Status
Tråden går ej att kommentera.
Hej.
Vet inte om jag är rätt ute men hittade ingen tråd för detta egentligen....

Jag har nyss renoverat mitt badrum, och jag har haft en hantverkare hos mig och fixat badrummet (VVS jobben), och jag fick honom rekomenderad av min svåger, som själv använder honom i sin firma.
Oavsett, jag tog ingen offert på jobbet, då det var massor som skulle göras och vi skulle ta det muntligen vid varje tillfälle som ngt skulle göras. Vi har haft en bra komunikation...så det har aldrig varit problem....(Jobben har utförts periodvis alltefterssom badrummet blivit klart).
Nu har jag fått fakturan och jag höll seriöst på att smälla av, så nu tänkte jag kolla med Er vad jag kan kräva av honom....
* Kan jag kräva att han redovisar sina timmar för när han varit här?? Jag tycker inte han varit här så mycket som han anser...
* Kan jag be honom redovisa var han köpt allt VVS...och till vilket pris??? Får han salta hans inköpspriser?? (Orsaken til det är att jag tycker han tar BRA betalt för delarna, vissa saker än mer än 100% dyrare ex moms än vad jag kan få dem för ink.moms på t.ex SIGRO.se)

Sen, tycker ni att 420:- ex moms i timmen är ett ok timpris?? (jag tycker det är dyrt)....

Fakturan gick lös på nästan 50' och badrummert har nytt avlopp, vattenrör och golvvärme. Storlek ca 9m2....
Jag har gjort allt grävjobb etc, så han har bara behövt komma hit och dra rör och koppla...allt annat har jag gjort själv åt honom efter överenskomelse...

Så snälla, har ni ngn åsikt??
 
Du kan naturligtvis få en spec för timmarna men naturligtvis inte för hans inköpspriser.

50k för rördragning..... Hmm var det inte lite mer han gjorde eller har det råkat komma en nolla för mycket.

Annars så kan du läsa säkert 100 trådar på forumet om folk som känner sig lurade av hantverkare och ta lite tips från några av dessa fall.
 
Ja alltså enligt konsumenttjänstlagen så har du rätt till ett skäligt pris om ni ej har kommit överrens.

Problemet är att ni kommer få ett helvete när du försöker hänvisa till materialprislista från sigro medan han uppvisar priser hos Ahlsell och Dahl. Även om de priserna sällan speglar faktiska kostnader så är det generellt svårt att slå helt hål på dem i en process då det är fri handel och fri prissättning och det finns många kunder som betalat dyra materialpriser.

Gällande timpengen så har jag sett från 350-640 kr inkl moms som ersättning för rörmokare. En stor spridning och din ligger i den övre skalan, något dyr i mina ögon men även där svårt att i en rättslig process vara alltför säker att du når någon framgång.

Frågade du inte ens om timlön? Ok att ni inte tog fastpris eller att du inte orkade kolla materialprislista men någon grundläggande prisfråga brukar man väl ställa om man bryr sig om pris.

Försök diskutera med honom, ni kanske ändå kan komma överrens. Särskilt om ni är nöjd med jobbet. Självklart skall du ha en specificerad faktura, det har du rätt till. Tänk då på att han troligen tar upp timmar för restid och ev tid när han köper material åt dig

Till nästa gång får du ta in en korrekt offert inkl material, främst när det gäller el och vvs
 
420:- ex moms är ungefär normalpris för hantverkare och inköpspriserna är svårt att göra något åt. Det är samma sak om man anlitar t.ex. elektriker.

Är 50000:- före eller efter ROT-avdrag?

Jag hade bett om en specifikation på timmarna. Det är mycket möjligt att han upptäcker något "misstag".
 
420 :- ex moms i timmen är fullt normalt.

Tänk på att det tillkommer tid även fast han inte är på plats hos dig hela tiden.
Beställa och hämta material, skriva faktura, skriva tid, sammanställa jobb osv är även med i tiden.

Sedan kan man ju fundera på påslagen.
Rörisar brukar vara rätt bra på att ta betalt för sitt material.

Jämnför fakturan med tex www.rinkabyror.se eller likande.

Du har alltid rätt att få en specifierad faktura.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Rent spontant så låter det i mina öron som att det måste varit något mer även utanför badrummet, eller har du handlat även duschväggar möbler osv via rörisen?
 
Tror dessvärre du måste speca lite mer. Svårt att bedöma nu. Timlönen låter lite hög men är det en etablerad firma så är det väl ok.
 
Det känns som det blir mer och mer vanligt att folk köper saker utan fråga om priset och förväntar att samhället skall lösa det i efterhand med lagar och beslut. Är detta nytt eller blir det bara mer tydligt här på BH där frågorna kommer upp?
Eller är det ett tecken på att folk önsker statligt kontrollerade priser där en flaska vin kostar 75kr och en röris 400kr oavsett kvalitet?
 
  • Gilla
Rrrrr och 3 till
  • Laddar…
Morgon....
Ok, lite mer specat.... priset på ca 50k är efter rot, och det han har gjort är dragit rör, jag har inte köpt ngt via honom, utan allt har jag fixat fram själv i fråga om badrumsmöbler etc.
Det är inte det att jag känner mig lurad, men jag vill veta exakt vad jag betalar för, fakturan är JÄTTESPECAD, in på minsta detalj, och beskrivningar av vad det är, är för mig lite grekiska, men myckat av det fattar jag vad det är för grejjer, därav har jag kunnat kolla upp en del priser.
Jag är supernöjd med hans jobb...det är inte det, men jag tycker det var dyrt.
Och nej, jag tog inte timpris av honom, då jag antog (fel av mig i efterhand) att han tog ngnstans runt 350/tim ink moms...till grejjen hör att jag "känner" killen....bor i en liten håla så vi har snackats vid innan oxå i helt andra ärenden....
Firman har funnits så länge jag bott där, och innan det, vi snackar minst 20 år....så ja, den e etablerad.
Han har även tagit betalt för "Servicebil", alltså de gånger han kommit till mig för att göra jobb...100:-/gången. Kanke skäligt??
Det han gjort är:
Bytt avlopp, och dragit om det lite...jag grävde fram det åt honom, märkte ut vart allt skulle vara så han behövde bara avlägsna det gamla, och lägga ner det nya....jag fyllde igen...
Lagt ut nya vattenrör till dusch, badkar, toa och handfat...jag gjöt in dessa i golvet och placerade ut dem på rätt ställe i vägg.
Rullat ut golvvärmeslang.... inhandlat av honom, till helt OK pris...han har satt fast detta med mina buntband (förutm enligt honom 30 st som han tagit betalt för 3,10 st ex moms... 298x4,2mm...)
Monterat duschblandare...och monterat "fast rören i väggen" med en avstängningskran, 7 st.

Vad gäller att fråga efter spec, hur exakt kan jag kräva av honom, vad gäller tiderna han varit där....?? (Han erkände själv att han inte riktigt har kolla på när han varit där och vilka dagar, men jag har fotata alla hans jobb, och då har jag datum på det....men ska jag behöva redovisa för honom.. :O) )
 
AskeHolst skrev:
Det känns som det blir mer och mer vanligt att folk köper saker utan fråga om priset och förväntar att samhället skall lösa det i efterhand med lagar och beslut. Är detta nytt eller blir det bara mer tydligt här på BH där frågorna kommer upp?
Eller är det ett tecken på att folk önsker statligt kontrollerade priser där en flaska vin kostar 75kr och en röris 400kr oavsett kvalitet?
NJa, kan hålla med till en viss punkt, alla mediala hjälpmedel gör ju att vi blir mer prismedvetna och kan ifrågasätt saker mer än förr.
Men vad gäller just mitt ärende så har jag inga probem med att betala fakturan...om det e helt korrekt, och därav frågan på BH att vad kan jag be honom speca enligt gällande regler. Jag tycker den är lite väl i överkant.....
Jag hade en palattsättare hos mig som kaklade hela badrummet, och det enda jag hade köpt hem var själva kaklet, resten fixade han, och då var det totalt ca 38m2 yta (golv och vägg) som skulle kaklas och fuktspärras, och golvet skulle flytas... och hans faktura var 50% av rörisens.... och då var han hos mig 6 heldagar och jobbade...därav min undran och denna fråga på BH.
Men visst, tror nog att man är lite för godtrogen vad gäller priser...och visst skulle jag ha kollat mer med honom. Även om vi stämde av allt innan varje uppgift som skulle göras, så bad jag inte om ett pris på varje uppgift, utan vi sa att vi tar allt på en faktura......​
 
Eftersom fakturan är välspecad bör du enkelt kunna se arbetskostnaden före rot. Ta det beloppet och dela med timpengen och gör en rimlighetsbedömning. Ex: 60000 arbete plus 20000 material (allt inkl moms) blir 50000 efter rot. 60000/525 (420+moms) är drygt 114 timmar eller nästan tre veckor med 8 timmar per dag.

Känns det rimligt?
 
Och det material han använt- jämför med vad du får betala u en byggmarknad typ krauta , bauhaus, fredells eller lokala järnaffären... Inte riktigt juste att jämföra med internethandel. Ligger han ändå över de priserna finns det all anledning att gnälla.
 
Jodå, jag kan se arbetskostnaden på fakturan, 53 timmar, kostnad 22260.-. ROTavdraget är 13913:-, då borde arbetskostnaden vara 27826:- ink moms, vilket gör 525:-/timmen ink moms....och näe, jag tycker det är RIKTIGT dyrt.... och jag tycker inte han varit där 53 timmar.
Måste ta en diskussion med han.....*suck*......
 
sunqan skrev:
Och det material han använt- jämför med vad du får betala u en byggmarknad typ krauta , bauhaus, fredells eller lokala järnaffären... Inte riktigt juste att jämföra med internethandel. Ligger han ändå över de priserna finns det all anledning att gnälla.
Instämmer....så jag ska kolla detta med den lokala HEDINSbygghandeln och kolla vad han tar för en del av grejjerna.
Nu googlade jag dessa grejjer och de kom upp på SIGRO där jag handlat mycket annat till badrummet.
 
Konsumenttjänstlagen ger som sagt ett visst skydd samtidigt som man skall komma ihåg att det i många processer varit svårt för privatperson att lyckas göra gällande sin sak om hantverkaren varit kunnig och saklig.

Jag har flera fall sett problematik med att konsumentens sakvittne inte kan motbevisa hantverkarens upplevelse att saker krånglat och tagit tid och att denne endast jobbat på för att jobba fackmannamässigt. 53 timmar låter förvisso som en del samtidigt som det inte är omöjligt då en del av denna tid säkert är restid mm. Primärt så kan annan entreprenör eller besiktningsman döma ut arbetstiden och ge uppgift på 25-30 timmar men när det väl kommer till rättegång så kan en saklig hantverkare påvisa merjobb, visa på att han prioriterat precision då kunden verkat ha utförandet som högsta prio och ej pris då det ej efterfrågats ens. Många av merjobben är svårt att motbevisa utan förstörande ingrepp (även om du har en del bilder) om han menar på att det strulat.

Gällande materialprislista har du en lika svår väg juridiskt för även om du uppvisar prislista från lokala byggvaruhuset på lägre pris så kan detta motbevisas med prislista från grossistleden (som i sig är något fiktionell men ej går att bortse ifrån).

Dessutom blir det juridiskt aningens svårare när inga som helst försök till prisuppgift gjorts.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.