan måla hela baksidan, utan att byta något, vara tydlig med att baksidan kommer behöva ny panel inom närmsta tiden, och då finns ingen risk att råka ut för dolda fel?
 
  • Gilla
Luc Reiner
  • Laddar…
MultiMan
Flera av bräderna är ju ruttna nertill av döma av bilderna. Det är inget man ska måla över, det gör att det ruttnar ännu fortare. Det kommer tolkas som ett försök att dölja fel. Mycket bättre att låta det vara som det är om du inte tänker laga det och låta nya köparen reparera.
 
  • Gilla
zwennebanan och 2 till
  • Laddar…
Om du kan se det utan att riva upptäcker väl en presumtiv köpare det. Inget dolt fel
 
  • Gilla
Luc Reiner och 2 till
  • Laddar…
P
sista bilden ser ju virket rejält ruttet ut. trodde du hade panel där man bara längs ner i änden ser lite påverkan på din beskrivning,, det där skulle jag säga är bara att byta eller låta vara helt..

målar du över så dåliga plankor så är risken stor att du anses medvetet ha försökt dölja dom ruttna brädorna vilket troligen kommer sluta i tråkigheter..

Vill du vettigt betalt så är det troligen bäst att byta dom dåliga plankorna , byts alla ruttna mot fräscha så är det ju en ok reparation och med ny färg utanpå så är allt ok

Alla som kollar på huset kommer ju se dom där brädorna och plötsligt prutar och räknar alla med totalt byta av panel på hela huset vilket i dom flesta fall drar ner priset bra mycket mer än en ordentlig reparation där alla dåliga brädor bytes ut innan målning

annars lär man ju sälja huset med tydlig info att du målat över ruttna brädor på den sidan och det får nog många att undra hur mycket mer konstiga fel det finns dolda under färg osv
 
P polaris78 skrev:
sista bilden ser ju virket rejält ruttet ut. trodde du hade panel där man bara längs ner i änden ser lite påverkan på din beskrivning,, det där skulle jag säga är bara att byta eller låta vara helt..

målar du över så dåliga plankor så är risken stor att du anses medvetet ha försökt dölja dom ruttna brädorna vilket troligen kommer sluta i tråkigheter..

Vill du vettigt betalt så är det troligen bäst att byta dom dåliga plankorna , byts alla ruttna mot fräscha så är det ju en ok reparation och med ny färg utanpå så är allt ok

Alla som kollar på huset kommer ju se dom där brädorna och plötsligt prutar och räknar alla med totalt byta av panel på hela huset vilket i dom flesta fall drar ner priset bra mycket mer än en ordentlig reparation där alla dåliga brädor bytes ut innan målning

annars lär man ju sälja huset med tydlig info att du målat över ruttna brädor på den sidan och det får nog många att undra hur mycket mer konstiga fel det finns dolda under färg osv
Ja de flesta brädor är främst dåliga nedtill, enstaka brädor är även ruttna längre upp och behöver bytas. Färgen är skrapad på hela baksidan eftersom vi tänkte måla, så jag vet inte hur bra det är att det står så. För att byta brädorna antar jag att jag behöver riva ner altanen. Skulle det funka att måla nu, försöka lägga ny trall om några veckor och då kapa fasaden längst ned, sätta en horisontell bräda längst ned som man fäster tillbaka altanen i, SAMT byta/skarva bort dåliga brädor och skarva in nya där det behövs ta bort mer än det längst ned? Som det är just nu har jag inte pengar att bara slänga ut på en helt ny fasad när det bara skulle piggas upp lite innan försäljning
 
MultiMan
Nej, det funkar inte att måla över det som är ruttet, som jag redan skrivit. Du får måla det friska så det håller sig och låta det andra vara tills det lagas.

Får du inte in pengar på försäljningen eller skänks huset bort? Du måste väga fördelar med att sälja ett friskt hus eller ett där köparna ser uppenbart bristande underhåll.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Såklart blir inget bättre av att måla men det är ju inte förbjudet att måla dåligt virke. Det kan omöjligt bli nå slags dolt fel av att man försöker dölja något........Isåfall skulle ju alla hus vara möjliga dolda fel för så fort det är nymålat så har de dolt nånting då?
 
  • Gilla
Luc Reiner
  • Laddar…
Byt brädor och förbättra konstruktionen så det inte händer igen.
Bara göra direkt, alternativt ta in en snickare och lägg kostnaden på huset och glöm det.
Vet du säkert att detta är enda felet på huset som går att hitta så kan du ju vara tydlig med det och glöm att det påverkade priset.

Nu fick du 3 alternativ, hoppas du gör att val du är nöjd med.
/W
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Byt den innersta trallbrädan mot en bredare som täcker bättre mot fasaden, informera mäklaren att du tror att det är något som en ny köpare bör veta.
 
Det bästa är om du kan lösa så altan ej är förankrad i fasaden.
Om brädorna är friska 20 cm upp, så kan du såga av dem där och sätta en plåt istället. Det är så det borde varit gjort från början kan jag tycka.
 
  • Gilla
Luc Reiner
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.