Är fångarna paralella så kommer dom att få olika flöde i sig , då kan den som är längst bort koka och bli ångtryck i , då stannar flödet i den och sen kan ångan komma ner mot dom andra med stopp eller nästan stopp på flödet. Ångbildning går inte bort utan ett häftigt flöde eller på kvällen när solen går ned.
 
Har jag förstått det rätt att du har tre grupper som sitter paralellt, och i grupperna har du paralella paneler?
Tror att det blir mycket svårt att avlufta med bara en pump. Du kommer att få cirkulation i några paneler men inte alla. Eller kan du fylla de tre delarna för sig?

Det finns lite lyxigare backventiler som kan tvångsstyras till öppet eller stängt. Ja, t.o.m. en typ med en fördjupning där man trycker in en rund tremometer med visare.
 
O Ove Fredriksson skrev:
Har jag förstått det rätt att du har tre grupper som sitter paralellt, och i grupperna har du paralella paneler?
Tror att det blir mycket svårt att avlufta med bara en pump. Du kommer att få cirkulation i några paneler men inte alla. Eller kan du fylla de tre delarna för sig?

Det finns lite lyxigare backventiler som kan tvångsstyras till öppet eller stängt. Ja, t.o.m. en typ med en fördjupning där man trycker in en rund tremometer med visare.
Ja det stämmer. Jag har inskaffat en ny pump nu men måste införskaffa slanganslutningar till den innan jag kan testa lufta. Kommer dock inte ha möjlighet att testa detta förrän om en vecka.
Om jag inte fixar att få det avluftat som det är så skulle jag kunna stänga kulventilerna på två av cirkpumparna och därefter avlufta en grupp i taget.
 
Avlufta del för del där du kan stänga av. Det är vettigt och speciellt i ditt fall med lite udda koppling och som ovan och lite osäker på hur det ska göras.

Ta det lugnt och logiskt så har du inga problem att lyckas med din nya pump. Sen får du se över det som nämnts i tråden med luftfällor och avluftare där det passar.
 
  • Gilla
Tercellen
  • Laddar…
E
Har jobbat med solfångare i många år. När det inte fungerar är det till 99,99 % luft i systemet.
 
Nissens
Tercellen Tercellen skrev:
Ja det stämmer. Jag har inskaffat en ny pump nu men måste införskaffa slanganslutningar till den innan jag kan testa lufta. Kommer dock inte ha möjlighet att testa detta förrän om en vecka.
Om jag inte fixar att få det avluftat som det är så skulle jag kunna stänga kulventilerna på två av cirkpumparna och därefter avlufta en grupp i taget.
Skulle vara kul att höra hur det gått. :)
 
Nissens Nissens skrev:
Skulle vara kul att höra hur det gått. :)
Visst! Jag började lufta i söndags med den nyinköpta bevattningspumpen, vilket gick ganska bra! Men trots att jag höll på i timmar så slutade det aldrig helt att komma bubblor.

Avbröt tillslut och provkörde cirkpumparna. De lyckades transportera upp värmen från källaren upp till de nu iskalla solfångarna men det hörs att det är vatten kvar i systemet så jag ska testa lufta igen under veckan.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Du ska en större hink med pumpen i och sen avleda till hinken andra ändan, det kan ta ett tag för att få ut luften. I början kan det komma större bubblor och sedan kommer det microbubblor , bara fortsätta till det är klar vätska som kommer ner i hinken. Tänk bara på att det kan komma luft in när du lossar dina slangar. Blir då kanske tillbaka på ruta ett
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.