plåtrickard plåtrickard skrev:
Finns det ingen trappa?
Det finns trappa men tyvärr är första sektionen extremt smal så är väldigt tveksam. KANSKE kan gå men funkar det inte så står man där med en soffa för 20 lök som man inte får in i hemmet. Retur då är bara att glömma.
 
F Finndjävel skrev:
Det är inte ditt problem. Du har betalat för att få det levererat till din dörr så gubbarna får bära upp den i trappan. Det finns fortsättningsvis många hyreshus som inte har nån hiss alls.
Tyvärr är det mitt problem. Det står tydligt när man läser villkoren att kunden ansvarar för att måtten gör det möjligt för transportfirman att leverera.
 
Som sagt, det kan ju fortfarande gå att få in den.
De allra flesta möbler är designade med moderna hissmått i åtanke.
Däremot måste nog emballaget av och delar skruvas isär. Men det behöver ju inte vara ett problem.

Snacka med mio och beskriv hur stor din hiss är, fråga hur stor soffan blir utan emballage/kuddar och liknande.
 
J Jeppson skrev:
Frågan är vad måtten är utan emballage? Kanske den går att få in utan det, annars skulle jag kontakta butiken..
Utan emballage är den 253cm lång, 98cm djup. Höjden anges till 85cm men det tror jag är med benen så min gissning är (utan ben) 253x98x75(ish) cm

Oxford 3-sits från Mio
 
A Afterquake skrev:
Som sagt, det kan ju fortfarande gå att få in den.
De allra flesta möbler är designade med moderna hissmått i åtanke.
Däremot måste nog emballaget av och delar skruvas isär. Men det behöver ju inte vara ett problem.

Snacka med mio och beskriv hur stor din hiss är, fråga hur stor soffan blir utan emballage/kuddar och liknande.
Japp, har kontaktat Mio nu och väntar på återkoppling på måtten. Deadline att avboka är idag så...fingers crossed.
 
F FEL007 skrev:
Har gjort detta en gång. Lite beroende på hur soffan är tillverkad så kan det gå att lösa med en såg, lite skruv och några brädstumpar...
Tack, jadu :) Soffjäkeln landade på nästan 25' med allt så vet inte om jag vill stå nere på gatan och såga isär den det första jag gör :) Särskilt inte då jag inte är den händiga typen :-D
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Den borde väl åxå minska en del utan emballage?
Har kollat trappan igen. Den är runt 100cm bred. Vissa sektioner i början är smalare, ca 85 cm (om man inte monterar bort räcket). Ganska snäv svängning genomgående i hela trappan så inte mycket yta att spela på. Ingen lyxig sekelskiftestrappa inte :)

Så även om bredden i trappan fungerar med bredden på emballaget så vet jag ju inte hur det går att svänga runt den i trappan. Det KAN gå men helsikes, då är det på håret.

Ja, att ta den ur emballaget underlättar förstås
 
RoTe
F Finndjävel skrev:
Det är inte ditt problem. Du har betalat för att få det levererat till din dörr så gubbarna får bära upp den i trappan. Det finns fortsättningsvis många hyreshus som inte har nån hiss alls.
Så gulligt naiv du är. Ett tips är att världen inte fungerar så, det kan hjälpa dig i framtiden.
 
  • Gilla
  • Haha
TommyC och 2 till
  • Laddar…
F flightsim18 skrev:
Har kollat trappan igen. Den är runt 100cm bred. Vissa sektioner i början är smalare, ca 85 cm (om man inte monterar bort räcket). Ganska snäv svängning genomgående i hela trappan så inte mycket yta att spela på. Ingen lyxig sekelskiftestrappa inte :)

Så även om bredden i trappan fungerar med bredden på emballaget så vet jag ju inte hur det går att svänga runt den i trappan. Det KAN gå men helsikes, då är det på håret.

Ja, att ta den ur emballaget underlättar förstås
Det kan ju gå att ha den stående på högkant (om takhöjden tillåter..)och vrida runt hörn..
 
P
Alltså inget är omöjligt...
Det finns de som har lyft in kylskåp (eller vad det nu var) med helikopter till en lägenhet i Stockholms innerstad. Det var något år sedan tror jag..
Lastbil med lyftkran är ett billigare sätt kanske..
Om du själv inte har fönster mot gatan så får du väl prata med grannen och be och få att transportera igenom dennes lägenhet... :D

Hoppas du inte ger upp
Detta kan bli en kul följetong!
 
C
P PappasHammare skrev:
Alltså inget är omöjligt...
Det finns de som har lyft in kylskåp (eller vad det nu var) med helikopter till en lägenhet i Stockholms innerstad. Det var något år sedan tror jag..
Lastbil med lyftkran är ett billigare sätt kanske..
Om du själv inte har fönster mot gatan så får du väl prata med grannen och be och få att transportera igenom dennes lägenhet... :D

Hoppas du inte ger upp
Detta kan bli en kul följetong!
Det blir en dyr soffa om man ska hyra en kranbil och lyfta in den.
 
P
F flightsim18 skrev:
Vet inte om jag lägger denna rätt men testar här.

Har nyligen beställt soffa från Mio. Beställt hemleverans och uppbärning som dock inte kan ske förrän i slutet på augusti så ett bra tag kvar. Nu så här i efterhand kommer det krypandes...får soffjäkeln plats i hissen? Har inte funderat i dessa banor tidigare men det är en rätt skaplig pjäs. Finns det någon formel att räkna på? Trapphuset är inte att tänka på då det är väldigt smalt.

Emballaget är 261x124x69 cm.
Hissens mått ca: 200 djup, 217 hög och 1.05 bred

Går det att räkna ut om den kan ställas på diagonalen i hissen och få plats?

Tack på förhand!!
Nej, du måste bo med soffan i entrén…
Finns det uttag för tv:n där? Kaffemaskin?
 
O
F FEL007 skrev:
Har gjort detta en gång. Lite beroende på hur soffan är tillverkad så kan det gå att lösa med en såg, lite skruv och några brädstumpar...
Bilens bagageutrymme överfyllt med en sönderriven soffdel, parkerad i förbjudet område.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Körde också sågvarianten! Behövdes bara några extra skruv och lite sytråd för att få ihop den!
 
Jag har burit i en soffa på högkant i ett trapphus, gick alldeles utmärkt även om det var j-ligt jobbigt på två personer.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.