Stäng av elen och vattnet. Glöm inte att försäkra huset.
 
TS har fått tillträde till huset och skriver i denna nyare tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/fran-exekutiv-auktion-till-lantlig-idyll.329148/

"Jag ringde flera gånger till fogden med mer eller mindre relevanta frågor, dels för att jag inte visste så mycket om hur saker fungerade och dels för att verka så pass tjatig att de snabbade på tömningen. Det verkade ha fungerat för ungefär 2 veckor senare var de på plats med en lastbil och började tömma. Två fulla lastbilar senare fick jag nyckeln och huset var mitt. Jag började med att byta lås och gick sedan in med min kamera och försökte dokumentera "före" bilder samtidigt som jag återigen gick runt och luktade och kände och tittade efter fuktskador men ingenting så vitt jag kunde se."
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Stänga av elen kan bara den som abonnerar göra och är det som vanligtvis den boende så kan inte husägaren beställa avstängning.
 
Efter att ha läst detta hade jag aldrig vågat köpa något på exekutiv auktion. Man kan ju undra varför KFM inte lägger ut huset till försäljning EFTER att den förra innehavaren är avhyst? Varför ska de ha så bråttom? Jag skulle då inte vilja hamna i kläm med nån trilsk förra ägare som inte vill ge sig av, och myndigheterna är ju ganska lama i detta landet när det gäller att vräka folk handgripligen. Det finns ju mängder med fallgropar/risker verkar det som.

/S
 
  • Gilla
Lucky2015
  • Laddar…
Kronofogden konfiskerar ju inte fastigheten, de tvingar fram en försäljning. Så säljaren äger ju fastigheten fram till försäljningen. Däremot skulle det ju finnas smidiga rutiner för avhysning.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
S steve5432 skrev:
Efter att ha läst detta hade jag aldrig vågat köpa något på exekutiv auktion. Man kan ju undra varför KFM inte lägger ut huset till försäljning EFTER att den förra innehavaren är avhyst? Varför ska de ha så bråttom? Jag skulle då inte vilja hamna i kläm med nån trilsk förra ägare som inte vill ge sig av, och myndigheterna är ju ganska lama i detta landet när det gäller att vräka folk handgripligen. Det finns ju mängder med fallgropar/risker verkar det som.

/S
Men hur tänker du dig att de ska vräka någon från ett hus som de själva äger?
Eller någon som har ett hyresavtal med ägaren?

Det är ju inte förrän det finns en ny ägare -dvs. efter försäljningen- som någon kan ha anspråk på att huset ska tömmas med tvång.
 
S steve5432 skrev:
Efter att ha läst detta hade jag aldrig vågat köpa något på exekutiv auktion. Man kan ju undra varför KFM inte lägger ut huset till försäljning EFTER att den förra innehavaren är avhyst? Varför ska de ha så bråttom? Jag skulle då inte vilja hamna i kläm med nån trilsk förra ägare som inte vill ge sig av, och myndigheterna är ju ganska lama i detta landet när det gäller att vräka folk handgripligen. Det finns ju mängder med fallgropar/risker verkar det som.

/S
Kronofogden är skyldig att försöak sälja så fort som möjligt. Detta beror dels på att fordringsägarna skall kunna få sina pengar med så liten fördröjning som möjligt. Men det ligger även i "ägarens" intresse. Från det att det finns ett utmätningsbeslut, så fröfogar ju inte ägaren längre över sin fastighet, och kan ex. inte själv sälja den. Om den då skulle vara "konfiskerad" under lång tid, medan man ex. överklagar utmätningen, så drabbas båda parter av att huset/lägenheten är i kronofogdens "ägo". Ägaren får ju under tiden se sin skuld ticka på, med nya dröjsmåslräntor osv.

Det förekommer tydligen att fogden säljer redan innan utmätningen har vunnit laga kraft. I bästa fall finns det då en villkorklausul att förälsjningen bara gäller om utmätningen vinner lag kraft. I fall som kronofogden betraktar som självklara säljs det utan den klausulen. Köparen är då inte medveten om att säljqaren har rätt att bo kvar, utmätningen gäller ännu inte.

Det var ett sådant fall som det skrevs om för några år sedan. En kille köpte en bostadsrätt på exekutiv auktion. Utmätningen överklagades, och ägaren fick rätt. Han som hade köpt lägenheten blev av med sin lägenhet, och staten vägrade betala skadestånd, med motiveringen att han inte hade drabbats av några kostnader pga. "misstaget". Kronofogdne hade bedömt det som otänkbart att överklagan skulle bifallas.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Ni är medvetna om att TS fick tillträde i november 2018 va? :geek:;)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
harry73
Anna_H Anna_H skrev:
Ni är medvetna om att TS fick tillträde i november 2018 va? :geek:;)
Ja, och TS är ju ett bevis på att man kan lyckas med exekutiv auktion.
Han fick huset för bottenpris, fick huset tömt relativt fort och håller på med en fantastisk budgetrenovering.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Många banker vill inte låna ut när de vet att det är en exekutiv auktion. Det råkade jag ut för, trötts att radhuset såldes via mäklaren "precis som ett vanligt försäljning" det stod dock i beskrivningen mellan raderna att det säljes exekutiv med friskrivnings klausul. Det var riktigt svårt att få lån då och jag var orolig att bli av med handpenning om banken vid tillträdet nekar oss lånet och vi ofrivilligt inte fullföljer köpet, då betalar inte kf tillbaka handpenning. Det rörde sig om ca 350k.
Vi valde att hoppa äffaren pga detta.

Fler med liknande erfarenheter eller några som vet banker som inte bryr sig alls om vad det e för typ av försäljning?
 
  • Gilla
Torgil
  • Laddar…
Saabgubben Saabgubben skrev:
Många banker vill inte låna ut när de vet att det är en exekutiv auktion. Det råkade jag ut för, trötts att radhuset såldes via mäklaren "precis som ett vanligt försäljning" det stod dock i beskrivningen mellan raderna att det säljes exekutiv med friskrivnings klausul. Det var riktigt svårt att få lån då och jag var orolig att bli av med handpenning om banken vid tillträdet nekar oss lånet och vi ofrivilligt inte fullföljer köpet, då betalar inte kf tillbaka handpenning. Det rörde sig om ca 350k.
Vi valde att hoppa äffaren pga detta.

Fler med liknande erfarenheter eller några som vet banker som inte bryr sig alls om vad det e för typ av försäljning?
Vi fick kolla med flera banker. Vill minnas att det bara var SEB av de stora bankerna som var ok med det. Men sen när allt var klart med lån hos dom kunde man lätt shoppa runt bland alla banker. Lite märkligt kan jag tycka. Sista budet i en auktion är ju marknadsvärdet.
 
mathiash77 skrev:
Det är ju en väldigt tydlig risk vid köp av kronofogden att tidigare ägare inte håller med om behovet att sälja. Du sitter ju även i dålig sits om skador uppstår på boendet, förhoppningsvis fick du ett bättre pris.

Det är väldigt tydligt när man äger en hyresrätt och vill bli av med olovlig inneboende så har man INTE rätt att stänga av el och vatten.


Har du fått datum för handräckning?
Prata med kronofogden om tidshorisonten för när de kan göra handräckning och vad de kan göra för att snabba på den.
Nej och elbolaget stänger inte av strömmen ens om hyresgästen struntat i att betala räkningar! De skickas då vidare till fastighetsägaren som blir betalningsskyldig. Så jävligt när man inte fått hyran heller.
 
Nu kan jag inte om det här med att stänga av el o vatten och om det är lagligt eller inte...

MEN det här med låsbyte ....
Du är välkommen att byta lås bäst du vill, MEN tar den som bor där en låssmed för att komma in så kan det komma att bli på DIN bekostnad som fastighetsägare.
Jag ägde tidigare ett hus i Norrland några mil ute på landet. Svårsålt som f/n. Tänkte att "Jag hyr ut så länge...."
Efter några om o men hittade jag en hyresgäst som jag tog referenser på, kollade upp hos fogden etc etc ... såg bra ut.
MEH! De var ena rövhål.
Efter 5 månader "flyttade" de bara utan att säga till och slutade betala hyra.
Kollade upp vad man fick och inte fick göra.
Vatten & el fick man inte stänga av.... men det ville jag inte heller.
Att själv flytta på deras saker för magasinering = nope det är egenmäktigt förfarande, man måste gå via fogden.
Byta lås? Nja... man får byta lås men som hyresgästen /den som bor där även om det är olovligen , tar dit en låssmed så riskerar man att få betala låssmeden . Det man behöver göra är att inte byta lås före det gått 3 månader + att då man byter sen sätta upp en lapp med telefonnummer som säger "Vill ni komma in, så ring xxxxxxx så kommer jag och låser upp // fastighestägaren" och vara beredd på att åka dit och låsa upp 24h om dygnet om de skulle ringa. De måste nämligen ha hyffsad tillgång till att kunna hämta sina saker även mitt i natten om de vill det.
Kommer inte ihåg nu varför man var tvungen vänta 3 månader men det var nått med att efter 3 månader utan hyra kan anses ha förbrukat rätten till omedelbar access.

Mina förbrytar hyresgäster, sket i att kontakta låssmed ... de bröt sig in via altanen istället.
Visade sig då jag polisanmälde det , att mannen som var med kvinnan som stog på kontraktet var känd kriminell i södra Sverige och ingen av dem hade någon känd adress så polisen la ned ärendet.
De hade även ryckt bort bitar av plastmattan i vardagsrummet på övervåningen... Tack för den!

Så det är inte "bara" att byta lås....
 
  • Wow
civilingenjören
  • Laddar…
P xxxscrabblexxx skrev:
Nej och elbolaget stänger inte av strömmen ens om hyresgästen struntat i att betala räkningar! De skickas då vidare till fastighetsägaren som blir betalningsskyldig. Så jävligt när man inte fått hyran heller.
Jodå. Jag har varit med och stängt av elen många gånger när hyresgäster inte betalt. Detta skedde visserligen för över 10 år sedan på mitt förra jobb.
 
M Maledictus skrev:
Jodå. Jag har varit med och stängt av elen många gånger när hyresgäster inte betalt. Detta skedde visserligen för över 10 år sedan på mitt förra jobb.
Elbolaget vägrade göra det på min begäran när min hyresgäst inte hade betalat räkningarna. De skickade räkningarna till mig istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.