Det är snyggt med ett 700 kök - Bara viktigt att tänka på detaljerna då tex IKEA inte har täcksidor med större djup än 600. Så rätt kök med rätt skiva så blir det supersnyggt! Men att det skulle bli billigare tror jag inte då det blir en hel del extra att dra ut ett "standard" 600 kök och allt däromkring...
 
slacker skrev:
Det är snyggt med ett 700 kök - Bara viktigt att tänka på detaljerna då tex IKEA inte har täcksidor med större djup än 600. Så rätt kök med rätt skiva så blir det supersnyggt! Men att det skulle bli billigare tror jag inte då det blir en hel del extra att dra ut ett "standard" 600 kök och allt däromkring...
Kanske kommit från frågan lite men jag är nyfiken och har ingen direkt erfarenhet av att dra ut köket 10cm.
Helt rätt med täcksidan men det tänkte jag lösa med en 10cm passbit. Kommer att synas en skarv men det känns inte som ett problem. Ett annat alternativ skulle vara en täcksida för ett högskåp som läggs ner och kapas till rätt längd.

Vad finns det för andra saker (förutom att bänkskivan blir dyrare) som gör att kostnaden skulle dra iväg?

Jag kommer att posta lite bilder i en ny tråd då jag vill ha lite mer tips på själva kökslayouten.
 
Det beror helt på då det faktiskt finns kök i 700 om jag inte har helt fel!? Vill man göra det enkelt så handlar det om att regla ut köket från väggen. Försvårar installationen en bit då stommarnas bakstycke inte får något att vila på och således så detta lossna, framför allt i skåp.
För enkelhetes skulle drar jag alltid en regel i bakkant när jag sätter skåp vilket gör det lite mer lurigt om man bara väljer att dra ut stommarna, man får inget att vila på helt enkelt.
Men en lättare installation av tex 95x45 regel skulle ju råda bot på många problem. Jag tänker följande;

Stående reglar som matchar skarvarna på stommarna - Stommen vilar mot något och håller på samma gång i bakstycket.
Kortligar på högkant som man enkelt skruvar fast stommarna i.
typ 45x45 eller 28x45 för att vila stommarna på i underkant för att underlätta installationen.

Skrå skruva allt i vägen alternativt borra större hål till halva djupet och skruva resten genom till vägg.

Torde väl funka!?

Ursäkta perspektivet - Kastade ihop denna i scetchup. En bild säger mer än tusen ord...
 
  • stomme.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Lättare att sätta en gles (28x70) på väggen... 45mm lägre än bänkskåpens kommande överkant (870mm)...
Alltså på ca. 835mm från golvet.
På denna lägger man en 45x95 som fästes med några vinklar i glesen och då har man den att skruva skåpen i sen och så använer man ben både fram och bak vilket också underlättar montaget av skåpen...

Täcksida för högskåp går ju inte "att lägga ner och kapa" för de är ju inte lika breda som bänkskåpen är höga. ;)
 
  • Gilla
jtl
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
Lättare att sätta en gles (28x70) på väggen... 45mm lägre än bänkskåpens kommande överkant (870mm)...
Alltså på ca. 835mm från golvet.
På denna lägger man en 45x95 som fästes med några vinklar i glesen och då har man den att skruva skåpen i sen och så använer man ben både fram och bak vilket också underlättar montaget av skåpen...

Täcksida för högskåp går ju inte "att lägga ner och kapa" för de är ju inte lika breda som bänkskåpen är höga. ;)
Smart med gles, jag hade tänkt att fästa en 45x95 direkt mot väggen med vinkeljärn men så här blir det stabilare.

Sant med höjden ;) En passbit borde duga.
 
Jag är som sagt mest orolig att man inte får stöd för bakstycken för stommarna - Tex, Ikea sitter ju inte alls bra vilket gör om man har ett skåp, eller lådor för den delen och smäller i nått i bakstycket så åker det lös. ett ramvert likt det jag ritade ovan skulle lösa det problemet.
Sen kanske tycker jag det är en h-vete att väga in stommarna på 4 ben istället för två - Följt av bara ett på intilliggande stomme - Därför vill jag alltid ha en list under i bakkant. Kanske för att man alltid står där ensam och jobbar... :confused:
 
  • Gilla
jtl
  • Laddar…
Hemmakatten
Vi har en köksbänk som är 72cm djup. Det är fantastiskt hur mycket mer utrymme och arbetsyta de extra 12 cm ger. Att tänka på om man har djupare bänkskiva är att man kanske vill dra ut överskåpet en bit för att lättare nå. Våra överskåp sitter 45mm ut från väggen. I utrymmet längst ner mellan överskåp och vägg har vi en ljusramp längs hela väggen. Ljusrampen sticker mao inte nedanför väggskäåen. Det ger ett fantastiskt fint släpljus och arbetsbelysning eftersom den är dimbar.

Vi har också höjt överskåpen så att vi har 65cm mellan bänk och skåp, vilket är det säkerhetsavsånd som krävs om man har gasolhäll som vi har. För att kunna utnyttja ett större bänkdjup på bästa sätt så är det nästan tvunget att höja överskåpet för att undvika att slå i huvudet om man arbetar över hela bänkskivan.
 
  • Gilla
jtl
  • Laddar…
jtl skrev:
Smart med gles, jag hade tänkt att fästa en 45x95 direkt mot väggen med vinkeljärn men så här blir det stabilare.

Sant med höjden ;) En passbit borde duga.
Har man en dålig vägg så är det ju så mycket enklare att dra fast en gles lite varstans ;)
 
slacker skrev:
Jag är som sagt mest orolig att man inte får stöd för bakstycken för stommarna - Tex, Ikea sitter ju inte alls bra vilket gör om man har ett skåp, eller lådor för den delen och smäller i nått i bakstycket så åker det lös. ett ramvert likt det jag ritade ovan skulle lösa det problemet.
Sen kanske tycker jag det är en h-vete att väga in stommarna på 4 ben istället för två - Följt av bara ett på intilliggande stomme - Därför vill jag alltid ha en list under i bakkant. Kanske för att man alltid står där ensam och jobbar... :confused:
Förstår det med Ikeas dåliga ryggar för det är värdelöst och visst har du en poäng där.
Annars kan man sätta ryggen med ett par småskruv istället för deras spik eller klammer också.

Jag jobbar med själv men jag tycker faktiskt ändå det är ganska enkelt om man justerar in bakre benen först och sen de främre när skåpet står i våg på de bakre...
Men allt är en vanesak ;)
 
Lite återkoppling i ämnet. Det blev till slut en gumminippel för att gå från 75 till 50 och sedan 50 rör i sockeln till bakkant. Totalkostnad 150:-. Kapade 75-röret jäms med golvet.

I bakkant syns de 95 reglar som skruvats i befintligt regelverk (stående reglar bakom gips) för att få ut bänkskåpen och på det sättet få en djupare bänkskiva. Skruvade tre liggande reglar, en i underkant på skåpen, en i mitten och en några centimeter från överkant. Bakstycken sitter utan problem.

Bänkskivor kommer i morgon. Återkommer med mer bilder och info i tråden Synpunkter på kök.
IMG_0407.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0408.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.