Det vi ser här är billigt för kund/beställare/skattebetalare. Det är väl bra?? Hantverkartjänster är ju hutlöst dyra och det enda rimliga är att sänka kostnader för kund och således också för entreprenören. Det basuneras ju ut i var och varannan tråd här på BH.
Här har vi ett exempel ur verkligheten när marknaden får bestämma fritt.

Ursäkta att jag är så bitter men här är det "billiga" alternativet, förevigat på bild.
 
  • Gilla
Fadai och 7 till
  • Laddar…
N Nils82 skrev:
Det vi ser här är billigt för kund/beställare/skattebetalare. Det är väl bra?? Hantverkartjänster är ju hutlöst dyra och det enda rimliga är att sänka kostnader för kund och således också för entreprenören. Det basuneras ju ut i var och varannan tråd här på BH.
Här har vi ett exempel ur verkligheten när marknaden får bestämma fritt.

Ursäkta att jag är så bitter men här är det "billiga" alternativet, förevigat på bild.
Sen så skyller dom på att det inte finns arbetskraft i Sverige att tillgå!!! Hahaha... idioti, sen 2015 så har vi en sjuhelvetes massa arbetskraft i Sverige!!
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Jag vet inte mycket om byggnadsställningar, men jag tänker att det enda vettiga borde vara att bygga en nivå i taget, med plattformar och skyddsräcken. När en nivå är klar börjar man med nästa. Eller?

Jag förstår inte ens vad de vinner på att göra så här. Om man ska stå 7 meter upp i luften och skruva ihop två rör, så borde det väl gå både enklare och snabbare om man själv står på en plattform, än om man står och balanserar på ett annat rör?

Men som sagt, vad vet jag. Det gick ju verkligen undan när de jobbade får man säga. Och det är ju i alla fall sommar. En februarimorgon med rimfrost hade det nog varit riktigt lurigt.
 
Kommunerna skiter fullständigt i hur det utförd bara det är billigt. Billigast anbudet vinner. Sen förhalar dom utredningarna mm och då är oftast arbetet utfört. Som tidigare nämnde ett Mail till firman/arbetsledaren läses oftast efter det är klart. Lika här i Uppsala någon ringer men när beställare/facket/någon besiktning kommer så är uppdraget klart redan. Verkar vara bara jobbigt att konfrontera dessa utländska företag, då är det lättare att förhala tills dom e klara
 
  • Gilla
uuu
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag undrar hur mycket de svenska reglerna kostar samhället.
Vilka regler syftar du på ?
 
JanneJanne123
D Daniel 109 skrev:
Nej, det var inte vad jag frågade.
Nej, det gjorde du inte.
 
putte22 putte22 skrev:
Kommunerna skiter fullständigt i hur det utförd bara det är billigt. Billigast anbudet vinner. Sen förhalar dom utredningarna mm och då är oftast arbetet utfört. Som tidigare nämnde ett Mail till firman/arbetsledaren läses oftast efter det är klart. Lika här i Uppsala någon ringer men när beställare/facket/någon besiktning kommer så är uppdraget klart redan. Verkar vara bara jobbigt att konfrontera dessa utländska företag, då är det lättare att förhala tills dom e klara
I min kommun så tar man bort den billigaste och dyraste offerten och sen värderar de kvarstående.
 
Just nu var det främst arbetsmiljöregler av diverseslag. Krav på utbildningar som gör arbetsmarknaden trög mm.
 
Jag tror att vi alla kan vara överens om att det vi ser på bilderna är fel. Ingen ska behöva ha ett jobb där det räcker med att halka till lite på ett rör, så förlorar man livet. Hur arbetsmarknaden ser ut i Sverige kan vi diskutera någon annanstans.

Jag har nu skickat ett tips till lokalblaskan om att åka dit på måndag morgon och ta sig en titt, och sedan ställa frågan till kommunen om hur de upphandlar sånt här, och hur de säkerställer att kommunens entreprenörer följer svensk lag. Vi får väl se om det blir något av det.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 9 till
  • Laddar…
C
W Willewonka skrev:
I min kommun så tar man bort den billigaste och dyraste offerten och sen värderar de kvarstående.
Så kan man ju inte göra? Kommunen måste ju följa LOU.
 
  • Gilla
Fairlane och 7 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Så kan man ju inte göra? Kommunen måste ju följa LOU.
Det är självklart inte sant. Den som har lämnat det billigaste anbudet skulle ju i så fall kunna överklaga, och då måste kommunen kunna motivera varför deras anbud inte dög. "Vi tar alltid bort det billigaste" skulle inte godtas som förklaring.
 
C cpalm skrev:
Så kan man ju inte göra? Kommunen måste ju följa LOU.
Detta berättade en kollega till mig, men kanske hörde fel/misstolkade och det var någon annan. Blev lite osäker nu..
 
G gbgustaf skrev:
Jag vet inte mycket om byggnadsställningar, men jag tänker att det enda vettiga borde vara att bygga en nivå i taget, med plattformar och skyddsräcken. När en nivå är klar börjar man med nästa. Eller?

Jag förstår inte ens vad de vinner på att göra så här. Om man ska stå 7 meter upp i luften och skruva ihop två rör, så borde det väl gå både enklare och snabbare om man själv står på en plattform, än om man står och balanserar på ett annat rör?

Men som sagt, vad vet jag. Det gick ju verkligen undan när de jobbade får man säga. Och det är ju i alla fall sommar. En februarimorgon med rimfrost hade det nog varit riktigt lurigt.
Nu säger du ju emot dig själv rätt grovt.

Om du inte inser att det går snabbare att bygga varje nivå utan räcke golv tycker jag bör du nog inte uttala dig tvärsäkert i detta fall.

Givetvis går det snabbare att bygga på höjden om man slipper bygga plattformar + skyddsräcken på varje nivå.
Dock borde man i så fall ha fallskydd om man väljer att bygga utan plattformar och skyddsräcke.
 
Som sagt, jag kan inget om detta, men det jag menar är alltså att man i efterhand skulle bygga alla plattformarna, när "stommen" är klar. Men när jag tänker efter nu, så är det kanske inte så självklart, eftersom det är taket som ska repareras, inte fasaden. De kanske bara tänker sätta plattform och räcke högst upp? Hur brukar man göra i sådana fall? Bygger man ändå en massa plattformar och räcken, som bara fyller en funktion under upp/nedsättandet av ställningen?
 
D Daniel 109 skrev:
Just nu var det främst arbetsmiljöregler av diverseslag. Krav på utbildningar som gör arbetsmarknaden trög mm.
Så arbetsmiljön ska stå tillbaka för att det kostar för mycket. Folk ska dö för att man inte vill ha en ”trög” arbetsmarknad.
 
  • Gilla
Fadai och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.