Håller på och ritar upp vårt nya kök och undrar om man får plats med vattenrör bakom ikeas kök. Dessa rör sitter ganska högt upp (21,5cm från golvet), dvs går inte under benen, om det inte fungerar hur går jag tillväga då? kapa i stommarna? Vi ska ha lådor kommer de att ta i när man stänger dem?
 
Vi flyttade ut våra skåp 95mm genom att sätta 95x45 reglar (liggandes) bakom. Då får du garanterat plats och som extra bonus får du en djupare bänkskiva.
 
  • Gilla
Mikael Larsson9240
  • Laddar…
jtl skrev:
Vi flyttade ut våra skåp 95mm genom att sätta 95x45 reglar (liggandes) bakom. Då får du garanterat plats och som extra bonus får du en djupare bänkskiva.
Hur gjorde ni med glipan bakom skåpen? har ikea sidobitar så breda?
 
Dra om rören är andra alternativet men med Ikeas katastrofmått så är det fan inte enkelt då sockelhöjden bara är 80mm numera.
 
  • Gilla
Micke866
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
Dra om rören är andra alternativet men med Ikeas katastrofmått så är det fan inte enkelt då sockelhöjden bara är 80mm numera.
Vet du om lådorna går in hela vägen? Går de att såga i stommarna?
 
Visst går det att såga i en stomme och masoniten och sedan dra ner vattenröret under stommarna i sparksockeln. Frågan är vad du ska ha för inredning just i det skåpet? Lådor tror jag inte funkar då. Alt. Bygga en installationsvägg med bredare bänkskiva. Men är osäker på om Ikea täcksidor finns bredare men det finns garanterat andra att få tag i då detta inte är helt ovanligt.
 
Lådorna går inte ända in till väggen. Jag tror att de faktiskt slutar typ 50mm från baksidan, men kolla det måttet noga. Om rören inte sticker ut alltför långt så kanske det är värt att kontrollera lådans djup (lita inte på mina gissade 5cm).

Jag gick och kontrollmätte, slutförde vår tvättstugerenovering i helgen. en låda är ungefär 52cm djup. Så med den normala springan bakom skåpet plus 8cm. Så borde det gå att få plats med ett rör också.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Ja nu har du ju fått svar så... men ja det går kan jag då också tillägga. :)
 
Antar att det fungerar att dra rören även bakom en integrerad diskmaskin?
 
puda skrev:
Hur gjorde ni med glipan bakom skåpen? har ikea sidobitar så breda?
Du får skarva täcksidan, som tyvärr inte finns bredare än standardmåttet:
bild.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är inget vi irriterar oss över eller tänker på.

Stommarna går helt in till väggen så även om du får plats bakom så behöver du såga eller borra. Bakom diskmaskinen finns det plats.

Den ursprungliga anledningen till att vi flyttade ut skåpen var ett avlopp som i praktiken gav oss tre alternativ; Bila i betongplattan och dra om avloppet, flytta fram sockeln eller flytta ut skåpen.
http://www.byggahus.se/forum/kok/203817-avlopp-i-sockeln-2.html#post1674468

Det blev det sista och vi ångrar det inte en sekund. Det extra utrymmet på bänkskivorna är guld värda.
 
  • Gilla
algusi
  • Laddar…
Vi hade inga problem att jacka ur för rör i tvättstugan, såga helt enkelt ur lite ur spånskivorna. Lådorna tar inte i, skickar med en bild från stommen under vasken, till vänster om den sitter vanliga stommar med lådor i.
ImageUploadedByByggahus.se1384366005.402686.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
bjolo360 skrev:
Vi hade inga problem att jacka ur för rör i tvättstugan, såga helt enkelt ur lite ur spånskivorna. Lådorna tar inte i, skickar med en bild från stommen under vasken, till vänster om den sitter vanliga stommar med lådor i.
[bild]
Hur blir det med lådan längat ner? Ser på bilderna att du kapat bort hål?
 
Skenan går in avsevärt längre än lådan, så du får hålla rören på en höjd, fri från skenor.
 
Mina lådor stannande 10 cm från bakkant skåp.(Myresjökök)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.