Hej,

Förmodligen ytterligare ett i mängden men mina erfarenheter på just kök är dåliga och era är synpunkter är guld värda :)

Rummet är ca 6x4 meter.

Finns det några delar jag bör flytta eller ändra?
Vilka typer av bänkskåp är att föredra (lådor, hyllor etc)?
Hur hade du valt att placera?

Funderingarna är många...

Första bilden visar rummet ovanifrån och från övre högra hörnet (och sedan motsols) är inredningen:
80cm bänkskåp med 3 lådor, 80cm överskåp med två luckor
80cm häll med lådor, fläkt
90x90 hörnskåp med karusell, hörnskåp med lucka + 30cm skåp vid sidorna
80cm bänkskåp med 3 lådor, 80 cm överskåp med två luckor
80cm bänkskåp för diskho med källsortering, 80cm överskåp med två luckor
60cm diskmaskin
90x90 hörnskåp
60 cm bänkskåp med tre lådor
60 cm bänkskåp med tre lådor

Väggen med ugn, kyl frys är:
Fullhöjdsskåp med ugn/micro
Kyl med överskåp
Frys med överskåp
80cm bänkskåp med 2 luckor (är lådor på bilden men det är fel), 80 cm överskåp med två glasluckor

Vy ovan.jpeg
Vy mot trädgård.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vy kyl-frys.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vy häll.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vy diskbänk.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


MVH,
Tobias
 
Ser trevligt ut, tror det blir jättebra!

Ha mycket lådor, de är mer praktiska än skåp med hyllor eftersom grejerna åker ut och bara är att plocka opp.

Snyggt med "halvön" som går ut i rummet, vi satte spisen i vår halvö så kan man stå och kolla ut genom fönstret när man lagar mat, eller snacka med nån som sitter vid matplatsen.

Edit: behöver ni så mycket överskåp? Vi har ett vitrinskåp men annars två hyllor på en kaklad vägg över diskbänken, blir luftigare och ni har en massa förvaring i underskåpen som kanske räcker?
 
Redigerat:
Oj, ni har tre dörrar in i köket, var leder de?
 
Dörrarna gör det hela lite mer svårplanerat, jag hade försökt att inte ha kyl/frys/högskåp på den väggen där alla dörrarna är utan försökt ha den sidan av rummet som lite "motorväg". Men det kostar väggyta, och kan bli svårt att få till en annan bra lösning. kanske har du redan försökt och hittat denna kompromiss, annars kanske något att testa i alla fall.

hade det inte varit för dörren i nedre högra hörnet på planritningen hade jag nog lagt köket i vinkel där nere.

En alternativ lösning kan vara att ha diskhon på den fristående delen av bänken, spisen där diskhon är nu, och kyl/frys där spisen är. Jag tror det skulle göra ganska mycket för volymkänslan i rummet att inte ha högskåp/kyl/frys mitt i rummet längs långväggen.
 
robbanonline skrev:
Ser trevligt ut, tror det blir jättebra!
[..]
Edit: behöver ni så mycket överskåp? Vi har ett vitrinskåp men annars två hyllor på en kaklad vägg över diskbänken, blir luftigare och ni har en massa förvaring i underskåpen som kanske räcker?
Bra synpunkt, tack! Skriver ner det ;)
 
thomasx skrev:
Oj, ni har tre dörrar in i köket, var leder de?
Ja, tyvärr men samtidigt ganska praktiskt. Om vi börjar i övre högra hörnet så går dörren på långsidan till hallen och dörren på kortsidan till tvättstugan och groventré. Dörren nere till höger på långsidan kommer att bli en öppning på ca 1m och leder ut till vardagsrum och matsal.
Ett tag hade jag planer på att slå igen dörrarna till hallen och tvättstugan och öppna för en ny dörr från hall till tvättstuga men samtidigt har vi saker i tvättstugan som är bra att nå enkelt från köket, som t e x grovsortering (glas, kartong, metall mm). Vill inte gå genom matsal och vardagsrum för att nå det och samtidigt vill jag inte att de som skall till tvättstugan eller groventrén skall gå genom hela köket.
Det blir ingen motorväg, antingen kommer man in via hallen eller via matsalen och det finns ingen anledning att gå genom köket.

Men visst är det synd, tar mycket väggutrymme!
 
thomasx skrev:
hade det inte varit för dörren i nedre högra hörnet på planritningen hade jag nog lagt köket i vinkel där nere.
Fönstren på kortsidan nere vid dörren är stora (höga) vilket i sig är trevligt, ger ett stort ljusinsläpp och utsikt mot skog och trädgård men samtidigt gör det att det blir svårt att "bygga" köket där utan att byta fönster.
thomasx skrev:
En alternativ lösning kan vara att ha diskhon på den fristående delen av bänken, spisen där diskhon är nu, och kyl/frys där spisen är. Jag tror det skulle göra ganska mycket för volymkänslan i rummet att inte ha högskåp/kyl/frys mitt i rummet längs långväggen.
Bra tanke, tackar! Att flytta spisen är en enkel match. Avloppet till disken kan bli svårare men kanske inte olösligt. Tar med det i funderingarna.
 
De som kommer in från hallen får gå igenom köket för att komma till matbordet, det är väl möjligen den "motorvägseffekten" man kan få.

Hallen ansluter väl till vardagsrummet också? Kan det vara en möjlighet att slå ihåp de två dörrarna till hall resp. vardagsrum till en mer mitt på den väggen, göra om dörren in till tvättstugan lite (flytta ur och/eller vinkla lite kanske) och skjuta kyl/frys upp mot det hörnet. Då får man bort dörren där matbordet hamnar också och det blir kanske lite öppnare.

Fast på andra sidan förstår jag att dörren från köket in i tvättstugan är enda vägen in dit? Då vill man ju gärna ha närhet mellan dörren in till köket och vidare in i tvättstugan.

Har du någon planlösning på hela våningen att visa? Blir lättare att se flödena då.
 
Avloppet är nog inget större problem om du flyttar diskhon, det kan du nog lägga i socklen.
 
Här är en planlösning på hela bottenvåningen.
Jag är inte orolig för att det skall bli trafik genom köket till vardagsrum/matsal eftersom det det finns andra vägar dit.
planlösning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ok, nu ser man lite bättre vilka utmaningar ni ställs inför, inte helt 100% planlösning från början där med ingång till tvätten via köket.

Här kommer ett "bold suggestion" ;)
Man kan också tänka sig att ta bort vinkeln på bänkskivan och köra en rak längs hela högra väggen och med en ö mittemot.

Untitled-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jtl
  • Laddar…
thomasx skrev:
[...]
Här kommer ett "bold suggestion" ;)
Man kan också tänka sig att ta bort vinkeln på bänkskivan och köra en rak längs hela högra väggen och med en ö mittemot.
[..]
[bild]
Intressan! Kul att du tänker utanför lådan. Det finns inget heligt med väggen du plockat bort och den är inte bäranda så det skulle vara fullt möjligt.
 
Hemmakatten
Jag tycker tvärtom att det är viktigt med flera ingångar till köket. Det eliminerar en del flaskhalsar. Men detsom kan bli en flaskhals är att det bara finns en väg att gå förbi halvön. Hur brett är det? Och hur lång är halvön? Finns det möjlighet att göra halvön fristående så att man kan komma in i köket på båda sidor om en fristående köksö?

Tycker ni verkar ha väldigt mycket skåp. Behöver ni verkligen alla dessa skåp?. Framföralltpå väggen bredvid fläkten känns det lite "tungt".

Det fanns tidigare en tråd med länk till hur man kunde räkna ut hur mycket skåpvolym eller skåpmeter man har. Det fanns också angett skåpvolym för ett genomsnittskök. Är det någon som kommer ihåg den tråden?

Vårt kök kändes otroligt litet när vi först tittade på arkitektens ritningar, men sedan jag räknat ut skåpvolymen visade det sig att vi till och med hade mer skåp än i vårt föregående kök (som var stort men inte lika bra planerat)..

Tycker annars att köket är bra till både yta och planering och att diskhon har en bra placering om ni "bara" ska ha en diskho.
 
Mikael_L
Jag tycker köket ser bra ut. Jag ser inga direkta "fel".

Sen kommer personliga tankar och önskemål, dvs det som är rätt för är det inte för en annan.
Själv skulle jag kanske bytt plats på spis och disk, för att ge den som står vid spisen lite mer kontakt med omgivningen och fått en fantastisk arbetsyta vid spisen som också är jättelämplig om fler ska hjälpa till med tillredning.

thomasx förslag om att öppna upp är ju också en sån där personlig övertygelse.
Vi själva har ju nu öppet mellan kök och v-rum och nackdelen med att buller, oljud, TV-ljud osv fritt går mellan utrymmena blir alltmer uppenbar för oss.
Vi inser att vi snart kommer skicka TV'n till något annat ställe i huset.

Men en sak funderar jag på, jag antar att ni tänker ha matbord i andra delen som har en massa fönster.
Är det tillräckligt stort? Det ser lite på gnällen ut..
 
Hemmakatten skrev:
Men detsom kan bli en flaskhals är att det bara finns en väg att gå förbi halvön. Hur brett är det? Och hur lång är halvön? Finns det möjlighet att göra halvön fristående så att man kan komma in i köket på båda sidor om en fristående köksö?
Det är drygt 1m (1,04) mellan halvön och skåpet på motsatt sida. Jag vill få en lång arbetsbänk som är frikopplad från disk och spis. Rummet är 3,86 brett så tyvärr finns inte riktigt utrymmet för en bra fristående ö, då blir det för tight på sidorna.

Hemmakatten skrev:
Tycker ni verkar ha väldigt mycket skåp. Behöver ni verkligen alla dessa skåp?. Framföralltpå väggen bredvid fläkten känns det lite "tungt".
[...]
Tycker annars att köket är bra till både yta och planering och att diskhon har en bra placering om ni "bara" ska ha en diskho.
Väggskåpet till höger om fläkten har diskuterats hemma, du kommer få pluspoäng av min fru :)

Tack för bra synpunkter!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.