Man kan väl (enligt min bästa förståelse) bli nekad ersättning eller få förhöjd självrisk om man elar själv och kåken brinner och det uppdagas (rätt osannorlikt iofs). Om någon blir grillad pga dina elerier kan man även bli dömd till vållande till annans död eller kroppsskada.
 
Janne44 skrev:
Sen kan man ibland komma överens med elektriker vad man får gör om han sedan granskar jobbet innan han kopplar in det. Men det är ju upp till elektrikern.
Oftast är det en elmontör och inte elektriken som gör jobbet från elfirman... (kunde inte låta bli)
 
Det finns kilometerar med trådar i ämnet vad man får eller inte får etc, under elforumet. Att hempula utöver det lilla man får göra är straffbart, oavsett hur bra man gör det. Att sedan troligen ingen någonsin blivit åtalad för det annat än i samband med att det dessutom var dåligt gjort och orsakat en olycka är en annan sak.
 
Hmmm ... jag har läst i både elforumet och elsäkerhetsverkets regler och inte hittat någon påföljd för privatpersoner. Att det inte är tillåtet är en sak men straffbart om inget händer hittar jag inte.

Det är som att gå mot röd gubbe, det är förbjudit i lag, men inte straffbart om man ej orsakar olycka!

Nu rekommenderar jag ingen att göra detta då detta är ett lagbrott (uppvigling) och är säkrast att någon med kunskap gör det. Sen kan man fundera på hur en yrkesgrupp kan få monopol på något i lagen ... visst kan det leda till dödsfall men det kan ju underdimensionerar också göra.

OK, det heter väl elmontör numera. :D

/Janne
 
Mikael_L
Janne44 skrev:
Sen kan man ibland komma överens med elektriker vad man får gör om han sedan granskar jobbet innan han kopplar in det. Men det är ju upp till elektrikern.

/Janne
Då får jag väl passa på och påpeka att även detta är olagligt, så vi inte uppviglar en massa folk att begå det där brottet då ... ;)

Men i badrum får man göra allt annat (utom elinkopplingen, läggning av elektrisk golvvärme osv) själv. Försäkrningsbolagen må möjligen ha synpunkter, men dom försöker ändå alltid komma undan att betala...

Gör man det riktigt bra och ordentligt så bör det ändå inte hända något innan försäkrningen ändå är värdelös pga av avskrivning.
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Gör man det riktigt bra och ordentligt så bör det ändå inte hända något innan försäkrningen ändå är värdelös pga av avskrivning.
Hur många år är avskrivningen på när det gäller kaklat badrum?

En annan fundering jag har är hur det gäller när man säljer huset, man har ju ansvar 10 år för dolda fel...
 
Mikael_L
anis16 skrev:
En annan fundering jag har är hur det gäller när man säljer huset, man har ju ansvar 10 år för dolda fel...
Dokumentera hur du gjort, underarbete, val av material, mängder av spackel, tätskikt och fix,fog osv. Bilder.
Redovisa vid försäljning, då är inget dolt, även om det skulle vara fel.
 
Borde nästan räcka med att man säger som det är. Detta har jag gjort enligt bästa förmåga och enligt dåvarande normer. Svårt att få skulden då för det är fortfarande inte föbjudet att vara dum i detta landet. Visst kan det tänkas att köparen vill dra ner på priset men det kanske man kan ta då man sparat så många slantar på att göra jobbet själv.
 
anis16 skrev:
Hur många år är avskrivningen på när det gäller kaklat badrum?
Bumpar 'anis16':s fråga igen.
 
Hej,

If har 10 år utan avdrag sedan 5% avdrag per år, detta gäller keramiska plattor. För våtrumsmatta gäller 5 år utan avdrag sedan 8% avdrag per år. För övriga material inkl färg gäller 2 år utan avdrag sedan 10% per år ... om klinkers ligger i ett icke våtrum gäller 25 år utan avdrag sedan 2% per år (lite skillnad).

/Janne
 
Ni som vet, vilket är det svåraste momentet i en badrumsrenovering?
Vi snackar då idag = plastmattor överallt och imorgon = kakel/klinkers. Kanske eventuellt plastmatta på golvet om jag lyckas övertala min sambo :)
 
Det som kostar mest svett och planering tycker jag är själva läggningen av kakel & klinker men har man kommit så långt är det ju nästan klart och börjar bli roligt! ;) (såvida inte golvet är för klent dimensionerat och man måste regla och hålla på, inte helt kul...)..
 
Inredningen var roligast kaklet var ett rent helsike :( Nogrannhet är en dygd kan man ju lugnt säga. Tycker roligast var första duschen när allt bara fungerar :D

Svårt är flytspacklandet man bör vara VÄLDIGT på det klara innan man börjar blanda sen är det mesta för sent.

Gjöt själv en platta och det var inte det roligaste heller det var dels tungt och dels ganska mycket att tänka på. Senast i förgår gjöt jag en för det andra badrummet(master bathroom) och eftersom det låg på andra våningen och 30 säckar gick åt, det var slitsamt till tusen.
 
...kanske ska man leja ut flytspacklingen + fuktspärren i alla fall då...*suck*
Fan orkar itne grubbla mer på detta, blir galen! :)
 
Fuktspärren gör du enkelt själv om du kör LIP mycket jobb men inget svårt dvs bra payoff. Sätter man matta (tätskikt då) så är det nog lika bra att leja bort då timmarna är få.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.