Hej

Tack för svaret men syftar du nu på gjutjärnsrören eller vattenledningsrören? Eller kanske båda?
 
kopparrören kan man nog lämna kvar om det är mycket problem att byta dom
skarvar ska vara inspekterbara men tänk på att det inte går att få det tätt runt en inspektionslucka ifall den sitter i våtzon 1, möjligen att man skulle kunna göra ett vattentätschakt vid skarven , tex av ett avloppsrör som man trär över vattenröret , som mynnar i källaren om det är ett utrymme som tål vattenläckage
 
Gamla kopparrör måste rimligtvis vara enklare att byta än 4-6" gjutjärn eller vad det nu är frågan om på bilderna. Utmärkt tillfälle att dra lite PEX för att slippa skarvar och ha nytt fräscht material. Sälja kopparrören till skroten och köpa billig pex på nätet brukar ju inte sluta med allt för stort hål i plånboken
 
Vi har bytt ut gammalt gjutjärn och bytt ut kopparrören emot pex rör i rör när vi byggt nytt badrum. Gjutjärnet såg väldigt fint ut till 95% men på ett ställe så var röret väldigt kexigt och mjukt på insidan. Enligt alla vi pratat med inför renoveringen har rådet varit att byta ut gjutjärn, vad gäller vattenrör har det varit lite mer delat, vi bestämde dock oss för att byta även vattenrör.

En risk som många påpekat är att även om gjutjärnet är fräscht och fint nu och säkert skulle hålla 50 år till orörda, så kan det lätt uppstå mikrosprickor i godset från vibrationerna under renoveringen och rören går sönder en kortare tid efter att renoveringen är färdig.
 
Vi bytte alla gamla avloppsrör i gjutjärn (och vattenrör, galvrör) i källargolvet när vi renoverade tvättstugan för knappt två år sedan. Flera av rören var då tunna som silkespapper på flera ställen. Ett vertikalt avloppsrör (upp genom källargolvet, rakt upp genom jungfukammare med en gren till köket och vidare upp till badrummet på plan 2) lämnades som vi skulle ta i samband med att vi byggde nytt badrum bredvid det gamla. Dessvärre hann det spricka innan vi drog igång badrummsjobbet, med vattenskada i bjälklaget mellan plan 1 och källare och som följd. Förra ägaren renoverade både kök och badrum -93, men lät då alla de gamla gjutjärnsstammarna sitta kvar, tyvärr...

Slutsats; byt ut allt du kan när du ändå öppnar upp, det är inte kul att behöva göra jobbet två gånger...
/Bugatti
 
duetten skrev:
Hej

Tack för svaret men syftar du nu på gjutjärnsrören eller vattenledningsrören? Eller kanske båda?
Om det var mej Du fråga så byter jag allt. Jag räknar med att det bara är en gång per hus som jag bilar upp golv och river ner innerväggar in till reglarna, alltså byter jag alltihop som är gammal för när jag byggt in det igen är det ju för sent.
Jag ser det som ointressant om det kanske kan komma att hålla så länge jag bor där, har pulat med tillräckligt många gamla hus och bilar för att ha lärt mej att det är lika bra att göra så mycket rätt som det är möjligt när man ändå håller på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.