Janne - Bilderna är tagna från i somras. Vi har fyllt på systemet till max, men det blir ändå inte fullt i elementerna.
 
Och ja, det sprutade ut vatten ur "övertrycksventilen?" som dessvärre sitter helt malplacerat ;) och blötte ner vårt källargolv!
 
Som JanneL säger, mätaren med den rödgröna skalan visar hur mycket vatten som finns i systemet. Den är märkt "m vp" vilket står för "meter vattenpelare". Det verkar som att du har ett så kallat öppet system. Siffran som visaren pekar på motsvarar avståndet i meter (i höjdled) mellan mätaren och vattennivån i systemet. Av naturliga skäl kan vattennivån inte komma högre upp än till toppen av expansionskärlet, så om kärlet befinner sig t.ex. 6 meter ovanför mätaren så kan du aldrig få visaren att gå högre än till 6. När du har gjort en luftning av elementen, kolla vad visaren står på. Står den fortfarande på minst 5 så har du tillräckligt med vatten i systemet, och då vete sjutton vad felet är (förutsatt att mätaren visar korrekta värden och inte har fastnat).
 
ciia skrev:
Och ja, det sprutade ut vatten ur "övertrycksventilen?" som dessvärre sitter helt malplacerat ;) och blötte ner vårt källargolv!
Övertrycksventil? Är det en säkerhetsventil du menar? I mina hus har jag aldrig haft en sådan på rören till expansionskärlen. Har du däremot ett tryckkärl i pannrummet så sitter det en övertrycksventil på ledningen till detta. Tryckkärl är en liten "boll", (har faktiskt bara sett röda) med en gummiblåsa i. Är denna blåsa sönder får man de problem du beskriver. Det kan även vara så att man behöver pumpa upp trycket i den. I ditt fall, när du säger att du har expansionskärlet på vinden blir jag brydd. Fyller du på vatten i systemet skall det då, när systemet är fullt, rinna ut i ett skvallerrör i källaren. Från expansionskärlet går det dessutom ett rör ut genom taket eftersom systemet är öppet.
Är du säker att cirkulationspumpen fungerar så den inte fastnat eller är luft i den? Öppna skruven lite och lufta. Med en skruvmejsel kan du höra om cirkulationspumpen går. Sätt klingan på mejseln mot skruven på pumpen och lägg örat mot handtaget på mejseln. Genom att slå av och på pumpen är det då lätt att höra om den fungerar/går igång.
 
lägg ett vattenpass på radiatorn för att kontrollera om avluftningen är högst.
lutar radiatorn åt fel håll får du aldrig ut luften och det kommer att "rinna" i dem.
kan bli så om man byter gamla ventiler mot nya som har ett annat mått(är högre)
 
  • Gilla
Sommarstuga 2017
  • Laddar…
Janne - Nu ska vi se. =) Jag RÖR ihop det lite för mig. (skrattar nöjt!)

Det är ett öppet kärl (antar jag då vi har en krok på taket). Och när sambon fyllde på systemet så kom vattnet ut ur det låånga röret uppifrån ner till en golvbrunn.
Den andra "säkerhetsventilen" (du ser den längst ner till höger på pannan, med en gryta under =)
Den hade ett litet spel i somras med att spruta ner vårt golv, varför vet jag inte, men den var tydligen inte riktigt ditskruvad?..
C-pumpen tickar, den har vi på steg två. Dock inte kollat om det är luft i den.

Noa - Det som rinner mest som jag inte får bukt med på toa lutar lite, men inte mycket.
 
Vi har inget tryckkärl.
 
Nu har vi varit nere och tittat till pannan. Den första mätaren står på 40 (vilket vi antar är kopplat till shunten, dvs värmen i elementen)
M vp mätaren står på samma som på bilden,dvs 5 och den ovanför nästan 60.
Ingen luft i c-pumpen, det kom vatten och den surrade,olika högt i de olika stegen, men inget tickande?. Den är inställd på steg 2 av 3.
 
ciia skrev:
Nu har vi varit nere och tittat till pannan. Den första mätaren står på 40 (vilket vi antar är kopplat till shunten, dvs värmen i elementen)
M vp mätaren står på samma som på bilden,dvs 5 och den ovanför nästan 60.
Ingen luft i c-pumpen, det kom vatten och den surrade,olika högt i de olika stegen, men inget tickande?. Den är inställd på steg 2 av 3.
Ja, den första mätaren visar hur varmt vattnet är som går ut i systemet till elementen.
Vatten finns i systemet, 5 mvp. Mätaren ovanför visar hur varmt pannvattnet är, alltså nästan 60 grader. Bör vara minst 60 grader för att inte få legionellabakterier i varmvattnet. Cirkulationspumpen verkar också fungera efter vad du beskriver.
Kontrollera att elementen lutar åt rätt håll, d.v.s att det hörn på elementet där luftskruven sitter är högst. (I annat fall får du aldrig ut luften). Skruva för säkerhets skull av termostatventilerna på de trilskande elementen och kolla att stiftet inte har fastnat i det inre läget. Verkar långsökt om termostatventilerna är nybytta, men, men. Stationera en person i pannrummet som håller koll på mvp mätaren och kan fylla på medan den andre luftar. Stäng av cirkulationspumpen under tiden som ni luftar. Tappa ut rejält med vatten ur varje element och börja med det som ligger närmast pannrummet.
Problem med varmvattnet kan bero på att slingan i pannan som producerar varmvattnet är igenkalkad eller att ni har en blandningsventil som inte fungerar som det är tänkt. Blandningsventilen ställs in för att inte få för varmt vatten vid tappställena. (Risk att man skållar sig).
 
Det där med legionellabakterier har oroat mig väldigt mycket då vi inte vet hur vi får varmare varmvatten!! Vi har heller inte vetat exakt vilken mätare som visar just varmvattnet så tack för den! Jag har som sagt vetat att det ska ligga på runt 70-75 för att vara bra. Men inte vetat vart man läser av det.

Jag tror vi ska ringa hit någon VVSare på Måndag som får se över systemet.
 
Här är ett citat från www.tenico.nu

**
I en villa finns det två vattenburna värmesystem att välja på: öppet värmesystem och Slutet värmesystem. Öppet värmesystem finns oftast i äldre hus och slutet värmesystem installeras oftast i nya hus. Äldre hus kan i många fall även vara ombyggda till slutet värmesystem.
Ett öppet värmesystem har värmevattnets expansionskärl monterat på vinden eller i ett övre beläget rum. Det slutna värmesystemets expansionskärl är placerat nära värmekällan, som kan vara exempelvis en oljepanna belägen i källaren. Båda systemens uppgift är att hålla värmesystemets vattennivå så konstant som möjligt oberoende av vattentemperatur. Värmesystemets vattennivå skall aldrig understiga översta radiatorns övre kant. Gör vattennivån det sugs luft in i radiatorn och varmvattencirkulationen på den/de radiatorerna upphör, dessutom kan radiatorerna angripas av rost.
I ett öppet system blir vattentrycket i värmesystemet inte högre än signalledningens utloppshål. När vattnet når hålet i expansionskärlet rinner vattnet ner i signalledningsröret och ut vid golvbrunnen i källaren. När det sker vet man att värmesystemet är fullt, därav namnet "signalledning". Ibland kallas röret även "skvallerrör".
I ett öppet system har expansionskärlet även funktionen som säkerhetsventil. När pannan "kokar", går ångtrycket med hög hastighet upp till expansionskärlet och vidare genom "blåsledningen", som mynnar strax ovanför yttertaket. Om expansionskärlet är dåligt isolerat kan det på vintern frysa till is. Kokar pannan vid ett sådant tillfälle har övertrycket ingenstans att ta vägen och pannan kan explodera. Montera därför en säkerhetsventil på pannan eller i dess närhet och du har dubbla skydd mot övertryck **

Där ni har stekgrytan är väl urtappningskranen på pannan.
Var det ni skulle byta ut till en riktig kran i stället för nån säkerhetsventil som nån hade satt dit?
 
Jag riktade upp elementet i badrummet och luftade ur det, det gick bra denna gången =)
 
Taxen. Tack för länken!

Kan säkert stämma att det är en urtappningskran ist för en säkerhetsventil. Det är riktigt jobbigt att inte ha koll på hur prylarna fungerar, det grämer mig!!
 
Vad är ett rimligt pris för att be en VVSare komma och TITTA på pannan?
 
Kostar väl 1000 kr typ för att en hantverkare skall komma förbi å dricka kaffe. Sen en halvdag för att åtgärda något.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.