F FruNilsson skrev:
Ah, där avslöjade du dig!
DU ÄR i KAMINBRANSCHEN!
Det hörs ju tydligt att du är jävig: "ev läcker in lite luft i huset pga undertryck är ungefär som att kastrera sig för att grannen har för många barn... Det finns exempel där man gjort såna flytt av luftintag och det gjort stor skillnad för kunden."

Det är sådana som du som INTE förstår vad hälsoskador som sker med människor som utsätts för utsläppen med föroreningar och rökgaser! "läcker in lite luft" Jo Pyttsan! Keep on dreaming!
Lite personangrepp... Du verkar ju lite kunnig men dina åsikter och tankar är helt radikala och gör mig väldigt dålig på att ta till mig dina åsikter.

Som att diskutera jakt och djurskötsel med en vegansk medlem i djurens rätt.

Om TS störs så mycket får han väl flytta.

/ATW
 
om du anser det vara ett personangrepp: Just så resonerar en kaminförespråkare! Du/den som eldar anser sig stå över lagen, och resten av den hederliga, laglydiga befolkningen ska flytta på sig. Orkar tyvärr inte resonera med sådana, har fullt upp med att rädda de människor ffa barn, som drabbas av Hedenhösarnas eldning. Cancer och andra sjukdomar som skiten orsakar är inte någon vidare, så vet du det!
 
C
F FruNilsson skrev:
Du/den som eldar anser sig stå över lagen, och resten av den hederliga, laglydiga befolkningen ska flytta på sig.
Det finns ett stort område mellan svart eller vitt där tack och lov de flesta befinner sig.
Finns ingen anledning att attackera de som eldar på ett vettigt sätt utan låt oss fokusera på TS fuleldande granne.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Det är väl klart att det är svart och vitt i det här fallet: INGEN ska behöva ha andras HÄLSOSKADANDE föroreningar och rökgaser i sin bostad. Punkt!
Sen kan man ju fundera över "elda på ett vettigt sätt" tills det blir typ körkort och årlig besiktning. Tror inte det är många som klarat vare sig det ena eller andra?
 
kramfors kramfors skrev:
Tack alla! Jag läser med stort intresse allt som skrivs i tråden.

Hittade följande dokument Rutiner vid Vedeldningsklagomål (Miljösamverkan Värmland) som inte är rätt landskap men där står en del matnyttigt hur en kommun kan jobba.

Syftet är att ta fram rutiner för handläggning av vedeldningsklagomål.

Antar att pellets till stora delar kan jämföras med vedeldning.
Jag fick precis bekräftat att Miljösamverkan Värmland plockat bort den.
 
F FruNilsson skrev:
Jag fick precis bekräftat att Miljösamverkan Värmland plockat bort den.
Kors! Vilka direkta felaktigheter finns det att peka på i dokumentet som togs bort?

Sen en annan sak, kanske jag har nämnt det tidigare men tråden börjar bli lång. Eldaren bor närmaste granne med en förskola. :surprised:
 
F FruNilsson skrev:
Det är väl klart att det är svart och vitt i det här fallet: INGEN ska behöva ha andras HÄLSOSKADANDE föroreningar och rökgaser i sin bostad. Punkt!
Sen kan man ju fundera över "elda på ett vettigt sätt" tills det blir typ körkort och årlig besiktning. Tror inte det är många som klarat vare sig det ena eller andra?
Trodde sotaren dök upp med jämna mellanrum för att inspektera eldningsanläggningarna men det kanske inte stämmer?

Jag vet inte vad du råkat ut för och vill inte förringa din oro men om du tror att det värsta som dagens barn utsätts för är att de kanske bor eller går i skolan med en granne som eldar med pellets... Jag tycker det inte ens är på topp 10 eller 100.

/ATW
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Jag vet inte vad du råkat ut för och vill inte förringa din oro men om du tror att det värsta som dagens barn utsätts för är att de kanske bor eller går i skolan med en granne som eldar med pellets... Jag tycker det inte ens är på topp 10 eller 100.
Jag tycker inte att barnen i förskolan ska riskera att utsättas för ohälsosamma saker i onödan. Det oavsett vad för hemskheter som kan hända med barnen i övrigt. Jag tänker att det är relevant för vi har pratat mycket här i tråden om vad som är tillåtet, vad som är lämpligt etc när man eldar. Sen var det ju inte förskolebarnens hälsa som fick mig att reagera när jag startade tråden men samtidigt inser jag efterhand hur farligt det kan vara med partiklar och skadliga ämnen från ofullständig förbränning.
 
  • Gilla
FruNilsson och 1 till
  • Laddar…
I Sverige finns ofta en historik av att göra bedömningar från förhoppningsvis kompetenta myndigheter . Detta till skillnad från många andra länder där vissa saker antingen är tillåtna eller förbjudna. Man kan jämföra med hantering av Corona.

Här pratar vi om ett sådant område, eldning som accepteras om hänsynsregler uppfylls. Från den info vi fått tycker i vart fall jag att tillsynsmyndigheten bör vidta åtgärder. Men det kan vara en viss uppförsbacke. Vi talar om pellets som normalt ger bättre förbränning än vanlig ved och dessutom ett hyggligt avstånd, så en slarvig bedömning kan resultera i ingenting , vilket inte är lämpligt i detta fall.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Trodde sotaren dök upp med jämna mellanrum för att inspektera eldningsanläggningarna men det kanske inte stämmer?

Jag vet inte vad du råkat ut för och vill inte förringa din oro men om du tror att det värsta som dagens barn utsätts för är att de kanske bor eller går i skolan med en granne som eldar med pellets... Jag tycker det inte ens är på topp 10 eller 100.

/ATW
Ska jag berätta om de två små flickorna som miste sin mamma? pappan träffade en kvinna uppåt landet, och de flyttade dit. Kort efter så installerar grannen en vedeldad spis och barnen är de som först blev sjuka. Kunde inte ens vistas i sin trädgård. Föroreningar och rökgaser låg tjockt i huset, och man talade med grannen utan gehör (som Kramfors), och man anmälde klagomål till kommunen som agerade typiskt. Resultatet blev att grannen gick på barnen, grannbarnen mobbade flickorna, och den lyckliga familjen blev både sjuk och olycklig. En katastrof för alla, men ffa för barnen. Som du vet går det inte att sälja ett hus med klagomål, och lidandet har flera år på nacken. Men som jag förstår tycker du att detta är ok i det stora hela. Själv har jag lagt ner min själ i det och hundratals liknande fall.
Har du fler kommentarer eller dumheter du vill framföra?
 
E exerg skrev:
Det kan ju vara så enkelt att grannen har en undermatad brännare med underhållsglöd. EcoTec el Ariterm då kan det ryka surt många gånger
Jag pratade med sotaren och grannen har en CTC 265 kombipanna. Sotaren hade inga anteckningar om vilken brännare som används men han sa att det är nog en EcoTec!

Grannen har tidigare berättat att hans brännare brinner hela tiden, aldrig stängs av men sanningen kanske är att den glöder hela tiden och brinner bara när värme påkallas...
 
F FruNilsson skrev:
Ska jag berätta om de två små flickorna som miste sin mamma? pappan träffade en kvinna uppåt landet, och de flyttade dit. Kort efter så installerar grannen en vedeldad spis och barnen är de som först blev sjuka. Kunde inte ens vistas i sin trädgård. Föroreningar och rökgaser låg tjockt i huset, och man talade med grannen utan gehör (som Kramfors), och man anmälde klagomål till kommunen som agerade typiskt. Resultatet blev att grannen gick på barnen, grannbarnen mobbade flickorna, och den lyckliga familjen blev både sjuk och olycklig. En katastrof för alla, men ffa för barnen. Som du vet går det inte att sälja ett hus med klagomål, och lidandet har flera år på nacken. Men som jag förstår tycker du att detta är ok i det stora hela. Själv har jag lagt ner min själ i det och hundratals liknande fall.
Har du fler kommentarer eller dumheter du vill framföra?
...Jag vet inte ens om det går att resonera med dig?

Du verkar tycka att all eldning bör förbjudas och då kan jag säga att jag inte håller med.

Det finns säkert exempel på dåliga kaminer och eldare.
Men att dra ett tragiskt exempel och hävda att alla vedeldare är psykopater är lite...

Jag har redan tryckt ignore på denna tråd och kommer nu trycka ignore på dig också.

/ATW
 
  • Gilla
polaris78 och 2 till
  • Laddar…
kramfors kramfors skrev:
Jag pratade med sotaren och grannen har en CTC 265 kombipanna. Sotaren hade inga anteckningar om vilken brännare som används men han sa att det är nog en EcoTec!

Grannen har tidigare berättat att hans brännare brinner hela tiden, aldrig stängs av men sanningen kanske är att den glöder hela tiden och brinner bara när värme påkallas...
Det blir sällan olägenheter då brännare går för full drift.Ecotec tex skickar in små underhållsdoser var 15-20 minut då pannan är i viloläge, och då ryker det. Nyare ecotec kan programmeras att stanna helt när pannan är tillräckligt varm men vid start o stopp blir det ändå inte riktigt helt rökfritt. Synd att situationen är infekterad annars skulle en elberedare sommartid göra varmvatten betydligt billigare än i en 265-panna
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
...Jag vet inte ens om det går att resonera med dig?

Du verkar tycka att all eldning bör förbjudas och då kan jag säga att jag inte håller med.

Det finns säkert exempel på dåliga kaminer och eldare.
Men att dra ett tragiskt exempel och hävda att alla vedeldare är psykopater är lite...

Jag har redan tryckt ignore på denna tråd och kommer nu trycka ignore på dig också.

/ATW
Tja, jag höll mig till saken, det gjorde inte du. Ignore innebär att du fattat det.
 
kramfors kramfors skrev:
Jag tycker inte att barnen i förskolan ska riskera att utsättas för ohälsosamma saker i onödan. Det oavsett vad för hemskheter som kan hända med barnen i övrigt. Jag tänker att det är relevant för vi har pratat mycket här i tråden om vad som är tillåtet, vad som är lämpligt etc när man eldar. Sen var det ju inte förskolebarnens hälsa som fick mig att reagera när jag startade tråden men samtidigt inser jag efterhand hur farligt det kan vara med partiklar och skadliga ämnen från ofullständig förbränning.
Naturvårdsverket:
Luftföroreningar från vedeldning har beräknats bidra till cirka 1 000 förtida dödsfall per år i Sverige. Det beror framförallt på de väldigt små partiklar som bildas vid ofullständig förbränning.
 
  • Gilla
FruNilsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.