Nissens
L Lakritsianen skrev:
Det finns väl parasoll och träd/ buskar som inte blir högre än 4 m. Tycker inte du att det är ganska okamratligt att ha 20 m höga träd mot en granne?
Du måste ju inte bo där, flytta om du inte gillar miljön. Grannen har full rätt att ha träden på sin mark varken du gillar det eller inte.
 
  • Gilla
Razmataz och 10 till
  • Laddar…
Det är ju förbjudet att bygga ett 20 m högt hus precis vid tomtgränen! Min granne har 10 st 20 m höga granar är inte det lika illa?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
bime och 9 till
  • Laddar…
K knipo skrev:
Den vanliga hem/villaförsäkringen täcker sannolikt de skadorna hos de allra flesta bolag.
När vi fick en gigantisk gran över taket var det inga problem alls, o vi hade ingen som helst extraförsäkring.
Det var inte vår mark som trädet stod på vill jag tillägga, så det speglar frågeställningen i denna tråden.
Vilket år var det?
 
R Robert-san01 skrev:
Ja, så är det tydligen.

Luften är fri så du kan inte göra något så länge som grannen håller sig till träd/buskar och inte bygger något.
Nja träd är ju förankrade!
 
  • Gilla
lodin92
  • Laddar…
T twoody skrev:
Menar du att man ska förbjuda träd på tomter som har grannar?
Blir väldigt märkligt om ingen ska få ha träd för att det kan skugga någon/något.
Man kan inte heller bygga vindkraftverk hur som helt och en anledning är just skugga!
 
T tanaris skrev:
Om du är missnöjd med grannens träd får du väl flytta? Vad är problemet? Visst är det enklare om grannen löser det, men nu är det ju inte så det fungerar. Att det skulle finnas en risk för att de blåser omkull låter bara som ett svepskäl av samma typ som allergier eller att det kan trilla ner grenar på bilar eller att fåglar sitter där och uträttar sina behov eller allt annat man har hört när folk vill ha sol på sina tomter...
Att man är orolig för skador från träd som står nära byggnader, fordon o annat kan jag förstå. Men då får man försöka vara diplomatisk med grannen o se om man kan komma fram till en gemensam lösning. Tvärvägrar grannen, ja då är det som det är tyvärr. Men oftast bör det ju kunna gå att hitta någon väg.
Annars får man väl som sista lösning kapa allt som växer in på sin tomt i den mån det går.

I TS fall bör det ju kunna vara enkelt att hitta en lösning som bägge är nöjda med. Grannen vill ha insynsskydd o TS vill ha bort risken för träd som välter på hans byggnader.
Om det nu är så glest o farligt som TS beskriver så kan man tänka sig att man gemensamt står för kostnaden att ta bort det gamla o planterar nytt som tillfredsställer bägges behov. Tex en thujahäck. Grannen får då ett bättre insynsskydd o TS slipper oroa sig för vältande träd.
Sedan kanske det inte är möjligt i TS fall pga omständigheter vi inte vet.
 
  • Gilla
0rbitt och 1 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Vilket år var det?
Minns inte riktigt. Gissningsvis 2012 kanske?
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nej.

Staffan
Så brukar man svara när man själv inte är drabbad! Människor är små besynnerliga djur och det är inte konstigt att vi ständigt krigar pga brist på hänsyn och förståelse av andra.
 
  • Gilla
twistandshout och 11 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Det är ju förbjudet att bygga ett 20 m högt hus precis vid tomtgränen! Min granne har 10 st 20 m höga granar är inte det lika illa?
Lite skillnad på att uppföra byggnader kontra växtlighet:cool:
Man kan diskutera det i evighet, det är bättre du fokuserar på vad som gäller och utgå från det. Annars riskerar du bara hamna i ett ältande. Det du kan göra är att diskutera och påverka grannen, du får erbjuda att ta stå för kostnaderna att ta bort träden. Fokusera på det du kan påverka, ingen har rätt till sol eller skugga så är det bara.
 
  • Gilla
Hullefar och 9 till
  • Laddar…
T
L Lakritsianen skrev:
Om de är över 20 m och står precis vid tomtgränsen! Ja det borde finnas en lag som säger att de är förbjudet! Träd ska stå minst 25 m in på tomten! För annars utsätter man grannen olägenhet och skada!
Men nu finns det ju ingen sån lag. Däremot finns det säkert massor av tomter där huset står 25 meter från grannens träd...
 
  • Gilla
  • Haha
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Kanske också bekosta insynsskydd.
Vill man få något man inte har rätt till kan man istället få betala för det.
 
  • Gilla
Håkan40 och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jaghade några träd nära tomtgränsen och grannen önskade att jag skulle ta ned dom för dom spred en mängd blad och kvistar och vad vet jag, bl a på hans tak. Och mycket snygga var dom inte heller. Men jag tänkte: jag kan väl ha vilka träd JAG vill.

Hur kan man bli kränkt av en sådan fråga?
Nu bryr jag mig inte om blad och grenar utan om höjden på granarna! Skulle du även bli sur om din granne frågade om att ta ned några granar närmast huset, 5 m, kunde tas ned?
Min granne är miljonär med Tessla bil och det tycker jag faktiskt gör det ännu mer sorgligt.
Men sedan var han så angelägen att han ville stå för alla kostnader, fällning, bortforsling, städning. Och så blev det. Alla nöjda.
 
T
L Lakritsianen skrev:
Människor är små besynnerliga djur och det är inte konstigt att vi ständigt krigar pga brist på hänsyn och förståelse av andra.
Det har du nog helt rätt i.
 
  • Gilla
  • Haha
Hullefar och 10 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Om du är missnöjd med grannens träd får du väl flytta? Vad är problemet? Visst är det enklare om grannen löser det, men nu är det ju inte så det fungerar. Att det skulle finnas en risk för att de blåser omkull låter bara som ett svepskäl av samma typ som allergier eller att det kan trilla ner grenar på bilar eller att fåglar sitter där och uträttar sina behov eller allt annat man har hört när folk vill ha sol på sina tomter...
Nej Nej här har träd fallit varje storm framför allt sedan vi har fått ett kalhygge bredvid.
 
T tanaris skrev:
Men nu finns det ju ingen sån lag. Däremot finns det säkert massor av tomter där huset står 25 meter från grannens träd...
25 m är väl ok!?
När jag flyttade in var granarna små och jag kunde aldrig tro att de skulle låta dem växa fritt och sedan få självdö!
Smart att ta ned träd innan det nästan blir ett omöjligt jobb.
 
  • Gilla
Danne/92
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.