jarl teljstedt skrev:
För att få bygga i tomtgräns så erfodas ett servitut. Eller någon annan handling som stipulerar hur underhållet ska gå till. Vad säger dessa handlingar? Vänd dig till fastighetsregistret och kolla om någon sådan finns.
För några tiotal år sedan var man inte så noga med den typen av handlingar.
 
M Johan Bergelin skrev:
Är det därför du argumenterar anonymt på internet om något som inte egentligen borde uppröra en redig Dansk något alls?
Men så duktig DU är som inte är anonym. Det gör att alla nu lätt kan ta reda på vem din granne är. Varför hänger du ut honom och fäller offentliga negativa kommentarer om hans beteende? Smartskalle! Och du har nu till slut alltså ringt på en gång. Duktigt, snabbt jobbat!

Tips till nästa tråd i juridikforumet: "Har jag rätt att på internet hänga ut min granne som onormal?"
 
Redigerat:
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
E Enolf skrev:
Men så duktig DU är som inte är anonym. Det gör att alla nu lätt kan ta reda på vem din granne är. Varför hänger du ut honom och fäller offentliga negativa kommentarer om hans beteende? Smartskalle! Och du har nu till slut alltså ringt på en gång. Duktigt, snabbt jobbat!

Tips till nästa tråd i juridikforumet: "Har jag rätt att på internet hänga ut min granne som onormal?"
Det kanske inte blir helt trovärdigt när man i ena meningen tillrättavisar någon som man tycker agerar olämpligt och i nästa mening utropar "smartskalle!".
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
E Enolf skrev:
Men så duktig DU är som inte är anonym. Det gör att alla nu lätt kan ta reda på vem din granne är. Varför hänger du ut honom och fäller offentliga negativa kommentarer om hans beteende? Smartskalle! Och du har nu till slut alltså ringt på en gång. Duktigt, snabbt jobbat!

Tips till nästa tråd i juridikforumet: "Har jag rätt att på internet hänga ut min granne som onormal?"
Tack för ytterligare en konstruktiv kommentar. Om du läser en bit upp så kan du se min kommentar på det faktumet att jag inte är anonym.

Din input är värdefull och jag uppskattar att du tar dig tid att tillföra kunskap till diskussionen.
 
F
P Parkeringsvakten skrev:
jo men alla har ju försökt förklara för TS att det inte behöver bli en juridisk fråga utan det räcker med att ringa på och fråga.
Det kan ju vara väldigt intressant att i förhand veta vad som gäller om grannen säger nej, kanske eller jag gör det själv men det sen aldrig händer. Eller det kanske mest troliga, vad som gäller om man frågar men aldrig får ett svar.
 
  • Gilla
akkaniclas och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ring på, inget svar då kör du en lapp i lådan. Lappdirekt känns som att man själv är folkrädd
Håller med. Vad bor vi i för land där vi inte vågar ringa på grannen?? Känns som TS trollar med alla...

Om han är så skygg så lär han knappast säga nej
 
L lingonsoppa skrev:
Håller med. Vad bor vi i för land där vi inte vågar ringa på grannen?? Känns som TS trollar med alla...

Om han är så skygg så lär han knappast säga nej
Läs gärna frågeställningen igen och läs sedan inlägg ovan kring att jag ringde på tidigare idag. Det handlar inte om att våga eller inte.

Men tack för din åsikt för hur jag bör bete mig. Det är värdefullt att veta.
 
F fsn skrev:
Det kan ju vara väldigt intressant att i förhand veta vad som gäller om grannen säger nej, kanske eller jag gör det själv men det sen aldrig händer. Eller det kanske mest troliga, vad som gäller om man frågar men aldrig får ett svar.
FSN läser inlägg och förstår vad som står. Det är uppskattat :)
 
  • Gilla
Hus-Fixarn och 2 till
  • Laddar…
M Johan Bergelin skrev:
Vi vill måla om grannens garage (och plank) på den sidan som vätter mot vår sida. Allting står i tomtgräns och grannen ser inte vår sida över huvudtaget från sin tomt.

Hade det varit en normal granne skulle vi givetvis bara pratat om det och löst det tillsammans. Men vår granne är inte normal utan är i princip en eremit. På tre år har vi sett honom 10-15 gånger och aldrig pratat med honom. Jag motser alltså en låååång process för att över huvud taget få tag på honom för att diskutera.

Ni kanske undrar hur han underhåller sitt garage när han måste stå på vår tomt för att underhålla det? Det enkla svaret är att han inte gör det alls. Han underhåller nämligen ingenting. Huset faller isär bit för bit.

Så, kan vi måla den gula sidan som syns på bilden? Och i så fall, kan vi måla den i vilken färg som helst? Jag har sökt för att förstå regler men just det här problemet har jag inte hittat guidning om. Ett alternativ är givetvis att fråga kommunen men trådarna här brukar bli mer underhållande.
Kan man inte se det som ett staket. Ni underhåller er sida, inget konstigt med det.
 
useless useless skrev:
För några tiotal år sedan var man inte så noga med den typen av handlingar.

Du talar mot bättre vetande. Jag kan tala om att jag har varit verksam i trettiofem år som fastighetsmäklare och byggmästare och byggt ett stort antal hus genom åren. Och jag är dessutom ordinarie ledamot av byggnadsnämnden i min hemortskommun Uppland-Bro sedan femton år tillbaka. Jag undrar vilken kommun gäller det. Jag kan upplysa dig om att byggnadslagstiftningen inte är något High Chaparal utan är strikt reglerad av Sveriges lagar. Mvh Jarlen
 
  • Gilla
Donn och 3 till
  • Laddar…
jarl teljstedt skrev:
Du talar mot bättre vetande. Jag kan tala om att jag har varit verksam i trettiofem år som fastighetsmäklare och byggmästare och byggt ett stort antal hus genom åren. Och jag är dessutom ordinarie ledamot av byggnadsnämnden i min hemortskommun Uppland-Bro sedan femton år tillbaka. Jag undrar vilken kommun gäller det. Jag kan upplysa dig om att byggnadslagstiftningen inte är något High Chaparal utan är strikt reglerad av Sveriges lagar. Mvh Jarlen
Välkommen till den här tråden, det är många som talar mot bättre vetande här. :)
 
  • Gilla
Häljarp och 2 till
  • Laddar…
jarl teljstedt skrev:
Du talar mot bättre vetande. Jag kan tala om att jag har varit verksam i trettiofem år som fastighetsmäklare och byggmästare och byggt ett stort antal hus genom åren. Och jag är dessutom ordinarie ledamot av byggnadsnämnden i min hemortskommun Uppland-Bro sedan femton år tillbaka. Jag undrar vilken kommun gäller det. Jag kan upplysa dig om att byggnadslagstiftningen inte är något High Chaparal utan är strikt reglerad av Sveriges lagar. Mvh Jarlen
Ok. Där jag har bodde tidigare låg anslutningsväg och infiltrationsanläggning på andras fastigheter utan några servitut eller andra avtal. Grannens vattenledning gick över min fastighet.
Förmodligen kom man överens med ett handslag en gång i tiden.
Där vi bor nu finns inga bygglov eller ritningar för byggnaderna på fastigheten. Troligen var det inte så viktigt när dom byggdes en gång i tiden.
 
useless useless skrev:
Undrar när någon ska komma med förslaget att ringa på hos grannen och lägga ett brev i brevlådan om han inte öppnar?
Det gjorde bland annat jag, redan innan du skrev din kommentar...
 
markanläggaren markanläggaren skrev:
Är det ok om jag lämnar ett sådant brev i din brevlåda när du är bortrest som innebär att jag får köpa din bostad för 1 kr om du inte svarar inom ett visst datum?
Så klart det inte är, det är en helt annan sak. Du vet säkert att det finns formalia kring fastighetsköp. Men att lägga ett brev i en brevlåda om en sådan här sak kan man ju göra, det är ändå ganska lätt att veta om grannen är hemma.
 
Unken människosyn. Så om grannen inte hälsade på dig och var en kändis som inte skötte om sitt hus, då skulle du inte måla grannens garage utan lov? Men det är visst okej för att du anser att han är onormal och en eremit?
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.