tommib
oceanis skrev:
Om vi lämnar de ibland orimligt höga pålägg som görs och försöker hålla oss till vem som har ansvaret mot kunden för levererat materiel, så är det hantverkaren om han/hon levererat det. Samme hantverkare har också ansvaret och får ta kostnaden för ett eventuellt utbyte. Reklamationsrätten gäller i tre år.
Detta är på samma sätt som vilken butik som helst....

Är du med på detta eller har du uppfattningen att kunden ska gå till tillverkaren och reklamera och be tillverkaren om att någon byter ut den felaktiga prylen som hantverkaren monterat???
Nej. Hantverkaren går till grossisten och får betalt för garantijobbet, enl ALEM09. Grossistens pris reflekterar redan detta. Således är det orimligt att hantverkaren gör egna påslag.

Till saken hör också att jag vill kunna välja bort detta, precis som att jag väljer bort tilläggsförsäkringen på elgiganten den dagen jag köper en TV.

I länken till fluxio redogjordes det väldigt väl för hela problematiken. Om branschen i stort blir mer transparent genom att faktiskt ta betalt för levererad tjänst istället för varor som man inte kan konkurrera med så vore det till gagn för alla. Om det är så att det är extremt dyrt att anlita hantverkare pga alla skatter och avgifter som tillkommer när en privatperson köper en tjänst av en näringsidkare så är det kanske det man ska titta på.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
tommib skrev:
Nej. Hantverkaren går till grossisten och får betalt för garantijobbet, enl ALEM09. Grossistens pris reflekterar redan detta. Således är det orimligt att hantverkaren gör egna påslag.

Till saken hör också att jag vill kunna välja bort detta, precis som att jag väljer bort tilläggsförsäkringen på elgiganten den dagen jag köper en TV.

I länken till fluxio redogjordes det väldigt väl för hela problematiken. Om branschen i stort blir mer transparent genom att faktiskt ta betalt för levererad tjänst istället för varor som man inte kan konkurrera med så vore det till gagn för alla. Om det är så att det är extremt dyrt att anlita hantverkare pga alla skatter och avgifter som tillkommer när en privatperson köper en tjänst av en näringsidkare så är det kanske det man ska titta på.
Jag håller med om att det skulle vara önskvärt att få välja bort.

Gäller Alem09 alla leverantörer inom elbranschen eller rättare sagt tecknar alla leverantörer som levererar till elektrikerna köpeavtal enligt Alem09?
 
Om man bara ser på hantverkarens inköp som en del av jobbet att hämta material på tid som kunden betalar för utan att kräva några som helst garantier av hantverkaren utan ser det som en ren transporttjänst så borde det inte vara ett problem. Utmaningen är väl att få någon hantverkare intresserad av upplägget särskilt när det gäller el/vvs.
 
  • Gilla
Elektriker F
  • Laddar…
Trams. Elbutiks priser är irrelevanta om du inte tänker dra elen själv. Grossisternas listpriser är det som gäller. De har påslag som ska täcka inköp, garantiåtgärder och en viss förtjänst.
 
Allt elmaterial som säljs i Sverige är godkänt, men om du väljer material från lågprisbutiker som Malmbergs eller Biltema etc så tar det betydligt längre tid att arbeta med. Kabeln brukar vara omöjlig att skala osv...
 
Nu är st väl så att elektrikern för lägga på precis hur mycket, (eller lite) denne vill. Passar inte priset så är det väl bara att fråga någon annan firma.
Om jag som elektriker kommer till en kund som varit och handlat materialet själv, så brukar jag försöka tacka för mig. Dels så gör man alltid det snyggaste arbett med det material man är van vid, sen brukar det inte helt sällan dyka upp andra "problem" när kunden är villig att spara pengar på dåliga grejor. För mig är det då bättre att ta en kund som vill ha bra grejor, och litar på mig som hantverkare!
 
  • Gilla
Elektriker F
  • Laddar…
Elektriker F skrev:
Trams. Elbutiks priser är irrelevanta om du inte tänker dra elen själv. Grossisternas listpriser är det som gäller. De har påslag som ska täcka inköp, garantiåtgärder och en viss förtjänst.
Du vet inte vad du pratar om. Om jag skulle ta betalt efter listpriset skulle en 5G6 mm² markkabel kosta 246 kr/m till kund. Ett påslag på lite mer än 600% på mitt inköpspris. Låter det rimligt tycker du?

Tänk att jag ska dra 30 m mellan ett hus och garaget. Då hade jag tjänat 5083 kr ex. moms på kabeln. Plus att jag tjänar 460 kr/h också. Kunden hade fått betala 9113 kr för 3 timmars arbete och 30 m 5G6 mm²...

Jag tycker att ett visst påslag på inköp är berättigat men det måste vara rimligt. Påslaget är självklart styrt av marknaden (de flesta jag känner försöker tjäna så mycket pengar som möjligt på det man gör, även anställda "ickehantverkare") men dilemmat är ju att många arbeten utförs INNAN kunden vet vad det kostar.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Hej!
Vi har flyttat en stuga och tagit ur all el: jordfelsbrytare och automatsäkringar har inte skåpet kvar. Kan sälja jfb, 3x och 1x automatsäkringar Hager och en malmbergs. Skicka PM så kommer vi överens runt halva nypriset!
 
tommib
msv skrev:
Nu är st väl så att elektrikern för lägga på precis hur mycket, (eller lite) denne vill. Passar inte priset så är det väl bara att fråga någon annan firma.
Om jag som elektriker kommer till en kund som varit och handlat materialet själv, så brukar jag försöka tacka för mig. Dels så gör man alltid det snyggaste arbett med det material man är van vid, sen brukar det inte helt sällan dyka upp andra "problem" när kunden är villig att spara pengar på dåliga grejor. För mig är det då bättre att ta en kund som vill ha bra grejor, och litar på mig som hantverkare!
Jo, elektrikern får lägga på precis så mycket eller lite den vill. Problemet här är att prissättningen är totalt icketransparent och dessutom bedräglig när elektrikern säger att "du ska få del av min rabatt" när denna rabatt är på ett vanvettigt överpris. Elektrikerna (och andra hantverksgrupper, framför allt VVS) utnyttjar det faktum att kunderna inte har så bra koll på marknaden och vill oftast inte specificera i förväg vad saker kostar. En del av gångerna det görs, som i TS fall, så är det en rejält saltad offert där hantverkaren antingen inte vet bättre (extremt osannolikt) eller tänker sig göra en fet förtjänst på materielen för att kunna offerera ett lågt timpris. Om man inte har letat runt själv kan man lätt tro att en markkabel kostar 250kr/m när elektrikern säger att det är så.

Mikael_L länkade till en intressant tråd på Fluxio där man tydligt beskriver att Elektroskandia definitivt inte använder några listpriser ut på det de säljer.

Att materielen från Biltema m.fl. är besvärligare att jobba med är något som de flesta här redan vet, inget nytt under solen.

msv:
Om grejerna som ligger framme när du kommer till kunden är apparater från Elko/Eljo/Schneider, kabel från Nexans och normapparater från Hager, skulle du vägra då också? Det är vad som ligger framme hos mig. Naturligtvis efter överrenskommelse med elektrikern innan, som debiterar ett lite högre timpris. Det blir ändå billigare för mig än att låta elektrikern köpa saker.
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Det är väl endast Ahlsells som har så svinaktiga listpriser. Summerar man så styr marknaden och msv uttrycker det väl.
 
R2v-R 5g6 listas för 135kr/m på Solar, 145kr för den du föreslog. Jo, jag vet vad jag pratar om.
 
Elektriker F skrev:
Det är väl endast Ahlsells som har så svinaktiga listpriser. Summerar man så styr marknaden och msv uttrycker det väl.
Listpriset i mitt inlägg är från Elektroskandia, Aceflex (deras billigaste markkabel) E:nr 0002630.

/edit
Inkl. moms förstås, eftersom vi pratar om privatpersoner.
 
Redigerat:
tommib
Elektriker F skrev:
Det är väl endast Ahlsells som har så svinaktiga listpriser. Summerar man så styr marknaden och msv uttrycker det väl.
Det tror jag inte. Framför allt förstår jag inte varför elbutiks priser skulle vara irrelevanta. Det är som att säga att mjölk borde kosta 20 kr/L eftersom den gör det på bensinmacken.

Varför kan du som elektriker inte köpa sakerna från elbutik.se? Så dålig framförhållning har du väl inte på de flesta normala jobb?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Egentligen är det väl inte fel om hantverkaren kan tjäna en peng på material, problemet blir ju när konsumenten vid en snabb googling hittar samma material för halva pengen eller så på en stor webbshop. Kan hantverkaren fixa bra avtal som gör att han kan sälja för ungefär samma priser som du själv köper för som privatperson på en vettig shop och ändå tjäna lite tycker jag det är ok, och alltså inte priser tagna ifrån några horribla grossprislistor.....
 
  • Gilla
Elektriker F och 3 till
  • Laddar…
Har själv köpt uttag från Biltema, stod Merten i brunnarna och dom var inte alls omöjliga att arbeta med. Det härr med arbetstid är strunt. Jag betalar gärna den extra tid det tar elektrikern att koppla in ett uttag jag köpt på Biltema om han bara tar rimlig timtaxa + framkörning. Sedan så köper jag normalt ändå högre kvalitet som t ex ELJO men mina Biltema funkar efter flera år.

Hade branschen varit mer seriös hade man utvecklat ett webbaserat bokningssystem som garanterade full beläggning för elektrikerna. Då hade elektrikerns servicebil haft GPS och automatdebiterad för framkörning och arbetad tid och så hade elektrikern kunnat reduceras till den montör han är. Du hade då fått ett SMS när han lämnar föregående ställe och då haft en stund på dig att inställa dig hemma. Hade lönat sig att ta semester en dag med detta system.

Ge elektrikern 500kr + moms i timmen och full beläggning så borde det vara gott nog och så får han helt enkelt montera den materiel du tillhandahåller. Ungefär som Uber är för taxibranschenMen detta kommer inte att ske för då kan inte en måttligt utbildad 30-åring leva gott.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.