Status
Tråden går ej att kommentera.
Blindnit skrev:
Självklart är det så men det kräver att din arbetsgivare har körkort :rolleyes:
... eller arbetsgivare, eller sambo eller liknande...

Jag känner till nån som "övningskörde" ihop med sin sambo i flera år...
 
Mikael_L
Glufsglufs skrev:
Händer betydligt oftare än vad du kan tänka dig, speciellt om det är lite hempuleri inblandat i gruppen och i synnerhet i en äldre anläggning med vit och svart istället för svart och blå eller brun och blå där hempularen kopplat efter behag eller utgått från att den ena färgen är fas fast den inte är det.
Aha, du har alltså ofta råkat för att du haft tre trådar ut från väggen, där det legat fas på den blå och gulgröna samt 0 eller jord på den bruna?
 
Mikael_L skrev:
Aha, du har alltså ofta råkat för att du haft tre trådar ut från väggen, där det legat fas på den blå och gulgröna samt 0 eller jord på den bruna?
Lägg därtill en tvättmaskin som fungerat innan ;)
Iofs tänkbart att någon flyttat om sladdarna även i den, man kan aldrig va helt säker.
 
Mikael_L skrev:
Aha, du har alltså ofta råkat för att du haft tre trådar ut från väggen, där det legat fas på den blå och gulgröna samt 0 eller jord på den bruna?
Jag har råkat ut för gul/grön som fas enbart också för den blev inkopplad så av hempularen för att den såg farlig ut och sen utgick han från en "hanbok" från tidigt 70-tal hur en elanläggning utförs....så just i det huset fanns alla varianter av (fel)kopplingar, bla ett kök med bara brun tråd då det var vad han hade hemma just då.

I övrigt så känns det som att alla varianter har dykt upp, speciellt i gamla anläggningar där man installerar JFB och sen springer runt och felsöker.

Varje specifik sak är väl inte ofta men det är ofta fel generellt (ofta är ju iofs relativt) men räknar man in alla fel som upptäcks av alla elektriker under alla tider som elektriker dykt på fel så blir det ju en del.
 
Frågan verkar vara besvarad så jag stänger tråden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.