D
Fan va skumt att alla får olika.

Kabeln kommer inte grävas ner den kommer gå på berg och mossa.
 
D
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Funkar fortfarande med 2,5mm2.
EXQJ 2x2,5/2,5
Spänningsfall 8.37V
Spänningsfall % 3.64%
Belastning 5A
Längd 110m
Säkring 10A
Spänning 230V
Antal belastade ledare Enfas AC
Förläggning i mark - utan extra skydd mot mekanisk åverkan
Omgivningstemp 20C
Markens värmeresistivitet 2,5 K m/W
Eftersom den avsäkras med 10a måste du räkna spänningsfallet mot 10a.

Vi måste hålla oss till reglerna :)
 
D Derbyboy skrev:
Fan va skumt att all för olika.
Det kan slå olika beroende på typen av kabel
D Derbyboy skrev:
Fan va skumt att alla får olika.

Kabeln kommer inte grävas ner den kommer gå på berg och mossa.
Då behöver du lägga den i rör och sätta fast röret i berget.
 
D
Drar den i en PEM, brukar bli bra att dra fast med galvade patentband i berget.
 
D Derbyboy skrev:
Eftersom den avsäkras med 10a måste du räkna spänningsfallet mot 10a.

Vi måste hålla oss till reglerna
D Derbyboy skrev:
Eftersom den avsäkras med 10a måste du räkna spänningsfallet mot 10a.

Vi måste hålla oss till reglerna :)
D Derbyboy skrev:
Eftersom den avsäkras med 10a måste du räkna spänningsfallet mot 10a.

Vi måste hålla oss till reglerna :)
Inte enligt Nexans beräkningsprogram. Det är ju inte säkert att kabeln kommer utsättas för 10A i belastning. Nåväl, lycka till med ditt projekt och hoppas du kommer fram till ett val du känner dig nöjd med :)
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
E
D Derbyboy skrev:
Jag vill ha fast eftersom jag ibland kommer vilja köra handverktyg och bara kunna dra ut kontakten till pumpen.

Prisskillnaden mellan 2.5 och 4 är ungefär 900 kr.
Du har fått svar. Inget fyllor har skrivit om 5G6 vad jag vet. Du skrev 4. Många skrev då 6 då det är nästa standard storlek efter 2,5.

Exempel vis 3G6. För står att pris är viktigt. T S är en kort siktig person.

Jag före slår annars 3G2,5. PEX. Om det nu stämmer att den klarar nät beräkning.

Den PVC kabel du vill beställa är som vi använde på Flintas tid, fast lite sämre.

Du har då maximal drift temperatur 90 grader i stället för 70. Detta betyder att den klarar högre strömmar under längre perioder.

Den kommer hålla 100 år. Din erde kabel kanske bara håller 50.

Och sätt JfB i rött ände. Det handlar inte om den löser huset eller ej.

Utan att när den börjar lösa om något år. Speciellt med erde kabel. Så kommer den troligen bara kopplas för bi.

Om du inte gjort rätt. Med kapsling vid pump huset. Så kopplas JfB för bi.
Säker heten sätts ur spel.

Men jag för står att du hellre lyssnar på personer på ett forum som aldrig gjort dylikt själva. Bra så. Vi ser fram emot din tråd att JfB löser sporadiskt om några år.

Tror tråden fått alla svar som behövs.
 
Redigerat:
D
Fin sammanfattning, bra bra!


(Jobba lite på särskrivningarna, de är olidliga)
 
  • Gilla
Svante Svenson och 3 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Du drar 6mm2. Anslut lämpligt. Gå med uttag från dosa. Och så vidare.

OBS, vet inget om 6mm2. Men 4 är bara att glömma. 6 ska det vara om du gjort rätt ut räkning att 4 räcker.
E El-Löken66 skrev:
Jag före slår annars 3G2,5. PEX.
Ja du Löken
 
  • Haha
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
D
Haha
 
E El-Löken66 skrev:
Du har fått svar. Inget fyllor har skrivit om 5G6 vad jag vet. Du skrev 4. Många skrev då 6 då det är nästa standard storlek efter 2,5.

Exempel vis 3G6. För står att pris är viktigt. T S är en kort siktig person.
Standarddimensioner på ledare i kablar är 1.5, 2.5, 4, 6, 10, 16, 25 mm2 etc.

4 mm2 är mindre vanlig i Sverige men används mer i vissa grannländer. I Tyskland verkar 4 mm2 vara runt 25% billigare per meter än 6 mm, vilket är logiskt eftersom den innehåller betydligt mindre koppar.

Jordkabel med PVC isolerade ledare som EKKJ har använts länge. Har du någon uppgift om att dessa skulle ha kortare livslängd än till exempel N1XV? Rent teoretiskt är det nog så eftersom PE och PEX är fantastiska isolationsmaterial, men jag undrar när det blir en begränsning i praktiken.

PE och PEX-mantlad kabel som N1XE har begränsningar i hur den får installeras eftersom den inte är flamskyddad. Därför används oftast kabel med PVC-mantel och PEX-isolerade ledare, som N1XV.
 
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Jag skulle säga 2,5mm med en lite trögare säkringstyp. Det ska räcka. Sen är detta ett forum så någon kommer garanterat inte hålla med mig :)
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Då skulle jag köra 1,5mm2. Alternativt 2,5mm2 för att vara säker på att inte riskera spänningsfall.
Då skulle jag köra 1,5mm2. Alternativt 2,5mm2 för att vara säker på att inte riskera spänningsfall.
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Om du skulle säkra den med 10A så räcker det rent teoretiskt med 1,5 mm2. Men du kanske har andra ambitioner längre fram? Isåfall kan det vara bra att dra en 6mm2 om du vill bygga vidare i framtiden med en central eller så.
Med de data TS givit är det fullständigt uteslutet att 1,5 kvmm klarar utlösningsvillkoret. Arean 2,5 kvmm skulle klara utlösningsvillkoret. Men då är hänsyn inte taget till startströmmen. Jag tror att TS beslut att välja 4 kvmm är rätt. Särskilt med tanke på att TS har fått ett bra pris på den.

Är det någon som vet någon bra site där man kan kolla om utlösningsvillkoret är uppfyllt? Jag har räknat i Excel men är inte säkert jag fått alla formlerna helt rätt. Svårt det där.
 
B Blueeye skrev:
Då skulle jag köra 1,5mm2. Alternativt 2,5mm2 för att vara säker på att inte riskera spänningsfall.

Med de data TS givit är det fullständigt uteslutet att 1,5 kvmm klarar utlösningsvillkoret. Arean 2,5 kvmm skulle klara utlösningsvillkoret. Men då är hänsyn inte taget till startströmmen. Jag tror att TS beslut att välja 4 kvmm är rätt. Särskilt med tanke på att TS har fått ett bra pris på den.

Är det någon som vet någon bra site där man kan kolla om utlösningsvillkoret är uppfyllt? Jag har räknat i Excel men är inte säkert jag fått alla formlerna helt rätt. Svårt det där.
Klarar du 4% spänningsfall är utlösningsvillkoret alltid uppfyllt för vanliga typ B och C dvärgar. Med jordfelsbrytare innan kabeln är utlösningsvillkoret alltid uppfyllt.
 
  • Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Klarar du 4% spänningsfall är utlösningsvillkoret alltid uppfyllt för vanliga typ B och C dvärgar. Med jordfelsbrytare innan kabeln är utlösningsvillkoret alltid uppfyllt.
Man lär sig något nytt varje dag.
 
Det jag skulle använda vore ett CEE 216-6 + Schuko kombiuttag, t.ex. denna https://www.intratec-shop.de/schalt...6a-230v-6h-ip44-3-polig-2p-e-industriestecker

Garo har en variant som också tillåter 4mm2 enkeledare, men är svår att hitta säljare som har i lager med svensk Schuko: https://www.garo.se/sv/proffs/produ...n/uttag-vaggmontage/vaggut-m-sch-sv-3p-16a-6h

Ett CEE-uttag är mer lämpligt för permanent anslutning, och kombi-uttagen har en invändig koppling av något slag, denna tillåter upp till 4mm2, finns från flera tillverkare (hittas lättast via ebay.de), någon (TPelectric) tillåter upp till 10mm2. Och så får du ett extra Schuko-uttag utöver pumpen.
 
D
Tack!

Jag trodde det inte va tillåtet att gå ner i kabelarea så därför sökte jag efter ett uttag som kunde ta 4mm2.

Nu har jag förstått att jag kan sätta en kopplingsdosa och därifrån gå till uttag med en mindre area. Det passar mig bäst eftersom jag ska ha 3-4 uttag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.