Fairlane
S steve5432 skrev:
Min fru jobbar på en vårdavdelning i en region, tror det är 18 st SSK där i olika åldrar, den som tjänar bäst har 37000 kr, har varit där i 25 år. Den som tjänar minst har 25" och är nyanställd. De är väldigt öppna med löner där... och det snackas ofta.
Då är lönerna där väldigt låga.

Detta citat är från SCB (länk): "Den genomsnittliga månadslönen för grundutbildade sjuksköterskor i Sverige var 39 500 kronor år 2021.", dvs den högst avlönade på den avdelningen har lägre lön än snittet i Sverige, trots 25 år i yrket.
 
  • Gilla
vvsavlopp och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
T tracker skrev:
Här i Örebro blev IVA sköterskan nekad 2000:- i löneökning, däremot blev hon erbjuden 103 000 i månaden som inhyrd på samma avdelning.
Snarare hennes företag antar jag?
Jag förstår problemet, det blev dyrare för regionen, men kanske skulle alternativet dragit upp lönekostnaderna för fler annars?!
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Är väl individuell lönesättning antar jag
 
Fairlane
Säkert, men om första personen får 2000 extra så vill nästa ha det också etc
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Säkert, men om första personen får 2000 extra så vill nästa ha det också etc
Precis, det kallas löneglidning och det är landstingspolitikerna livrädda för. Sjuksköterska är ett av landets vanligaste yrken, och skulle det plötsligt betalas rätt skulle det svida i kassan.

Konsekvensen blir att medborgarna får sämre och dyrare vård, eftersom stafettpersonal dels är 2-3 gånger så dyr, och dels hoppar runt och inte tar ansvar för att utveckla arbetsplatsen, vården eller professionen.

En verksamhetsledning som höjer allas löner med 1000 spänn rakt över blir avsatt nästa morgon.

Men en verksamhetsledning som tar in dyr hyrpersonal eller betalar stora summor övertid för sin egen personal klarar sig, för det är olika budgetposter.

Så rullar det på "för evigt"...
 
S steve5432 skrev:
Det finns anställda programmerare som tjänar 70000 kr också, de är dock väldigt lätträknade. Sjuksköterskor med 43" är även de väldigt lätträknade om vi pratar en vanlig anställning hos kommun, region eller privat vårdcentral. Min fru jobbar på en vårdavdelning i en region, tror det är 18 st SSK där i olika åldrar, den som tjänar bäst har 37000 kr, har varit där i 25 år. Den som tjänar minst har 25" och är nyanställd. De är väldigt öppna med löner där... och det snackas ofta.

Min poäng, man får ju i dessa diskussioner utgå ifrån ett rimligt medel, inte ytterligheter.

/S
Ligger helt i linje med frun och hennes kollegor som har 10+ år inom regionen, med 10-15år på sjukhus och vårdcentral så ligger de på 30-35. Lämna OB utanför, det är en extremt dålig ersättning för obekväm tid... Hantverkaren ska ju uppenbarligen ha kval övertid så fort klockan går över 16, på sjukhuset ska du ta dubbelpass (dvs 07-22) för att få det. I Stockholm ligger det högre och hos bemanningsföretag ligger det högre.

Men uppenbarligen kommer det bli andra tider nu för hantverkare, här i stan har två mellanstora byggbolag gått i konken senaste dagarna. Det lär spilla över på hela hantverksbranschen. Där kommer fördelen som ssk, det kommer alltid alltid finnas jobb oavsett konjunktur.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
S steve5432 skrev:
Det finns anställda programmerare som tjänar 70000 kr också, de är dock väldigt lätträknade. Sjuksköterskor med 43" är även de väldigt lätträknade om vi pratar en vanlig anställning hos kommun, region eller privat vårdcentral. Min fru jobbar på en vårdavdelning i en region, tror det är 18 st SSK där i olika åldrar, den som tjänar bäst har 37000 kr, har varit där i 25 år. Den som tjänar minst har 25" och är nyanställd. De är väldigt öppna med löner där... och det snackas ofta.

Min poäng, man får ju i dessa diskussioner utgå ifrån ett rimligt medel, inte ytterligheter.

/S
Asih, och hon tjänar inte mest på långa vägar.
Så hantverkare som tar 1000 i timmen är ingen ytterlighhet?
 
B Byggahus48 skrev:
▪️ Yes! Och där fick jag igång er! Tack för det. Jag visste att ni skulle hugga direkt. För ”självklart” är dagens hantverkare värda runt tusenlappen per timme. Plus alla ”omkostnader” ni/de har. Absolut!

▪️ Alla ni som på allvar tycker att ni är värda så mycket mer per timme än de som sköter om er när ni är sjuka.
▪️ Som tar hand om era barn och försöker göra dem till bra människor med lite vett bakom pannbenet, för att kunna fylla sin plats i samhället senare. Alla kan ju inte bli dokusåpastjärnor, influenser eller en massa andra icke-yrken.
▪️ Som försöker få era barn att utbilda sig. Att bli allmänbildade. Lära dem att tänka kritiskt och ifrågasätta. Lära sig läsa och skriva. Stava rätt (vilket bristen på, visar sig snabbt i texter som levereras i olika forum)
▪️ Som tar hand om er gamla mamma, när ni inte själva har tid, ork, lust eller möjlighet att göra det.
▪️ Eller bibliotekarien (som någon nämnde lite föraktfullt) som försöker få era/våra barn att ge böckernas underbara värld en chans, bredvid alla lättuggade datorspel som löser relationer med att döda varandra. När vi sedan står helt frågande bredvid läraren i skolan och undrar varför ert/mitt barn bara vill slåss och har svårt att leka tillsammans.
▪️ Eller alla andra yrken där människor har samma kostnader som hantverkaren, men mycket mindre pengar. Och kom inte dragande med ”varför blev de inte hantverkare då?”, den diskussionen blir bara löjlig!
▪️ Att det skulle vara befogat med dessa fantasilöner pga icke full arbetstid - försäkringskostnader - semesterersättning - sjukersättning - karensdagar osv, det är bara för mycket.
▪️ Nästan hela mitt liv har har haft att göra med hantverkare. Antingen levt med en eller bekanta eller behövt hjälp. Jag vet vad jag talar/skriver om! Har sett hur de vid sidan av dessa höga timpengar, även låter en hel del saker ”slinka in i firmans kostnader”. Det kan vara alltifrån:
- använder firmans bil till privat körning, till privata transporter när man handlat på IKEA
- handla kläder och skor på välsorterade ”yrkesbutiker” som är smarta nog att även saluföra vanliga skor, sneakers, t-shirts, märkeskalsonger, strumpor och andra kläder och i bokföringen komma undan med att dra av det som ”arbetskläder”
- rengöringsmedel, hushålls- och toapapper som går in in bokföringen som förbrukningsmaterial
- för att inte tala om allt virke, spik, skruv, isolering, rördelar och allt annat som som behövs i det privata bygget i hantverkarens egna hem. Herregud, vi pratar om många många tusen kronor. Allt ”spill” som blir över när man gjort jobb åt kund (och som kund fått betala) och som så småningom räcker till att färdigställa den egna privata altanen hemma. Rördelar som kund fått betala som även räcker till det hantverkarens egna badrum hemma.
▪️ För att inte tala om alla rabatter i samband med inköp av material, fönster, dörrar mm som endast kommer hantverkaren tillgodo. Aldrig kunden. Kunden får utanpå redan höga priser, betala fullpris, därför att ni anser att ”kunden har väl ingenting att göra med mina rabatter”!
▪️ Listan kan göras hur lång som helst och det vet ni om. Att hävda att de höga timkostnaderna är ”nödvändiga” för att täcka era omkostnader - det är bara löjligt. Jag ser dagligen allt från insidan. Har sett hur det alltid finns delar och material till det egna bygget, till kompisar som behöver hjälp.
▪️ Så. Nu är det er tur att hävda att jag har fel. Att NI minsann ALDRIG skulle göra så som jag skriver här ovan. Att ni är de ärligaste som finns och som aldrig låter kunden betala delar som ni sedan använder privat.
:heart::heart::heart::heart:
Vem i hela friden har försvarat timdebiteringen för hantverkare?
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
B
Fairlane Fairlane skrev:
Jag påstår nog att du faktiskt inte vet alls vad du talar/skriver om när du tror att timpris är samma sak som lön.
Onekligen finns det en grupp som fuskar och myglar, bland hantverkare såväl som bland andra och tydligen är det vanligt i dina kretsar.

Du antyder att andra hyser ett förakt mot vissa yrkesgrupper, men föraktet från din egen sida då? Är det inte väldigt stort?
▪️ Jag vet exakt vad jag skriver om. Om du däremot blundar, duckar och förnekar att det är precis som jag skrev gällande hur hantverkare skor sig på rabatter, ”överblivet inköpt material”, köper prylar till det privata hushållet på firmans räkning, privat körning med bilen som tillhör firman inklusive bränsle, ja, då undrar jag vilken sten du sovit under de senaste decennierna.
▪️ Du vill alltså påstå att det inte alls går till så som jag beskrivit i mina exempel och att jag umgås med kriminella fuskare och myglare, som bara finns i min värld? Du har aldrig gjort som jag beskrev det alltså? :cool:
▪️ Men snälla! Vakna upp om du inte förstått, att det är precis så som det går till! Det ses troligen som en självklarhet och nästan som en ”löneförmån” att göra som jag skrev. Att sko sig själv, genom att låta kunderna få betala lite extra, genom att beställa lite mer än vad som egentligen behövs till själva jobbet och använda resterna till antingen det egna bygget hemma, eller genom att låta släkten/polarna få lite material ”som blev över”.
▪️ Om rätt vore rätt, skulle ALLT ÖVERBLIVET MATERIAL omedelbart erbjudas/lämnas till kunden, som redan betalat för det, eller skulle det dras av från slutfaktura till kund. Gör du det? Gör dina präktiga rättskaffens kompisar det?
▪️ Till er kunder; testa nästa gång att be om en specificerad faktura där varje inköpt och av dig betalad vara, finns med. Sedan ber du att få behålla resten av virket (inte slattarna) hela trallplankor, skruv, spik, beslag, färg, klinker, kakel, rörkopplingar, Ballofixer - då kommer du att få se en grinig hantverkare!
▪️ Jag har testat och jag insåg att många burkar med färg, tuber med olika tätningsmassor, spik, skruv, beslag mm knappt var halvtomma. Paket med trallskruv (den dyra sorten) balkskor, vinkeljärn osv fanns för att räcka till ytterligare delar av ett bygge. Nej, börja begära och kolla igenom specificerade fakturor och du kommer att inse att inte betalar du bara ”snordyra” timpenningar, utan du blir också fakturerad för många saker som inte alls finns på ditt bygge.
▪️ Om hantverkare hävdar att de vill ha timpenningar på runt tusenlappen, då bör vi också ha rätt till noggrant specificerade fakturor och där vi kan följa vad köpts in och vad som gått åt.
▪️ Sedan vidhåller jag fortfarande att timpenning på runt 1000 kronor är åt h-vete! Det har inget att göra med utbildningsnivå som någon tidigare trodde att jag menade. Vad hände när timpenningen hoppade från (redan höga) 600 kr till 900 kr och detta på bara ett år? Är det samma fenomen som handeln använder när de höjer matpriser med 25 - 75 procent och skyller på pandemin, Putin-bränsle-elkostnader?
▪️ Undrar om priserna kommer att gå ner i samma utsträckning när kriget är över….:rolleyes: För så blir det väl?

:heart::heart::heart::heart:
 
  • Gilla
Taxture
  • Laddar…
V
S Sir Duke skrev:
I mitt fall var han klar 16:05. Han sa då att de kan stanna och göra rent (smutsvatten på golvet i källaren) men att det blir jourtid för 1300 kr i timmen.

Vi tackade nej och sa att vi städar själva.

På fakturan står 1,5 timmar övertid à 2125 kr dvs nästan 3200 spänn för att packa bilen. Så det är en annan post och ett annat pris. Därav tråden.
Med tanke på den otacksamt urlöjliga diskussionen skulle han ha släppt 16.00 oxh kommit tillbaka dagen efter oavsett hur det såg ut !
 
  • Gilla
  • Älska
Festlund och 1 till
  • Laddar…
V Villaägarenr1 skrev:
Med tanke på den otacksamt urlöjliga diskussionen skulle han ha släppt 16.00 oxh kommit tillbaka dagen efter oavsett hur det såg ut !
Han släppte ju eftersom han var klar...

Märker att du missat frågeställningen. Det gäller inte främst pengarna, dem betalar jag, undrar bara om fler har erfarenhet av att personalens övetid sätts upp på kunden. Jourtid brukar jag betala men har inte sett övertid förut. Det blandades också ihop priser.
 
Papphammar666 Papphammar666 skrev:
Svårt det där med prissättning och det tycker jag folk tuggar på om ganska ofta i detta forum ..

Ex fick fakturan nyss vill ej betala efter att jag har pratat med min farbrors kusin som jobbar inom samma bransch (en koncern med 6000 anställda ,) och han säger minsann att rörböj/vägguttaget kostar 50kr ,på min faktura står det 90kr

Det är skillnad om det är Åkes El/rör och koncernen med 90%rabatt

Tilläggas ska att det inte gäller alltid eller än mindre förekommer inte alls på vissa håll ...

Sammanfattningsvis så var det bara exempel, så överöst mig intemnu :)
Fast här var det ju hyra av en maskin som blir kvar i företaget.
Där man sätt hyran till nästan maskinens inköpspris. Det är ju ingen engångsprdukt man hur ut utan den bör ju hålla i ett par år och dessutom är det nog nått jag skulle förutsätta att varje rörmockare har i sin "verktygslåda" precis som en rörtång (som han inte bör ta 500:- i hyra för heller).
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D dennis_f skrev:
Fast här var det ju hyra av en maskin som blir kvar i företaget.
Där man sätt hyran till nästan maskinens inköpspris. Det är ju ingen engångsprdukt man hur ut utan den bör ju hålla i ett par år och dessutom är det nog nått jag skulle förutsätta att varje rörmockare har i sin "verktygslåda" precis som en rörtång (som han inte bör ta 500:- i hyra för heller).
Jag försvarar inte denna företagare , men man kan inte säga att såhär är det punkt. Jag har jobbat på både stora och små företag och det kan skilja 90% i inköp på material och även maskiner , ska man som elektriker/rörmokare göra ETT hål på 30 år så åker man ju knappast för att köpa en vattenkyld klinga för 30k

Man hyr alternativt ringer en håltagningsfirma .

Jag har jobbat på en konsern och där hade vi avtal med håltagningsfirma .. pris per hål /bara lyfta luren ...
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Fairlane
B Byggahus48 skrev:
▪️ Jag vet exakt vad jag skriver om. Om du däremot blundar, duckar och förnekar att det är precis som jag skrev gällande hur hantverkare skor sig på rabatter, ”överblivet inköpt material”, köper prylar till det privata hushållet på firmans räkning, privat körning med bilen som tillhör firman inklusive bränsle, ja, då undrar jag vilken sten du sovit under de senaste decennierna.
Det är väl bättre som du läser vad jag skriver och kommenterar den delen istället för att tillskriva mig åsikter jag inte gett uttryck för? Jag skrev att det förekommer fusk och mygel. Det jag framförallt påpekade var att det var fel att jämföra timpriser med lön. Håller du inte med om att det är en skev jämförelse?
Eller du kanske tror att en butiksägare som säljer för 10000 kr varje dag har en månadslön på 300,000 kr?

B Byggahus48 skrev:
▪️ Du vill alltså påstå att det inte alls går till så som jag beskrivit i mina exempel och att jag umgås med kriminella fuskare och myglare, som bara finns i min värld? Du har aldrig gjort som jag beskrev det alltså? :cool:
Nej det vill jag inte påstå, tvärtom så skrev jag "Onekligen finns det en grupp som fuskar och myglar, bland hantverkare såväl som bland andra". Hur du kan tolka det som att jag påstår att det inte fins övergår mitt förstånd.
Jag kan dock försäkra dig om att jag aldrig gjort det. Jag är inte ens hantverkare...
B Byggahus48 skrev:
▪️ Men snälla! Vakna upp om du inte förstått, att det är precis så som det går till! Det ses troligen som en självklarhet och nästan som en ”löneförmån” att göra som jag skrev. Att sko sig själv, genom att låta kunderna få betala lite extra, genom att beställa lite mer än vad som egentligen behövs till själva jobbet och använda resterna till antingen det egna bygget hemma, eller genom att låta släkten/polarna få lite material ”som blev över”.
Återigen, det förekommer. Det förekommer också att man får betala för precis de delar som används eller att man får behålla det material som blev över. Påstår du att så aldrig sker?
B Byggahus48 skrev:
▪️ Om rätt vore rätt, skulle ALLT ÖVERBLIVET MATERIAL omedelbart erbjudas/lämnas till kunden, som redan betalat för det, eller skulle det dras av från slutfaktura till kund. Gör du det? Gör dina präktiga rättskaffens kompisar det?
Sånt görs, dock inte av mig då jag inte är hantverkare. Att du tolkat mig som hantverkare som fuskar visar rätt tydligt att du redan har bestämda åsikter om världen och inte läser vad som sägs.
B Byggahus48 skrev:
▪️ Till er kunder; testa nästa gång att be om en specificerad faktura där varje inköpt och av dig betalad vara, finns med. Sedan ber du att få behålla resten av virket (inte slattarna) hela trallplankor, skruv, spik, beslag, färg, klinker, kakel, rörkopplingar, Ballofixer - då kommer du att få se en grinig hantverkare!
Som kund har jag ju erfarenhet och jag har absolut fått behålla delarna från öppnade paket, alternativt betalt för exakt den mängd som använts i mitt projekt (inklusive spill).
B Byggahus48 skrev:
▪️ Jag har testat och jag insåg att många burkar med färg, tuber med olika tätningsmassor, spik, skruv, beslag mm knappt var halvtomma. Paket med trallskruv (den dyra sorten) balkskor, vinkeljärn osv fanns för att räcka till ytterligare delar av ett bygge. Nej, börja begära och kolla igenom specificerade fakturor och du kommer att inse att inte betalar du bara ”snordyra” timpenningar, utan du blir också fakturerad för många saker som inte alls finns på ditt bygge.
Det är tråkigt att du råkat ut för rötäggen, de finns som sagt, ingen förnekar det, men det finns också hantverkare som antingen lämnar kvar resten av kartongen med trallskruv eller gör en uppskattning av hur mycket som gått åt, säg halva kartongen, och fakturerar du bara en halv kartong. Däremot finns det nog ingen som räknar exakt hur många spikar eller skruvar som använts. En sådan tjänst är jag inte heller sugen att betala för.
B Byggahus48 skrev:
▪️ Om hantverkare hävdar att de vill ha timpenningar på runt tusenlappen, då bör vi också ha rätt till noggrant specificerade fakturor och där vi kan följa vad köpts in och vad som gått åt.
Ja
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.