Status
Inte öppen för fler kommentarer.
O
Och med montageplatta
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
O
Dock kommer du som säljare förmodligen inte undan om nått händer...
 
Antar att du kollade med ditt eget försäkringsbolag, de nekar såklart alla anspråk. Men kanske hade byggaren någon sorts ansvarsförsäkring eller vad det kan tänkas heta, det skulle jag undersöka.

Jag får uppfattningen att det är plastmatta i badrummet, då blir det väl inte så fasligt dyrt att öppna uppifrån och fixa tänker jag.
 
  • Gilla
islander och 1 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Som har konkat..:rolleyes:
Finns ju jourist i tråden med svar på allt
 
  • Haha
  • Gilla
vmaxat och 2 till
  • Laddar…
Tycker att det låter illa att stryka ett fel i en besiktning.
Plocka isär lådan om möjligt, såga sönder annars...Kortla i reglar runt golvbrunnen och på andra ställen där det kanske kan behövas.
Isolera och sätt tillbaka/ sätt dit en ny låda,( finns lådor i frigolit)
Lovar att du klarar det runt tusenlappen.

Lätt intjänat tjugo gånger om, om du får blankt papper på besiktningen.
 
  • Gilla
Dan Eriksson
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Finns ju ngn. anledning att firman konkat. Seriösa firmor går inte i konkurs.
De var det dummaste jag hört
 
  • Gilla
  • Wow
mebbo och 14 till
  • Laddar…
Kanske lättare att ta dit en firma och se vad det kan kosta. Om det är värt att fixa eller kanske räkna med att det kommer in lite lägre bud när du säljer. Går väl också att dra av i vinsten?
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Finns ju ngn. anledning att firman konkat. Seriösa firmor går inte i konkurs.
Seriösa firmor kan konka.
 
  • Gilla
Bitte MH och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Tyvärr är det inte en person som är ansvarig i ett AB, bolaget är en juridisk person och i en konkurs försvinner den juridiska personen...
Exakt... riktigt fult, men det är så alla gör... det kostar dom väl hela 1900 har jag för mig att skapa ett AB, men efter det kan man lura folk hejvilt... lite för enkelt att komma undan ansvar
 
En seriös firma ska väl lämna ett våtrumsintyg som garanti för att allt är riktigt gjort? Var själv i samma situation då vi köpte vårt hus, skillnaden var att skadan på det ca 5 år gamla badrummet upptäcktes av min besiktningsman, efter att kontraktet var påskrivet. Säljaren fick bekosta renoveringen av badrummet och allt var färdigt ca 1 vecka innan vi flyttade in. Ångrar inte att jag anlitade en besiktningsman. Lättast är väl att sälja med notering om bristen, köparen kanske ändå tänker riva ut badrummet?
 
  • Gilla
Erik JL och 1 till
  • Laddar…
Nu har du ju varit ärlig och sagt att detta är ett problem, då är det upp till en köpare att acceptera det och lägga sitt bud utifrån det. Kanske får du ett sämre bud, eller så bryr de sig inte om det.

Börjar du trixa och dölja saker kan du hamna i skiten tror jag.

Får du inga bud eller alldeles för dåliga bud för att badrummet är felaktigt kanske det är dags att göra något åt det. Men annars så tycker jag du ska lugna ner dig.
 
  • Gilla
TRJBerg och 14 till
  • Laddar…
S
D Dan Eriksson skrev:
Tack för era svar! Det kommer som sagt stå i protokollet så ev.spekulanter kommer se att felet finns.

Jag levde i tron att det var en seriös firma men de har nu alltså konkat. Ska försöka få tag i den ansvarige som nu startat ett nytt bolag.

Försäkringsbolaget tänker inte ersätta något då det inte är en skada. Och jag kan heller inte vänta tills det blir en skada och anmäla eftersom jag nu har kännedom om det (via protokollet).

Det lät sluta med att jag står själv i det här. Är det helt omöjligt att åtgärda detta från hålet uppifrån? Kan jag såga upp plåtlådan runt avloppet i grunden och göra detta underifrån? Känns surt att behöva riva isär ett helt badrum pga.detta.
Heder till dig att du påpekar felet i protokollet och att du gör en besiktning innan försäljning. Det underlättar för en köpare.
 
  • Gilla
hampouspous och 1 till
  • Laddar…
Du har två alternativ som du skall väga mot varandra:

1) Sälj som det är, med den kommentaren i besiktningen. Uppskatta storlek på prisminskning.

2) Åtgärda problemet innan sälj. Uppskatta kostnad.

Välj det billigare alternativet. Själv är jag ju tveksam till varianten "besiktningsmannen klagade på fel, och det har jag åtgärdat själv". Det skulle åtminstone kräva en ombesiktning.
 
  • Gilla
Moisam och 2 till
  • Laddar…
M mattis johansson fors skrev:
Tycker att det låter illa att stryka ett fel i en besiktning.
Plocka isär lådan om möjligt, såga sönder annars...Kortla i reglar runt golvbrunnen och på andra ställen där det kanske kan behövas.
Isolera och sätt tillbaka/ sätt dit en ny låda,( finns lådor i frigolit)
Lovar att du klarar det runt tusenlappen.

Lätt intjänat tjugo gånger om, om du får blankt papper på besiktningen.
Säljs inte huset med anmärkningen så lutar det åt den här lösningen. Man kan ju alltid prova och se om det går att komma åt att kortla. Eftersom det är plintgrund och någorlunda krypbart kommer man ju åt underifrån. Men det får bli till sommaren. Just nu är det 40 cm snö och tjäle så det är lite strävt att komma in där

Gällande firman så bor jag på en mindre ort och även om jag rent juridiskt inte kan hävda något gentemot den nya firman så borde väl ett gott rykte vara värt en del (hoppas jag)?
 
  • Gilla
  • Arg
josefinwa och 1 till
  • Laddar…
Som så många andra säger, gör ingenting. Visst det är surt att det är felaktigt och kommer troligen resultera i en prisreduktion. Men då felet är känt så kommer det inte drabba dig på något annat sätt. Även om du åtgärdar det så är det inte säkert du får igen dom pengarna som åtgärden kostar.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.