D Daniel 109 skrev:
Då lyser det hela nätterna, viket är klart olämpligt.
Tycker du ja. Hos mig är det mörkt hela nätterna och då tycker jag det är synnerligen lämpligt att det lyser!
 
  • Älska
kisumisu
  • Laddar…
Om ingen ser ljuset, lyser det då? 🤔
 
  • Haha
  • Gilla
BSOD och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Då lyser det hela nätterna, viket är klart olämpligt. Hela konceptet med fasadbelysning är tämligen olämpligt.
Då kan man köpa ett ljusrelä med inbyggd (valbar) nattsparfunktion, tex Steinel NM 3000. E1312284, finns från ca 300kr.

Sen håller jag med om den tveksamma nyttan men det finns ju de som känner sig tryggare så, även om det stör insekter och fåglar.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Tycker du ja. Hos mig är det mörkt hela nätterna och då tycker jag det är synnerligen lämpligt att det lyser!
Det är det hos mig också, sannolikt mörkare än hos dig då det är en bra bit till närmaste granne med din syn på belysning.

På natten ska det vara mörkt, speciellt när ingen är på plats.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är det hos mig också, sannolikt mörkare än hos dig
Det har du antagligen ingen aning om!

D Daniel 109 skrev:
På natten ska det vara mörkt, speciellt när ingen är på plats.
Så får du känna det. Jag föredrar att se när jag går mellan olika byggnader.

Sluta presentera dina åsikter som fakta. Det blir rätt löjligt i längden.
 
  • Gilla
Myckling och 1 till
  • Laddar…
Jag tror inte att det är någon som säger att det ska vara absolut släckt på natten när man är utomhus eller går mellan byggnader.
Tanken är ju att det ska vara släckt när man inte är utomhus eller vaken.
För att tänka på djurlivet så ska man minimera "nattljus", i de fall man känner att belysningen skall vara pga säkerhet så kan man ju ha en rörelsesensor

Om man inte har nånting inom hemautomation så skulle jag säga Plejd jag med. De ställen som vi inte bryr oss om automation har elektrikern satt upp Plejd, han sa det är samma kostnad som en "dum" dimmer.
 
G Gilgo skrev:
Alla har sina olika syften här. Är osäker på om Fibaro, Nexa och Shelly kan lösa samma sak som Plejd utan att ha ett hematomationssystem. Har aldrig kollat eftersom jag kör dom via Homey.
Vad är det som plejd klarar men inte de andra?
 
R roli skrev:
Vad är det som plejd klarar men inte de andra?
Den kan ligga i kopplingsdosa utan att du behöver koppla till en massa annat och sköta sig själv med en batteri backup, en av de bästa funktionerna på detta låsa system är just astro. Kanske Finns andra bättre alternativ
 
K _KirderF_ skrev:
Den kan ligga i kopplingsdosa utan att du behöver koppla till en massa annat och sköta sig själv med en batteri backup, en av de bästa funktionerna på detta låsa system är just astro. Kanske Finns andra bättre alternativ
Det där klara ju Shelly också, utan batteri backup. Du får kanske ta och läsa på vad de andra systemen klarar…
 
  • Gilla
Hans G2 och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag föredrar att se när jag går mellan olika byggnader.
Rörelsesensor är det jag använder...
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Rörelsesensor är det jag använder...
Jag ser ingen anledning att informera omgivningen om att jag går ut och pissar! 😂
 
  • Haha
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Släck då.
 
D Daniel 109 skrev:
Släck då.
Då ser jag inte var jag pissar. 😢 Dessutom har delar av min utebelysning ingen strömbrytare.
 
Gräsmattan klarar du nog att pricka även i mörker. Permanent belysning är bara onödig ljusförorening.
 
R roli skrev:
Det där klara ju Shelly också, utan batteri backup. Du får kanske ta och läsa på vad de andra systemen klarar…
Det kanske var det bättre alternativet, ej testat så varför skulle jag läsa på om alla andra allternativ? 😂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.