Mikael_L
prototypen prototypen skrev:
Då är det att dokumentera och stämma säljaren för typ allmänfarlig verksamhet.

Protte
Det kan inte TS göra, den stämningen kan bara komma från en åklagare.

Så gången är; polisanmälan, som (ifall inte utredningen läggs ner sekunden efter att TS lämnat polisstationen) i teorin kan leda till en förundersökning av den kvalitet och dignitet att åklagare väljer att gå vidare och väcka åtal.
 
S Sarlac skrev:
Förstår inte hur man kan bli så uppeldad av att bara ha tittat i en dosa och hittat någon dålig skarv. Finns betydligt värre saker att hitta i ett hus en några taskiga kablar som inte lär vara särskilt svåra att byta ut..
Om det finns en enda sån dålig koppling så vet man ju inte var det slutar. Det kan finnas hur mycket sånt som helst i huset.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
S Sarlac skrev:
Förstår inte hur man kan bli så uppeldad av att bara ha tittat i en dosa och hittat någon dålig skarv. Finns betydligt värre saker att hitta i ett hus en några taskiga kablar som inte lär vara särskilt svåra att byta ut..
Njaa.. Detta är ju ett fel som skulle kunnat elda upp huset. Då tänker jag på de tejpade skarvarna. En person som kan få för sig att göra sådana skarvar kan ha gjort vilka tokigheter som helst. Det visar på grundläggande okunnighet. En handtvinnad skarv sådär kan fungera skapligt i 10 år. Sedan oxiderar trådarna lite, så blir det lite varmare, och då oxiderar det snabbare, värmen får isoleringen att kola, kol leder ström lite lagom dåligt, så det blir en halvtaskig kortslutning, värmen ökar, och efter ett tag har du en fullt utvecklad brand.
 
  • Gilla
Donn och 7 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Det man kan vinna på att stämma säljaren är den skillnad på husets värde det hade gjort om dessa fel inte funnits. Innan man ens antyder mot säljaren att denne kommer krävas på kostnader bör man ha en uppfattning om vad detta är. Det är alltså INTE kostnaden för att besiktiga, åtgärda och byta ut all tveksam el utan den skillnad i värde det hade varit vid en försäljning. Denna skillnaden kan vara väldigt nära 0 kronor på ett 40 år gammalt hus.
Det finns fall där köpare fått ersättning för faktiska kostnader man haft iom ett dolt fel. Det är alltså INTE konsekvent så att domstolar dömer enbart efter husets värdeskillnad.
https://www.vvsforum.se/nyheter/201...aknade-avloppssystem--blev-dyrt-for-saljaren/
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Jo, eftersom det ofta är svårt att bedöma marknadspriset, så används i många fall åtgärdskostnaden som riktlinje.

Nu har jag inte läst länken, men om den gäller det fall jag tror. Så var det en rätt uppenbar advokatmiss. Säljarens advokat var så säker på att hela kravet skulle avfärdas, att han inte hade gått in med bevis vare sig angående avskrivning av anläggningen, eller värdepåverkan.

Du måste som säljare argumentera i domstolen för vilket värde du som säljare anser att felet har, för den händelse att domstolen väljer att bifalla kravet från köparen. I ett fall (tror det är det länkade) så har domstolen specifikt skrivit något i stil med att man inte beaktar någon värdeminskning av den felaktiga anläggningen eftersom säljaren inte har anfört någon sådan bevisning. I det fallet fick köparen ersättning för att göra om en avloppsanläggning som var typ 30 år gammal, utan åldersavdrag.
 
MultiMan
H hempularen skrev:
Njaa.. Detta är ju ett fel som skulle kunnat elda upp huset. Då tänker jag på de tejpade skarvarna. En person som kan få för sig att göra sådana skarvar kan ha gjort vilka tokigheter som helst. Det visar på grundläggande okunnighet. En handtvinnad skarv sådär kan fungera skapligt i 10 år. Sedan oxiderar trådarna lite, så blir det lite varmare, och då oxiderar det snabbare, värmen får isoleringen att kola, kol leder ström lite lagom dåligt, så det blir en halvtaskig kortslutning, värmen ökar, och efter ett tag har du en fullt utvecklad brand.
En av mina bröder köpte ett sådant hus, fast egentligen med ännu värre problem. Tidigare ägare hade tvinnat ny EK runt gamla, befintliga krigskablar med flertrådig järntråd och gummiisolering, som bara skalats av mitt på en sträcka. Upptäcktes när det börjar fräsa, lukta och apparater blinka. Bl a var detta gjort på en riktigt kraftig köksfläkt, där kopplingen satt i en gammal garderob. Totalt livsfarligt och tog mycket arbete att rensa efter dennes härjningar, särskilt eftersom elbytet inte kunde vänta som var tänkt.
 
S StanleyDewalt skrev:
Det finns fall där köpare fått ersättning för faktiska kostnader man haft iom ett dolt fel. Det är alltså INTE konsekvent så att domstolar dömer enbart efter husets värdeskillnad.
[länk]
Intressant fall att jämföra med. Men det avgörande som du citerar fälldes i tingsrätten. Jag vet inte, men troligen överklagades det inte. Nedanstående fall avgjordes i HD, i och för sig efter ditt avgörande om avloppet, men eftersom det är HD är det prejudicerande.

https://www.domstol.se/hogsta-domst...ren-trots-vissa-brister-i-lagenhetens-badrum/
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nej så är det inte, utan det är frågan om felet hade varit möjligt för en besiktningsman att upptäcka med en okulär besiktning, dvs. utan att lossa några uttag, strömbrytare osv.
Klarar man sig verkligen utan att ens skruva loss något jordat uttag och titta bakom vad som sannolikt är en eftermonterad dimmer?

Det låter inte som en särskilt omfattande undersökningsplikt och det är definitivt inte förstörande att skruva loss ett uttag.

/ Hälsningar, Fredrik
 
  • Gilla
Mats: Gårdsägare
  • Laddar…
Detta är inte så farligt i praktiken då det bara går till en glödlampa som dimmas. Men i teorin så skulle denna koppling kunna bränna ned huset. Sedan är det naturligtvis helt vansinnigt gjort och farligt på många andra sätt också, det skulle kunna gå illa för den som lättar på dimmern för att titta efter...

Rörande undersökningsplikten så har jag aldrig hört talas om någon besiktningsman som tittar på el. Om denna skulle täckas av undersökningsplikten så måste man nog i praktiken hyra in en elektriker...
 
  • Gilla
klimt och 1 till
  • Laddar…
tio_Pepe tio_Pepe skrev:
Om det finns en enda sån dålig koppling så vet man ju inte var det slutar. Det kan finnas hur mycket sånt som helst i huset.
Visst, det kan det absolut. Men ägaren har av vad som framgår bara skruvat bort en dimmer och är eld och lågor och vill veta vad han har för möjligheter att gå på säljaren. Helt orimlig reaktion. Folk skriver om stämningar, polisanmälan osv. Det rimliga är ju att sätta på en ubåt idag, dra i en ny tråd imorgon. Det är ju troligare att huset brinner ner av en miljon andra orsaker än den där, förvisso usla, skarven.
Säger som tom tom, ha kvar honom som kompis som man kan ringa och fråga.
 
  • Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
K Karl Gävle Andersson skrev:
Hej.
Nyinflyttad i villa (byggd 75). Ville byta ut en dimmer i köket mot en vanlig brytare. Upptäckte att elen är dragen lite tveksamt. Skarva de ändar med silvertejp bakm dosan.
Förra ägaren har sagt att han gjort större delen av el arbetet själv.
Står inget i protokoll från besiktningen.
Vilka krav bör jag kunna ställa på förra ägaren?
Jag vill nog kolla även övrig el.
3 bilder från ena dimmern. En från andra där två kablar tvinnats ihop och trycks in i samma hål.
Jag skulle ta isär allt eller be en elektriker göra det och fixa alla fel. Huset kan ju brinna ner för er. Fundera sedan på om du kan ställa krav på ägaren. Men prata inte med tidigare ägare eller ägarna innan du fått allt kollat och ta det lugnt. De kanske är villiga att ersätta dig för jobbet utan tjafs. Det kan som en skriver vara bra att ha en bra kontakt med tidigare ägare och inte förstöra det för det där som inte kommer att bli speciellt dyrt att kolla.
 
S Sarlac skrev:
Visst, det kan det absolut. Men ägaren har av vad som framgår bara skruvat bort en dimmer och är eld och lågor och vill veta vad han har för möjligheter att gå på säljaren. Helt orimlig reaktion. Folk skriver om stämningar, polisanmälan osv. Det rimliga är ju att sätta på en ubåt idag, dra i en ny tråd imorgon. Det är ju troligare att huset brinner ner av en miljon andra orsaker än den där, förvisso usla, skarven.
Säger som tom tom, ha kvar honom som kompis som man kan ringa och fråga.
Jo men nu vet vi ju inte om det är bara den där dimmern. Jag skulle personligen velat att en elektriker gått igenom ALLT för säkerhets skull. Men det är kanske fel ?
 
H hempularen skrev:
Njaa.. Detta är ju ett fel som skulle kunnat elda upp huset. Då tänker jag på de tejpade skarvarna. En person som kan få för sig att göra sådana skarvar kan ha gjort vilka tokigheter som helst. Det visar på grundläggande okunnighet. En handtvinnad skarv sådär kan fungera skapligt i 10 år. Sedan oxiderar trådarna lite, så blir det lite varmare, och då oxiderar det snabbare, värmen får isoleringen att kola, kol leder ström lite lagom dåligt, så det blir en halvtaskig kortslutning, värmen ökar, och efter ett tag har du en fullt utvecklad brand.
Så tänker jag med.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Detta är inte så farligt i praktiken då det bara går till en glödlampa som dimmas. Men i teorin så skulle denna koppling kunna bränna ned huset. Sedan är det naturligtvis helt vansinnigt gjort och farligt på många andra sätt också, det skulle kunna gå illa för den som lättar på dimmern för att titta efter...
..
Hade den första bilden varit i mitt hus så hade matande kablage kommit uppifrån, tändtråd gått upp, och kablaget neråt fortsatt till uttag.
Detta uttag betjänar kaffebryggare och vattenkokare.
2300w igenom handtvinnade skarvar med eltejp på. Ruggigt!
 
  • Gilla
Mats: Gårdsägare
  • Laddar…
S Sarlac skrev:
Visst, det kan det absolut. Men ägaren har av vad som framgår bara skruvat bort en dimmer och är eld och lågor och vill veta vad han har för möjligheter att gå på säljaren. Helt orimlig reaktion. Folk skriver om stämningar, polisanmälan osv. Det rimliga är ju att sätta på en ubåt idag, dra i en ny tråd imorgon. Det är ju troligare att huset brinner ner av en miljon andra orsaker än den där, förvisso usla, skarven.
Säger som tom tom, ha kvar honom som kompis som man kan ringa och fråga.
TS skriver i första inlägget: "Förra ägaren har sagt att han gjort större delen av el arbetet själv." Vi vet inte om det innebär bara den dosan eller hela huset.

När det gäller det juridiska så har TS uppenbarligen inte gjort en elbesiktning. Inget konstigt alls eftersom en sådan normalt inte ingår i en vanlig överlåtelsebesiktning. Vill man ha en elbesiktning får man beställa en separat av en elektriker. Nu vet inte jag exakt hur en elbesikting går till, om man öppnar varenda dosa och tittar. Men har TS inte gjort en elbesiktning så är det nog mycket svårt att få igenom ett elfel som dolt.
 
  • Gilla
Mats: Gårdsägare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.