En metakommentar: Om du bygger ut så måste väl den nya delen uppfylla tillänglighetskraven, dvs badrummet vara handikappanpassat.

Är garaget viktigt för dig som bilgarage? Annars kan man ju tänka sig att bygga ut det framför garageportarna med 15 kvm attefallstillbyggnad med tvättstuga och badrum, entré mm och på så sätt få ett större kök. Man kan också göra sovrum av garaget.
 
kalle_lidköping kalle_lidköping skrev:
1 Har jag rätt till en mindre avvikelse eller har jag missförstått ?
2 Kan jag överklaga dom bygglov som kommunen givit mina grannar och få rätt?
3 Finns det något annat sätt att få igenom ett bygglov?
1. Nej
2. Inte om dom vunnit laga kraft.
3. Hitta ett särskilt skäl till varför ni behöver göra en avvikelse.

Det finns en allmän uppfattning om att alla har "rätt" till en praxisavvikelse från detaljplanen, detta är bland annat en konsekvens av hur PBL har använts tidigare och det godtycke som blandats in i bedömningar.

För att få göra en avvikelse måste det finnas ett särskilt skäl, och skälet att "jag/vi vill" är inte gott nog. Att grannarna gjort det är inte heller gott nog egentligen, men det argumentet brukar ändå funka om man tar det till byggnadsnämnderna eftersom de satt det i system. Även om det inte skulle hålla vid en överprövning. Det blir ganska tydligt om man läser domar från MÖD att det sällan eller aldrig spelar någon roll vad grannarna gjort om det inte finns några giltiga särskilda skäl för nuvarande sökande.

Personligen skulle jag ta diskussionen med handläggaren om hur det ser ut i närområdet och vilka avvikelser som gjorts i närtid. Funkar inte det skulle jag be att få ärendet prövat av byggnadsnämnden, även om det betyder att handläggaren prövar det som avslag. Då nämnderna består av politiker, som tycker de kan göra lite som de vill, är min erfarenhet att de är lite lösare i tolkningar än handläggarna är för att de tar hänsyn till sin väljarbas och inte vill ha någon dålig PR...

Lycka till.
 
  • Gilla
rolflidvall
  • Laddar…
A Alias_Olle skrev:
Nej.

[länk]
Kursen kräver inga förkunskaper, men för att få certifieringen, ja.

Frågan kvarstår vad spelar det för roll om någon gått en 4 dagarskurs utan förskunskapskrav eller inte? Det är knappast KA kursen en KA lärt sig något...

Enligt din länk står:
"nuvarande gymnasieskolans byggprogram,"

Som godkänd teknisk utbildning, om man tycker byggprogrammet tekniskt....

Så vilken byggare som helst med en 4 dagarskurs...
 
R ribbones skrev:
Så vilken byggare som helst med en 4 dagarskurs...
Nu är det utanför ämnet i denna tråden, men fortfarande nej. Det är också krav på erfarenhet från ex produktionsledning eller arbetsledning gissar jag ligger närmast tillhands för en som är snickare.

Även om jag i sak kan hålla med dig det inte innebär att de kan något om bygglagstiftning för att de är KA. Men jag har träffat många och läst många artiklar där yrkesverksamma arkitekter och ingenjörer från stora firmor uttalar sig direkt felaktigt om frågor rörande PBL. Det är en sådan liten del av deras dagliga arbete att de oftast inte är insatta i just dessa frågor, så generellt skulle jag säga att det gäller även för arkitekter och ingenjörer som en tycker ska ha koll. Därför kan det vara lika mycket värt att fråga en KA som att kontakta ex en arkitekt...
 
Hej Kalle
Hur har det gått för dig?
Befinner mig själv i samma situation som du där grannar har fått lov på prickad mark för mur. Kommunen uppger att de inte kommer bevilja lov för mitt murbygge och anser att det inte är liten/mindre avvikelse.

Har samlat på mig en massa om utfärdade bygglov och läst på enhel del domar men de är inte intresserade att ta del av all dokument som jag har samlat ihop så som bilder och tidigare givna lov. Det enda de uppger är att varje ärendet är unikt.
 
S Salli skrev:
Hej Kalle
Hur har det gått för dig?
Befinner mig själv i samma situation som du där grannar har fått lov på prickad mark för mur. Kommunen uppger att de inte kommer bevilja lov för mitt murbygge och anser att det inte är liten/mindre avvikelse.

Har samlat på mig en massa om utfärdade bygglov och läst på enhel del domar men de är inte intresserade att ta del av all dokument som jag har samlat ihop så som bilder och tidigare givna lov. Det enda de uppger är att varje ärendet är unikt.
Jag fick samma svar som dig så det slutade med att vi sålde och köpte ett större hus. Jag hade även ringt kommun och bett om att få se dom tidigare byggloven som utfärdats till grannarna för att se vad dom skrivit i sina som gått igenom, men det hjälpte inte mycket. Inte för att det hör hit men efter att jag flyttade så byggde en granne ut rejält på samma gata fast flera hus längre bort men inom samma detaljplan. Han fick tydligen bygglov. Ibland undrar jag om det inte råder svågerpoletik??!!
 
Tack för att du svara. Det är helt sjukt att man ska behöva lägga ner mer tid på att jaga vilka som har fått lov. Känner att det är en heltidstjänst och det påverkar oss så jävla mycket. Blir mest irriterad på att det verkligen särbehandlar folk.

Tvekar inte en sekund på att det är svågerpolitik... Helt .ävla sjukt.

Man vågar inte säga deras brister för att de skall utveckla sig. VI ÄR I BEROENDE STÄLLNING GENTE MOT DEM. De kör verkligen ner oss i botten.Mår riktigt dåligt över det här men jag är beredd att ta vidare ärendet. RÄTT SKALL VARA RÄTT.
 
kalle_lidköping kalle_lidköping skrev:
Jag fick samma svar som dig så det slutade med att vi sålde och köpte ett större hus. Jag hade även ringt kommun och bett om att få se dom tidigare byggloven som utfärdats till grannarna för att se vad dom skrivit i sina som gått igenom, men det hjälpte inte mycket. Inte för att det hör hit men efter att jag flyttade så byggde en granne ut rejält på samma gata fast flera hus längre bort men inom samma detaljplan. Han fick tydligen bygglov. Ibland undrar jag om det inte råder svågerpoletik??!!
En fråga dock, sökte du bygglov?
 
S Salli skrev:
Tack för att du svara. Det är helt sjukt att man ska behöva lägga ner mer tid på att jaga vilka som har fått lov. Känner att det är en heltidstjänst och det påverkar oss så jävla mycket. Blir mest irriterad på att det verkligen särbehandlar folk.

Tvekar inte en sekund på att det är svågerpolitik... Helt .ävla sjukt.

Man vågar inte säga deras brister för att de skall utveckla sig. VI ÄR I BEROENDE STÄLLNING GENTE MOT DEM. De kör verkligen ner oss i botten.Mår riktigt dåligt över det här men jag är beredd att ta vidare ärendet. RÄTT SKALL VARA RÄTT.
Det har väl varit lite friare för kommunerna att bevilja hej vilt tidigare. Numera är det vad jag förstått striktare reglerat. De är tvungna att utdöma vite när man svartbygger, de får inte godkänna lika fritt med mindre avvikelser osv. Så det som tidigare gått under radarn funkar inte sen nått år tillbaka. Tråkigt för oss som vill bygga men å andra sidan blir det i längden rättvisare och ger mindre rum för svågerpolitik hos myndigheterna.

Förhoppningsvis kommer det göra detaljplaner mer ändamålsenliga och man kanske minskar onödig prickmark. Vägen dit blir dock lite tråkig för alla som inte hunnit få dessa tveksamma godkännanden men å andra sidan kanske du slipper att grannen får bygga något du inte förväntade dig när du köpte ditt hus och läste detaljplanen för området osv. Det är ju hela meningen med detaljplanen, att du som husköpare ska kunna få en uppfattning om hur området kan tänkas utvecklas framöver.
 
Näe jag sökte aldrig,eftersom de sa klart och tydligt att de inte kommer att bevilja lov och även om jag skulle söka och inte få lov skulle de föreslå ett avslag till nämnden ifall jag skulle överklaga.

När de är så tydliga med ett NEJ så vill jag inte slänga mina pengar sjön. Det handlar trots allt om cirka 10 000kr
 
Jag förstår att de är striktare och hårdare jämfört med tidigare. De måste ju oxå hänvisa till vad som har föranlett till hårdare tag. exempel: rättspraxis som reglerar just detta men jag får inte ens det. De uppger att de har kommit flera rättspraxis som de måste följa men kan inte hänvisa till något.

Om man bedömer grannens mur mitt över på 50m och 80cm hög som mindre avvikelse borde man fan inte snacka om den mur som jag vill sätta upp på 20m 80cm.

Det är där mitt dilemma är, att de bedömer saker och ting efter hur dem mår denna dag.
 
S Salli skrev:
Jag förstår att de är striktare och hårdare jämfört med tidigare. De måste ju oxå hänvisa till vad som har föranlett till hårdare tag. exempel: rättspraxis som reglerar just detta men jag får inte ens det. De uppger att de har kommit flera rättspraxis som de måste följa men kan inte hänvisa till något.

Om man bedömer grannens mur mitt över på 50m och 80cm hög som mindre avvikelse borde man fan inte snacka om den mur som jag vill sätta upp på 20m 80cm.

Det är där mitt dilemma är, att de bedömer saker och ting efter hur dem mår denna dag.
Min lekmannabedömning är nog ändå att orsaken till att grannen fick bygglov och inte du har mindre med svågerpolitik att göra än att han lämnade in en ansökan om bygglov och inte du.

Är det en avvikelse som inte kan anses vara mindre så måste de ge avslag, du kan begära beslut i nämnden och där måste de ge nämnden en korrekt rekommendation sett till lagen (allt annat vore svågerpolitik). Sen kan nämnden av politiska skäl välja att gå åt ett eller annat håll.
 
Ett avslag överklagas. Vid en överklagan så kommer de att lyssna på båda parter. Båda parter har möjlighet att komma med ytterligare bevis. Men jag har aldrig hört talas om att de följer Kommunens rekommendation.

Ibland känns bygglov väldigt lika men när man börjar grotta i det så...
Sen är det 3 fel inte ger 1 rätt i kommunens värld
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.