Jag tycker det finns goda skäl till att beivra detta, av samhällsekonomiska skäl (om nu den personliga skadan/tragedin inte var skäl nog)

Har vi etablerat regler för verksamheter (fallskydd, dygnsvila för chaufförer osv osv) så ska alla aktörer på marknaden följa samma regler.

Låter man vissa företag köra som dom vill (i slutänden på bekostnad av någon stackars arbetare som antingen inte vet bättre eller inte har något val) och därmed kan sälja tjänsten till ett lägre pris, då konkurreras skötsamma företag ut från marknaden. Rimligtvis har vi satt upp denna typ av regler för att vi lärt oss att arbetstagaren eller tredje part skadar sig mindre än om reglerna saknades. Skador kostar samhället pengar.

Detta blir ju extra viktigt att hantera när vi har en öppen arbetsmarknad där lågkostnadsarbetare kommer hit och jobbar men vana vid mindre striktra regler från hemmamarknaden.
 
  • Gilla
Nyfniken och 10 till
  • Laddar…
Angivare är ett effektivt sätt att få laglydnad. Stasi körde hårt på det.
 
Om nu inte uppdragsgivaren själv reagerar på utförandet så är det ju bra att andra goda medborgare gör det.
 
  • Gilla
crappyusrname och 1 till
  • Laddar…
Kan du inte vara snäll och börja ange alla som inte har fungerande blinkers.
 
  • Gilla
Grävkalle
  • Laddar…
Inom räddningstjänsten är skyddsutrustning av olika slag en stor del av vårt vardagliga arbete. Rökskydd ska kontrolleras och servas, kemskyddsdräkter ska provtryckas och fallskyddsutrustning besiktigas för att nämna några. Trots det, eller kanske tack vare, är det väldigt sällan någon klagar på skyddsutrustningen. Den är en så naturlig del av arbetet.

Som arbetsledare på vid insatser är det även väldigt tydligt vilket ansvar man har och därför ser man till att alla bär korrekt utrustning. Jag skulle aldrig velat ha på mitt samvete att någon kom till skada för att jag satt skyddsnivån för lågt.

Jag förstår att man inom byggbranschen inte kan lägga samma tid på att utbilda, öva och sköta utrustningen som vi. Men samtidigt är det löjligt vad enkla/lätta prylar som krävs i förhållande till vad våra brandmän ska gå runt i. Lätta hjälmar och fallskydd är inga konstigheter. Hur dessa arbetsledare kan ta det så slapphänt är för mig obegripligt.
 
  • Gilla
johel572 och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Kan du inte vara snäll och börja ange alla som inte har fungerande blinkers.
Du ser inte skillnaden på en trasig blinkers och en signifikant konkurrensfördel?
 
  • Gilla
Vangandr och 5 till
  • Laddar…
T Tungbetong skrev:
Inom räddningstjänsten är skyddsutrustning av olika slag en stor del av vårt vardagliga arbete. Rökskydd ska kontrolleras och servas, kemskyddsdräkter ska provtryckas och fallskyddsutrustning besiktigas för att nämna några. Trots det, eller kanske tack vare, är det väldigt sällan någon klagar på skyddsutrustningen. Den är en så naturlig del av arbetet.

Som arbetsledare på vid insatser är det även väldigt tydligt vilket ansvar man har och därför ser man till att alla bär korrekt utrustning. Jag skulle aldrig velat ha på mitt samvete att någon kom till skada för att jag satt skyddsnivån för lågt.

Jag förstår att man inom byggbranschen inte kan lägga samma tid på att utbilda, öva och sköta utrustningen som vi. Men samtidigt är det löjligt vad enkla/lätta prylar som krävs i förhållande till vad våra brandmän ska gå runt i. Lätta hjälmar och fallskydd är inga konstigheter. Hur dessa arbetsledare kan ta det så slapphänt är för mig obegripligt.
En väsentlig skillnad är väl ändå att brandmännen går inte i den munderingen 40 timmar i veckan året om...
 
G Grävkalle skrev:
En väsentlig skillnad är väl ändå att brandmännen går inte i den munderingen 40 timmar i veckan året om...
Nä, det stämmer men fallskydd och hjälm är faktiskt inte så hemskt.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Du ser inte skillnaden på en trasig blinkers och en signifikant konkurrensfördel?
Risken för olyckor med oskyldiga inblandade är större med en trasig blinkers...
 
MathiasS MathiasS skrev:
Du ser inte skillnaden på en trasig blinkers och en signifikant konkurrensfördel?
Det var det det handlade om ja, inte säkerheten som ni säger.
 
T Tungbetong skrev:
Nä, det stämmer men fallskydd och hjälm är faktiskt inte så hemskt.
I längden är de faktiskt det..
 
G Grävkalle skrev:
I längden är de faktiskt det..
Grävkalle=träskalle som inte behöver hjälm?
 
  • Gilla
Vangandr
  • Laddar…
W Willewonka skrev:
I min kommun så tar man bort den billigaste och dyraste offerten och sen värderar de kvarstående.
Trams
 
D Daniel 109 skrev:
Det var det det handlade om ja, inte säkerheten som ni säger.
Givetvis handlar det om säkerheten på personnivå också, men eftersom någon undrade ”varför vi andra bryr oss” så ville jag ge exempel på varför vi som inte trillar ner också ska bry oss, förutom omtanken om en annan människa då.
 
G Grävkalle skrev:
Och dom utsätter faktiskt ingen annan för fara vilket hade varit betydligt allvarligare. Mer sköt dig själv och skit i andra!
Det klart att de utsätter andra för fara.

- De konkurrerar på andra villkor, vilket indirekt tvingar andra att undvika moment som tar tid eller kostar pengar.
- De utsätter räddningstjänst för onödig belastning (liten, men med tanke på att sämre skydd gör större konsekvens vis olycka, och olyckor händer) vilket med begränsade resurser mycket väl kan innebära att någon annan får vänta några minuter längre på en ambulans eller på att få rätt beslut hos SOS Alarm.
- De utsätter personer i närheten för stress i samband med en eventuell olycka, vilket kan orsaka följdskador och följdolyckor.
 
  • Gilla
johel572 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.