wildeside
A Abies koreana skrev:
Ja, Mälardalen är stor, det jag ville var att nyansera diskussionen. Jag har naturligtvis ingen kunskap om vad kostnaderna för jakt är i hela Mälardalen annat än i mitt närområde men det är heller inte sant att alla bönder är giriga och att det är mer eller mindre rätt åt dom om grödorna förstörs.
Här finns massor av gris, det sägs att de grisar som nu invaderar vår natur härstammar från ett hägn i Trosabygden där de någon gång på 70-talet tog sig ut i naturen. Huruvida det är rymlingar eller om de släpptes fria lär vi aldrig få veta.
Jag tycker inte att grisarna skall utrotas och det finns också ett beslut i vår riksdag att de numera tillhör vår fauna. Jag anser att även varg och lodjur skall finnas i vår natur, predatorerna har stor betydelse för den biologiska mångfalden men det är den enorma ökningen av vildsvinen som har blivit ett problem och där ingen har ett samlat ansvar När naturen inte kan erbjuda tillräckligt med föda kommer de att söka sig in till städerna, grisar är smarta djur och anpassar sig snabbt.
Inte vem som helst kan heller ge sig ut och skjuta gris, det krävs kunskaper. Grisarna lever i matriarkat, det är ledarsuggan som bestämmer allt i flocken. Galtarna tillåts endast komma nära flocken när det är dags för parning, övrig tid vandrar de omkring ensamma. Skjuts ledarsuggan blir det kaos och förstörelse och gyltorna blir könsmogna tidigare - så har naturen ordnat det.
Hej du verkar ha en sund inställning till naturen.
Anledningen att jag söker nya marker är pga att vi förvalltar viltet/markerna och vill inte ha någon jaktslakt pga höga arenden m.m.
Jag bekostar alltid mina resor och andra omkostnader när vi jagar på andras marker och vill inte ha något betalt men likväl vill jag inte betala arrende för att hjälpa markägare som har problem med vildsvin. Vi har avtal med några gårdar om att utföra jakt/skyddjakt.
Så om du är villig att upplåta din mark för lite jakt så bor jag inte allt för långt bort!
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Tack för erbjudandet men om du läst tråden så framgår det att vi sedan ett antal år tillbaka har jägare som får skjuta vildsvin på våra marker. Vi tillåter ingen jakt på övrigt vilt utan endast vildsvin.
 
A Abies koreana skrev:
Tack för erbjudandet men om du läst tråden så framgår det att vi sedan ett antal år tillbaka har jägare som får skjuta vildsvin på våra marker. Vi tillåter ingen jakt på övrigt vilt utan endast vildsvin.
Mycket bra initiativ att upplåta marken för vildsvinsjakt, om fler resonerade likadant så hade en stor del av vildsvinstammen kunna hållas på en dräglig nivå.

Mvh P-A
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Erik XIV skrev:
Att rådjur är på tillbakagång stämmer inte. Stammarna av hjortdjur (inklusive rådjur) och vildsvin är idag de största vi har haft i Sverige på 100 år.
T TreeView skrev:
Ett sådant påstående att populationen av rådjuren inte minskar får du validera genom någon källa. Här finns exempelvis en som tydligt säger motsatsen; [länk]
Rådjuren peakade väl på 90-talet när räven hade skabb och vintrarna var relativt milda. Att ”skylla” på varg och lo är nog att göra det lite lätt för sig.

Vad gäller priser på jaktarrenden är det väl inte orimligt att de sätts på marknadsmässiga villkor. En duktig jaktarrendator som är aktiv är nog ofta mer värd än ett par-tre gratisjägare med ett mer sporadiskt intresse, så det är inte alls säkert att man som markägare gör bort sig för att man tar betalt för bra jaktmöjligheter.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
En duktig jaktarrendator som är aktiv är nog ofta mer värd än ett par-tre gratisjägare med ett mer sporadiskt intresse, så det är inte alls säkert att man som markägare gör bort sig för att man tar betalt för bra jaktmöjligheter.
Exakt, då borde markägaren betala den duktige jägaren istället för att ta betalt.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Redigerat:
Testa allt sägar han... inte jägare med gevär iaf =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.