Jag kom hem från en resa häromdagen och det kändes då kyligt i huset så jag satte på några radiatorer i huset och märkte att inget av dem blev varma. Jag testade att lufta dem och det pös liten stund och slutade sen men det kom inget vatten på övervåningen medans på bottenplan kom det ur lite vatten. Jag tänkte att det var konstigt och gick ner för att kolla till pannan och trycket låg väldigt lågt både på den och expansionskärlet, så jag läste mig till att jag kunde pumpa upp det så jag pumpade det till ca 1bar. Såg även då att panntemperaturen var på 20 grader, den har fungerat tidigare och haft en temperatur på 70-80 grader. Värmen vill inte stiga och jag får inte till det, känns vårt att hitta instruktioner för denna panna dessutom. Hjälp mig, vi fryser.
 
  • Rörigt pannrum med äldre värmepanna, rör, expantionskärl och förvaring. Tecken på användning och lagring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Identifikationsplatta på panna, skrivet på svenska, specifikationer och säkerhetsinformation, datum och nummer, sliten och smutsig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Oljepannor & Oljebrännare
  • Laddar…
Pumpade du i luft i expansionskärlet?.

Det ska du normalt inte behöva göra, utan expansionskärlet ska ha sitt förtryck.

Det du ska göra är att fylla på systemet med vatten.

När pannan har haft dåligt med tryck så har nog överhettningsskyddet löst ut.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Pumpade du i luft i expansionskärlet?.

Det ska du normalt inte behöva göra, utan expansionskärlet ska ha sitt förtryck.

Det du ska göra är att fylla på systemet med vatten.

När pannan har haft dåligt med tryck så har nog överhettningsskyddet löst ut.
Ja jag pumpade in luft, blev det tokigt då?
Hur fyller jag på pannan, är det inte vatten som cirkulerar där hela tiden?
Måste jag återställa överhättninsskyddet på något vis?
 
Öppna säkerhetsventilen lite , då sjunker trycket ner till noll. Då ska du fylla luft till 0,5 bar, stiger trycket släpp ut mer vatten. När det inte kommer vatten och lufttrycket står kvar på 0,5 bar, så fyller du vatten till 1 bar. Ser att du har manuell shuntning ( ställer värmen för hand ) inget bra. Automatiskt ät ekonomiskt. Värmer du med olja eller El . På EL-patronerna innanför är det kanske en termostat, lossa skruvarna och ta bort locket, det kan sitta ett överhetningskydd kanske med, kan vara en liten grön knapp som tryckes in. Kolla så du inte har stängt Elen på brytarna på framsidan

När du luftar , håll koll på trycket det sjunker , så måstae kanske fylla på mer vatten
 
J jonaserik skrev:
Öppna säkerhetsventilen lite , då sjunker trycket ner till noll. Då ska du fylla luft till 0,5 bar, stiger trycket släpp ut mer vatten. När det inte kommer vatten och lufttrycket står kvar på 0,5 bar, så fyller du vatten till 1 bar. Ser att du har manuell shuntning ( ställer värmen för hand ) inget bra. Automatiskt ät ekonomiskt. Värmer du med olja eller El . På EL-patronerna innanför är det kanske en termostat, lossa skruvarna och ta bort locket, det kan sitta ett överhetningskydd kanske med, kan vara en liten grön knapp som tryckes in. Kolla så du inte har stängt Elen på brytarna på framsidan

När du luftar , håll koll på trycket det sjunker , så måstae kanske fylla på mer vatten
Den sjunker ner till 0.25 men inte under det och det kommer vatten hela tiden från luft ventilen medans jag håller den öppen. Tror att ens patronen hade slagit ifrån så det ser ut att öka lite men är inte säker för stunden. Dock får jag inte till det med trycket. Förstår o te hur jag ska fylla på med mera vatten, hittar ingen tydlig ventil för det.
 
Kommer det vatten ur luftnippeln på expansionskärlet så är expansionskärlet trasigt, (trasig blåsa), då behöver det bytas ut.

Att trycket inte sjunker under 0,25 är att du har radiatorer 2,5 meter över manometern.
 
J Jojjinn skrev:
Den sjunker ner till 0.25 men inte under det och det kommer vatten hela tiden från luft ventilen medans jag håller den öppen. Tror att ens patronen hade slagit ifrån så det ser ut att öka lite men är inte säker för stunden. Dock får jag inte till det med trycket. Förstår o te hur jag ska fylla på med mera vatten, hittar ingen tydlig ventil för det.
Såg att det inte ska komma vatten ur cykelpumpsventilen, men det gör det. Kan det vara det som strular och att jag måste byta expansionskärl för att få igång värmen?
 
J Jojjinn skrev:
Förstår o te hur jag ska fylla på med mera vatten, hittar ingen tydlig ventil för det.
En gissning:
VVS-installation med markerad del, möjlig läcka eller problemområde, väggmonterad, metalldetaljer, industriellt sammanhang.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Kommer det vatten ur luftnippeln på expansionskärlet så är expansionskärlet trasigt, (trasig blåsa), då behöver det bytas ut.

Att trycket inte sjunker under 0,25 är att du har radiatorer 2,5 meter över manometern.
Jobbigt.. Väntar på bergvärmepump som är försenad men kan komma vilken dag som helst.. Hur stort projekt och kostnad är det att byta expansionskärl? Kan man göra det själv?
 
Eventuellt är detta påfyllningsventilen,
En källarmiljö med rör, elkabelskåp, betongvägg och en blå pil pekar mot golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Demmpa Demmpa skrev:
Eventuellt är detta påfyllningsventilen,
[bild]
Att du ser den på en bild och jag har missat den helt... Du är ett geni, tack. Ja det var tillförseln av vatten
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J Jojjinn skrev:
Såg att det inte ska komma vatten ur cykelpumpsventilen, men det gör det. Kan det vara det som strular och att jag måste byta expansionskärl för att få igång värmen?
Du ska få in en VP och kommer dom att kasta ut pannan då ? Vatten ur ventilen så är det nog hål i blåsan. Men ingen ide att byta just nu, dom river allt och i VP finns ett kärl förhoppningsvis. Finns det inget så går det lätt att byta. Det gör dom samtidigt med jobbet. när dom ändå får tappa ut en del vatten
 
J jonaserik skrev:
Du ska få in en VP och kommer dom att kasta ut pannan då ? Vatten ur ventilen så är det nog hål i blåsan. Men ingen ide att byta just nu, dom river allt och i VP finns ett kärl förhoppningsvis. Finns det inget så går det lätt att byta. Det gör dom samtidigt med jobbet. när dom ändå får tappa ut en del vatten
Ja pannan ska ut helt och hållet. Nackdelen är att vi har ingen aning när pumpen kommer och det är redan kallt i huset. Vill bara att det ska funka tills det att dom byter mot nya
 
J jonaserik skrev:
Öppna säkerhetsventilen lite , då sjunker trycket ner till noll. Då ska du fylla luft till 0,5 bar, stiger trycket släpp ut mer vatten. När det inte kommer vatten och lufttrycket står kvar på 0,5 bar, så fyller du vatten till 1 bar. Ser att du har manuell shuntning ( ställer värmen för hand ) inget bra. Automatiskt ät ekonomiskt. Värmer du med olja eller El . På EL-patronerna innanför är det kanske en termostat, lossa skruvarna och ta bort locket, det kan sitta ett överhetningskydd kanske med, kan vara en liten grön knapp som tryckes in. Kolla så du inte har stängt Elen på brytarna på framsidan

När du luftar , håll koll på trycket det sjunker , så måstae kanske fylla på mer vatten
Så ser patronerna ut nu. Värmen har stigit till ca 25 grader men verkat stanna där.
 
  • Två eltermostater med kabling, monterade på en vägg, används för att reglera temperatur, möjligen för uppvärmningssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den vänstra står på 60 C och den högra på 40 C , ganska normalt. Om du vrider på den räda från noll till max ska det klicka i den , lika med den högra. Den vänstra hat en liten svart knapp till vänster om vredet, och högra har lika, kanske ( inte säker ) det är den röda markeringen . Överjettningsskydd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.