Att bygga ett 70kvm hus för 1miljon tror jag absolut går. Frågan är bara hur mycket jobb man själv vill lägga och vilka material man väljer att inreda med. Jag har själv byggt mitt andra hus på 5 år och hade den magiska gränsen på 1mille som mål;) för detta bygge. Att få Banken att tro på min budget var inte lätt, så jag fick räkna upp den lite. Jag har importerat huset ifrån finland, har gjort ALLT arbete själv/med kompisar/familj. Allt från att gjuta grund, resning av element/tak till snickeri invändigt. Det enda jag anlitat någon för är grävning/sprängning, el och vatten. Nu är jag inflyttad i huset och lite smått&gott återstår att göra som altan/målning utv/gräs. Slutnotan blir 1.2 inkl allt(tomt, anslutningar osv). Då är det inte ett hus som "känns" budget invändigt vad gäller vitvaror/kök/badrum, men inte heller något som sticker ut eller känns "lyxigt".
Huset är ett plan i vinkel med boyta på 137kvm och garage på ca 40kvm. Vattenburen golvvärme i hela plattan.
Jag har klarat mig väldigt billigt, men detta är pga all hjälp från vänner/bekanta/familj och ganska stort kontaktnät vad gäller bygg så att jag har kunnat få material till förmånliga priser.
Om man redan har tomten, skall göra det mesta/allt själv så tror jag absolut att det går att lösa för 1mille.
Lycka till:)
 
Mikael_L
Älsbyhus www.alvsbyhus.se billigaste hus går på ca 870'
Smålandsvillans www.smalandsvillan.se billigaste ligger på ca 890'

Båda är på ca 80kvm och har inredningsbar övervåning.

Då ingår inte grundarbeten, VA och andra anslutningar samt givetvis tomt. Det kanske är andra saker som inte är klara, utvändig målning t.ex. , ni får kolla.

Har hört flera ggr att det är bättre att anlita ngn annan än den älvsbyhus föreslår för markarbeten, kanske gäller SV också ... Ta in en till offert mao.

Jag tror dessa är de billigaste kataloghusen i Sverige ... Standarden är givetvis inte hög, men dom är ändock helt OK. (Min pappa har en nybyggd SV mariannelund, och ÄH har jag vart in i flera olika)

Om ni inte tänker bygga själva så tror jag inte att något lösvirkeshus kan slå dessa priser.
Sen kan man ju givetvis ha olika åsikter om husen i sig, det finns säkert många som skulle säga "aldrig i livet ett ÄH eller SV ..." men då är man alltså beredd att offra något annat i sin ekonomi för den anledningen.

Men under en miljon blir nog i knappaste laget, om det inte går att pressa priset lite mer genom att göra en del egna arbeten, men jag tror det är lite svårare med dessa tillverkare. ÄH har t.ex. klart tapetserade och målade väggar redan när husmodulerna kommer. Men ni kan alltid kolla.
Men det borde gå att landa på strax över miljonen iaf, tomt och anslutningsavg oräknat.
Glöm inte sen att det drar iväg rätt många tusenlappar till trädgården/tomten efteråt.
 
Vårat förra hus var ett Älvsbyhus Höner. I Älvsbyhus priser så ingår grund, men inte markarbeten. Att pressa priset hos dem är inte speciellt givande. Älvsbyhus ger inte några större summor när man tar bort något och eget arbete är inte heller "välbetalt".
Älvsbyhus är ett "enkelt/billigt byggande" utan någon större lyx, men det går ju alltid att ändra efteråt. Vi var nöjda med vårat hus, fast det fanns en del saker som man "störde sig på". Om man inte kan/orkar/vill göra så mycket själv så är det nog svårt/omöjlilgt att slå Älvsbyhus/Smålandsvillan vad gäller pris.
 
Mikael_L
Ja förlåt, jag ser att jag skrev grundarbeten, jag menade givetvis markarbeten.... typiskt... :mad:

Jag funderar dessutom lite mer, på vad som tillkommer efteråt.
Jag nämnde ju trädgården, men jag anar att det finns rätt mycket fler kostnader...
Trädgårdsredskap, snöröjningsredskap, brevlåda osv

Är allt verkligen klart i ett ÄH eller SV? Allt ifrån dörrklocka och fönsterbänkar till trappsteg upp till dörren/bron ?

Sen vill man ofta ha lite mer saker till sitt nya hus, persienner, markiser, altan stenlagda gångar osv.
Lite nya möbler, när allt annat är så nytt och fräscht ... ;)

Jag antar att det är lätt att smälla bort 100'-200' efter att själva huset står klart...
 
Man borde ju kunna få ett billigt hus om man köper det i byggsats och t.ex. låter polska eller baltiska snickare montera upp det. Vet om polska byggarbetare med egna firmor som är registrerade i sverige som tar ca 130-150kr + moms i timmen.
 
När man bygger ett Älvsbyhus så är verkligen allt klart, vad gäller huset och grunden. Allt utöver det är sånt man får göra själv, tex altan, trädgård osv... Det som tillkommer är ju målning utvändigt(i alla fall för älvsbyhus), hos Smålandsvillan tror jag att du kan få det gjort också. Resterande kostnader med nya möbler osv är ju samma som för andra hus ;) .
 
Kolla de har flera hus från 460.000:- och uppåt, men då är det byggsats men med kök från balingslöv, vitvaror siemens, tvättmaskin mm som ingår. Vet ej vad de tar för att färdigställa något av de minsta husen men gissar på att ni klarar er runt miljonen. Kolla hemsidan och prata med någon säljare! Gillar deras http://www.fiskarhedenvillan.se/addition/house/house.php?house_id=43&pageId=404&rid=338 men kanske är för stor för er?
Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.