Pågående ställningsbygge på kommunhus idag. Är det verkligen tillåtet att klättra omkring på det här viset? Jag passerade vid ett par tillfällen, och det verkar som att hela ställningen byggs på detta sätt. Inga plattformar eller räcken, utan det är bara en ram man bygger. Mannen som står högst upp har fötterna ca 7 meter över marken, uppskattar jag. Inga säkerhetslinor, selar eller liknande.

Arbetet utförs av en etablerad firma i regionen, enligt vad jag kunde se på deras bilar. De pratade inte svenska med varandra.
 
Redigerat av moderator:
Rickard.
Nej det är inte tillåtet.
 
Nej det är ej tillåtet.

Fråga kommunen varför den entreprenören som är inhyrda enligt (troligen) LOU inte följer arbetsmiljöverket riktlinjer.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Ganska typiskt när det är personal från sydöst.
På jobbet har vi företaget Xervon, arbetsledarna kan svenska/engelska, några få av ställningsbyggarna kan engelska, resten kan bara deras språk. Fastän vi har ”extrema” krav på fallskydd så har dom sällan fallskyddsutrustning.
 
JanneJanne123
Är kommunen informerad?
 
Vansinne! Där står svenska entreprenörer och får inte jobbet pga att de är för dyra och följer reglerna! Sen kommer dessa och inte följer reglerna och är då billigare...
Anmäl dem till arbetsmiljöverket!!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 23 till
  • Laddar…
V verktygsgurun skrev:
Vansinne! Där står svenska entreprenörer och får inte jobbet pga att de är för dyra och följer reglerna! Sen kommer dessa och inte följer reglerna och är då billigare...
Anmäl dem till arbetsmiljöverket!!
Till 99% kan jag säga att det är en svensk entreprenör men med inhyrd utländsk arbetskraft.

Samma upplägg.
https://www.byggnadsarbetaren.se/st...ntyg-saknades-tillbaka-pa-jobbet-dagen-efter/
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Lägg upp bilderna på deras Facebook och ställ frågan varför deras personal alt anlitade personal inte följer arbetsmiljöverkets regler. Antar att ställningen kommer vara färdigbyggd på måndag morgon så deras fastighetsavdelning/skyddsombud/ lär ju inte hinna reagera innan dess det är klart
 
  • Gilla
Willewonka
  • Laddar…
Jag har skickat ett mail till företaget och bett dem avbryta detta innan det sker en olycka. Men jag funderar nu på om det kanske hade varit bättre att ringa polisen direkt när jag såg det, så kunde de fått avbryta arbetet. Det är väl främst polisen som ska ingripa mot ett pågående brott.

Har nu även gjort anmälan till arbetsmiljöverket. Får väl skicka en fråga till kommunen om detta också.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 19 till
  • Laddar…
Skicka in bilderna till nån lokaltidning också. Detta måste fram och företaget ska ha feta böter
 
  • Gilla
uuu och 2 till
  • Laddar…
G gbgustaf skrev:
Jag har skickat ett mail till företaget och bett dem avbryta detta innan det sker en olycka. Men jag funderar nu på om det kanske hade varit bättre att ringa polisen direkt när jag såg det, så kunde de fått avbryta arbetet. Det är väl främst polisen som ska ingripa mot ett pågående brott.

Har nu även gjort anmälan till arbetsmiljöverket. Får väl skicka en fråga till kommunen om detta också.
Bra att du faktiskt gör något åt detta!
Många ser nog men bryr sig inte.
Bra jobbat!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 10 till
  • Laddar…
Jag undrar hur mycket de svenska reglerna kostar samhället.
 
  • Gilla
  • Arg
Fadai och 4 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Ja, det leder ju till den eviga frågan hur man värderar ett liv.
 
  • Gilla
marlin55 och 7 till
  • Laddar…
Nej, det var inte vad jag frågade.
Men visst kan man ställa den frågan också. Men då bör pengarna läggas där de räddar flest liv. Jag gissar att mer skulle hamna i vården i så fall.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ganska typiskt när det är personal från sydöst.
På jobbet har vi företaget Xervon, arbetsledarna kan svenska/engelska, några få av ställningsbyggarna kan engelska, resten kan bara deras språk. Fastän vi har ”extrema” krav på fallskydd så har dom sällan fallskyddsutrustning.
Jupp så ser det ut runt hela landet på byggena, oftast är dom där för armera och gjuta. Men ställningsbyggare är också lika. Arbetsledaren kan engelska men arbetarna pratar sällan engelska. Skit störigt!!! Dom är duktiga visserligen på sitt jobb oftast, snabba som fan och rätt utfört.. men det här med språket är riktigt jobbigt ibland, en klar säkerhetsrisk men man blundar, det är billigt!!
 
  • Gilla
OskarL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.