M Marcussjogren skrev:
Men du måste väl ha en egen avstängningskran till lägenheten åtkomlig?
Alla har inte det.

Ingen bostadsrätt i den förening som jag/vi bodde i från -01 till -07 hade några avstängningsventiler på inkommande varm-/kallvattnet i lägenheterna som original, husen var byggda ca -70, jag satte dit fyra ventiler -05 (inför att vi skulle renovera badrummet, där vattnet kom in), två för VV & två för KV, anledningen till fyra var att bägge ledningarna delade sig precis efter att dom kommit in i bostadsrätten. Fick be vaktmästaren stänga av vattnet i serviceluckan/krypkulverten, då försvann vattnet till alla i trappuppgången.
 
M
  • Demmpa Demmpa skrev:
    Alla har inte det.

    Ingen bostadsrätt i den förening som jag/vi bodde i från -01 till -07 hade några avstängningsventiler på inkommande varm-/kallvattnet i lägenheterna som original, husen var byggda ca -70, jag satte dit fyra ventiler -05 (inför att vi skulle renovera badrummet, där vattnet kom in), två för VV & två för KV, anledningen till fyra var att bägge ledningarna delade sig precis efter att dom kommit in i bostadsrätten. Fick be vaktmästaren stänga av vattnet i serviceluckan/krypkulverten, då försvann vattnet till alla i trappuppgången.
    Där ser man - ja man behöver ju inte tänka och använda hjärnan när man bygger om man inte vill ;-)
 
....tyclte diskmedel lät lovande men icke. Äntligen måndag så jag kan ringa fastighetsskötaren o ta in offerter från vvs-firmor. Inte ofta jag längtar efter att helgen ska ta slut ;)
 
M
M miis skrev:
....tyclte diskmedel lät lovande men icke. Äntligen måndag så jag kan ringa fastighetsskötaren o ta in offerter från vvs-firmor. Inte ofta jag längtar efter att helgen ska ta slut ;)
Jag tror inte det är många medel som kommer hjälpa dig, det är kalk och/eller ärg som sitter i gängorna. Stora nycklar är det som gäller.

Annars ber du fastighetsskötaren stänga av vattnet och så byter du ballofix helt om det är lättare att lossa andra änden.
 
Om det inte är klämringen högst upp du vill få ur utan röret vid balofixen så är det nog bara rörtång som gäller, men varför måste du har bort den kan du inte ansluta blandaren till röret du har?
 
Ja det måste ju vara mycket enklare att inte röra de kranar som sitter där och sen bara kapa rören strax under den plastklamma som sitter där. Finns smidiga små rörkapare som går att använda där utan problem. Sen bara bygga vidare med det som behövs från röret.
 
Tack snälla ni för tipsen.
Vi tänkte att det var bättre att skarva precis efter ballofixet än innan blandarröret pga att kopparröret måste böjas ganska mycket då. Om man kapar blir det inte lika mycket böj förstås... (okunnighet )

MEN

Nu har vi haft framsteg, med fastighetsskötarens hjälp vi fått loss röret (kalk o ärg).
Således har jag gängad ballofixände o kopparrör från blandaren att ansluta som är i vinkel. Denna böjliga pexrör, den har väl klämringsände som kan gå in i ballofixet, eller hur?
https://www.vvsobadrum.se/reservdel...rg-anslutningsror-m-10x1-langd-400600-softpex
 
  • Närbild av en gängad ballofix-ventil och tillhörande kopparrör, visar tecken på kalk och ärg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Du bör använda ny mutter & kona från ballofix för att få det där bra. Sen fram med två nya rör. Har du ingen bocknyckel så sätt två vinklar!

Visst är det 12mm klämringsändar?!

http://broen.se/Tappvatten/Installations/Valves/Ballofix-Accessories/Mutter.aspx
http://broen.se/Tappvatten/Installations/Valves/Ballofix-Accessories/Kompressionsring.aspx

Som grädde på moset verkar dom vara svåra att få tag på lösa styckvis!

Alternativet är planadaptrar så du kan ansluta en vanlig anslutningsslang på dessa gängor. Men det blir inte så bra. Ska tu trots allt göra det så se till att slangarna är typgodkända för fast installation!

http://broen.se/sv-SE/Tappvatten/Installations/Valves/Ballofix-Accessories/Flat-adapter.aspx

Men jag röstar fortfarande för kopparrör!
 
Redigerat:
Krilleman Krilleman skrev:
Har du ingen bocknyckel så sätt två vinklar!
Visst är det 12mm klämringsändar?!
Vi har "böjen" som satt innan som jag tänkte man ev kan använda. Stämmer. 12mm.

Krilleman Krilleman skrev:
Alternativet är planadaptrar så du kan ansluta en vanlig anslutningsslang på dessa gängor. Men det blir inte så bra. Ska tu trots allt göra det så se till att slangarna är typgodkända för fast installation!
Detta var nytt mojäng för mig. Låter smidigt, men du skiver att det inte blir så bra.
Är det planadaptern som är orsaken till detta eller själva ideén med anslutningsslangen?

Vad är lekande mutter?

Nu blir det paus i en vecka, vi flyr lägenheten utan vatten!
[/QUOTE]
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.