Har en 3 fas kabel 4G6 där det är tre faser + en gul/grön. Skulle vilja att den var blå då man skapar Jord i normcentralen.
 
Man skapar INTE jord i centraler men man kan skapa nolla i en central OM kabeln är grov nog, det innebär minst 10 mm2 och det heter då PEN ledare. Gul/grön är den enda färgen som ALDRIG får användas till nått annat än jord
 
  • Gilla
Mikael_L och 5 till
  • Laddar…
C Claes Lo skrev:
Har en 3 fas kabel 4G6 där det är tre faser + en gul/grön. Skulle vilja att den var blå då man skapar Jord i normcentralen.
Har en kabel ?? Är det en lös eller befintlig i mark och inkopplad.
 
tommib
Välkommen till forumet!

Det är nog bra att berätta mer om vad detta rör sig om. Vad försöker du göra? Bilder vore toppen också.
 
Tack för snabb respons 😀.
Jag skall sätta upp en parallell Normcentral så att den bef.
JFB inte löser ut och frysen mm. stannar för jordfel i trädgården.
Diagram över byggprojekt med befintlig och parallell huvudcentral, visar anslutningar och ledarfärger: Sv+Sv+Sv+Blå och Br+Sv+Gr+Gul/Grön.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inkommande el till fastighet 16A Sv+Sv+Sv+Blå (se bild).
Elcentral med kopplingskablar i olika färger, inklusive gul/grön, blå och svart, anslutna till skruvklämmor i en metallbox.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Beställt 12 m 4G6 med Br+Sv+Gr+Blå. Fick fel kabel med Br+Sv+Gr+Gul/Grön.
Kan man ändå använda denna fellevererade kabeln?
Frågan är om man kan sätta på en blå krympslang el. tejp över den Gul/Gröna ledaren?
 
Färgerna är väl rätt i teorin - PEN-ledaren ska vara gul/grön med blå märkning i ändarna. Dock är det fel kabel oavsett eftersom PEN-ledaren måste vara minst 10 kvadrat enligt gällande regler. Så antingen behöver du en 4G10 eller 5G6 och separera PE och N i matande änden.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Om du tänker dig att använda en av trådarna som PEN (kombinerad jord och neutral), så måste den vara minst 10 kvmm.

Men förstår jag rätt, att detta är en ny central som skall sättas upp, i princip bredvid den bef? Så det bara handlar om typ 1m kabel? I så fall är det väl ingen större förlust att du köpt fel kabel.
 
C Claes Lo skrev:
Beställt 12 m 4G6 med Br+Sv+Gr+Blå. Fick fel kabel med Br+Sv+Gr+Gul/Grön.
Kan man ändå använda denna fellevererade kabeln?
Som jag förstår saken har någon annan gjort fel.
Är det inte en bättre lösning att returnera felleveransen och skaffa exakt det som behövs?
 
  • Gilla
frause och 1 till
  • Laddar…
Ok.
Distansen är 10 m och max uttagbar ström är 16 A vilket
borde ha räckt med 4 mm2.
Tycker inte att inkommande ledare har area som är större än 6 mm2.
 
C Claes Lo skrev:
Distansen är 10 m och max uttagbar ström är 16 A vilket
borde ha räckt med 4 mm2.
Det finns andra saker som påverkar kabeldimensionen. Kortslutningsström och kravet på PEN-ledaren t ex.
Känner man inte till dessa saker så får man fråga någon innan man köper in materialet...


C Claes Lo skrev:
Tycker inte att inkommande ledare har area som är större än 6 mm2.
Den installationen kanske är äldre än kravet på 10 mm2 PEN-ledare?
 
Sända tillbaks, ja det är ett alternativ. Men det tog 4 v innan den kom.😟
 
installation 1970 talet.
 
C Claes Lo skrev:
Sända tillbaks, ja det är ett alternativ. Men det tog 4 v innan den kom.😟
Vad spelar det för roll vad som hände tidigare. Jag menar en leverans av rätt produkt kanske går på mer normala en eller ett par dagar.
 
tommib
Var har du ens hittat en fyrledad kabel med färgmärkta parter men utan gulgrön? Det måste vara en extrem nischprodukt. Visst finns det div kabel med nummermärkning på parterna men även där är det gulgrön som finns och inte blå om någon av dem har färg. Vad är det ens för kabel?

Är detta Sverige?

Som andra har skrivit så är det krav på att PEN ska ha minst 10 kvmm area. Detta alldeles oavsett kabelns belastning i övrigt. Sen finns det andra aspekter också, som max avsäkring i D2-gänga osv. Den kabeln du har kan du inte lagligen använda.

I dina bilder så har du ritat fel. Du har inte PE-plintar, du har PEN-plintar från vilka du tar ut en nolla i bägge centralerna. Att förstå denna skillnad är väsentligt.

Dina alternativ för att vara korrekt är att köpa antingen 4G10 eller 5G6 kabel som andra redan skrivit. Ska den anslutas i mantelklämmorna vi ser på bild är det nog bra att fundera på en separat plint för PEN eftersom det blir rätt många ledare i varje klämma. Någon av de riktiga elektrikerna får väl rätta mig om jag har fel men visst brukar man sticka in ledarna från bägge hållen i de där klämmorna, omväxlande. Det borde i alla fall vara så för att inte få snedtryck på skruven.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
tommib
O O skrev:
Jag menar en leverans av rätt produkt kanske går på mer normala en eller ett par dagar.
Korrekt produkt, åtminstone 5G6, finns på hyllan i de flesta större varuhus som riktar sig mot konsumenter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.