Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det fungerar kanske. Men då får det vara rätt välgödda lintottar. Som detta gossebarn.
[bild]
Ja kanske det
 
O
Visade sig att det inte var kommunen utan (det kommunalt ägda) företaget som driver kraftstationen på andra sidan ”åkern” där lönnen står som äger marken. Då kanske de är mer villiga att låta mig kapa hela trädet, förhoppningsvis skiter de helt och hållet i det där trädet.
 
  • Gilla
Donn och 7 till
  • Laddar…
O olsjo skrev:
Visade sig att det inte var kommunen utan (det kommunalt ägda) företaget som driver kraftstationen på andra sidan ”åkern” där lönnen står som äger marken. Då kanske de är mer villiga att låta mig kapa hela trädet, förhoppningsvis skiter de helt och hållet i det där trädet.
Har svårt att se i vilket universum kraftföretaget skulle säga nåt annat än "Vilket träd? Ta du ner skiten". :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
redep och 9 till
  • Laddar…
Jag klagade till kommunen på att träd på kommunens mark skymde gatubelysningen, och bad att de skulle ansa trädet. Inget hände. Nytt klagomål. Inget hände. Efter ett par år skickade jag en fråga om det var OK att jag gick dit och sågade själv. Inget svar, men dagen efter var trädet borta.
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123 och 9 till
  • Laddar…
S sawallen skrev:
Jag klagade till kommunen på att träd på kommunens mark skymde gatubelysningen, och bad att de skulle ansa trädet. Inget hände. Nytt klagomål. Inget hände. Efter ett par år skickade jag en fråga om det var OK att jag gick dit och sågade själv. Inget svar, men dagen efter var trädet borta.
Spännande. Förra ägaren till vårt hus hade hotats med vite från kommunen pga ett träd som täckte en gatlykta (detta "glömde" säljaren berätta för oss när vi köpte huset). Men tydligen är det inte lika noga när det är kommunens egna träd som skymmer belysningen. :mad:
 
  • Gilla
uuu och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det får du, men du måste som sagt ge markägaren (kommunen) chansen att göra det själv först. Att/om trädet dör av behandlingen är inte ett hinder.

Det är helt fel. Dör trädet blir du ersättningsskyldig
 
  • Gilla
Engeln och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Nej, inte utan att ge markägaren en chans först.
I vår kommun kan man anmäla kommunala träd som står i vägen, och det där ser inte ut som en avsiktligt planterad lönn, så chansen är stor att den går att få bort.

Personligen tycker jag att det ska inte finnas något träd närmre gränsen än 4,50 meter

samma regler som byggnader och fasader

och höjden ska ha samma som regler för staket

villa någon ha en träd så så får de plantera det inne på 4.5 meter från gränsen

resten tycker jag inkräktar på andra tomträtt

kommun eller privat

Med vänlig hälsning,
 
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
Donn och 10 till
  • Laddar…
det går inte att bara kapa 'halva trädet' som att det vore någon sorts tårta. prata med markägaren, och prata sedan med en arborist om hur man kapar ett träd.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Är det inte enklast att kontakta den som äger trädet och be dem ta ner det?

Brukar inte vara någon big deal.
 
  • Gilla
Bumlersson
  • Laddar…
Hur gammalt är trädet?
 
Z Zekesson skrev:
Det är helt fel. Dör trädet blir du ersättningsskyldig
Har någon blivit det på riktigt eller är det bara lawlines påhitt?
 
  • Gilla
uuu
  • Laddar…
apotekarnes
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Har svårt att se i vilket universum kraftföretaget skulle säga nåt annat än "Vilket träd? Ta du ner skiten". :crysmile:
Antagligen kommer kraftbolaget vilja se att du har utbildning t.ex säker skogs motorsåg A+B innan de låter dig härja fritt på deras mark. Om du fäller över dig eller sågar dig i benet och saknar utbildning så kan de åka dit ordentligt. Om du saknar ”körkort” går det förstås bra att anlita nån som har utbildning.

Det är lite känsligt det där med att sakna utbildning och fälla träd på annans mark. I princip är jag ansvarig att se till att du har utbildning om du är på min mark och helt gratis tar ner lite ved som du själv ska ha.
 
  • Gilla
topmount och 3 till
  • Laddar…
Prata med bolaget. Var själv i en liknande situation, kommunalt träd invid tomtgränsen som hängde flera meter in på tomten. Pratade med kommunen om åtgärder, de ville inte göra nåt men gav mig fritt fram att fälla dom själv på egen bekostnad.
Så råden i tråden (rimmar) ! blir mindre värdefulla när vi inte vet vad ägarren har för åsikter.
 
H hanbch skrev:
Personligen tycker jag att det ska inte finnas något träd närmre gränsen än 4,50 meter

samma regler som byggnader och fasader

och höjden ska ha samma som regler för staket

villa någon ha en träd så så får de plantera det inne på 4.5 meter från gränsen

resten tycker jag inkräktar på andra tomträtt

kommun eller privat

Med vänlig hälsning,
Det vore helt perfekt , slipper man tjafsa med grannar om sådana löjliga saker.
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.