Du vill ju inte förstå. Jag lägger ner denna diskussionen och fortsätter med något produktivt. :)
 
  • Gilla
Elektriker F och 1 till
  • Laddar…
Det här går ju lite åt båda hållen... Jag bytte ut en central från 1977 till en modern central med JFB och automatsäkringar. Elektrikern som gjorde det hade strikta order från mig att inte använda de dyraste märkena och installerade den nya centralen användande Malmbergs säkringar, JFB och ett "no-name" skåp.

Några månader senare skulle jag komplettera med matning för en ny VA pump (LTA) och kommunen rekommenderade elektrikerfirma. Den elektrikern kommer ut till mig och säger bestämt att han inte kommer att röra något i min "Polack" central, där riskerar man ju livet om man rör något...
Jag är själv utbildad el-maskinist och hade bra koll på bytet av central och att allt blev rätt, mätt och testat enligt konstens alla regler och upplyste elektrikerna om det.
Då gick elektrikern (trots risk för eget liv) med på att öppna locket och titta och ändrade sig till att det åtminstone var en "Polack" som visste vad han gjorde som hade gjort det.
Jag frågade vad som fick honom att tro att det var en "Polack" som gjort det och fick till svar att bara Polacker använder Malmbergs, riktiga elektriker använder inte sånt "skit".

Nu var ju elektrikern som bytte centralen svensk (eller ja, blond, blåögd och pratade svenska utan brytning så jag förutsätter att han var svensk) och hade inte några problem med Malmbergs grejer och sa inte något negativt om dem.
Jag har sen fortsatt att köpa Jula, Bauhaus och Hornbach el-material själv och de gånger jag anlitat elektriker får man alltid det vanliga, "sånt skit", "det här får du ingen garanti på", etc. men jag har så många gånger fått betala såna fantasisummor för elmaterial från elektriker att jag vägrar låta dem stå för materialet.
Vissa elektriker vägrar att göra jobbet om de inte får leverera materialet och dem har jag helt enkelt valt bort.
Jag kräver också att själv få montera armaturer, skruva upp ev. kopplingsboxar, brytare, etc.
 
  • Gilla
Caroline och 3 till
  • Laddar…
anders07 skrev:
Jag har sen fortsatt att köpa Jula, Bauhaus och Hornbach el-material själv och de gånger jag anlitat elektriker får man alltid det vanliga, "sånt skit", "det här får du ingen garanti på", etc. men jag har så många gånger fått betala såna fantasisummor för elmaterial från elektriker att jag vägrar låta dem stå för materialet.
Fast här tål det att påpekas att om man handlar på exv. elbutik.se så kan man få många "name brand"-produkter så billigt att man inte med nödvändighet behöver välja Malmbergs eller dylikt ändå. Snabb titt på elbutik.se ger exv. Malmbergs JFB 500:- och motsvarande Hager 800:-. (Cirkapriser, och jag detaljstuderade inte specarna). Så visst är det skillnad i pris, men bara några hundralappar och JFB köper man ju typiskt bara en eller två, en gång i livet. (Jag har iofs Malmberg själv, och den fungerar bra, men borde kanske byta till en modernare sort).

Så den stora skillnaden är ändå påslagen när elektrikern kommer med den, inte nödvändigtvis skillnaden i pris i handeln för privatpersonen mellan en "billig" och en "dyr".
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib skrev:
Det var väl lite hårt att säga att kunden inte har en chans att hitta kompatibla spottar och drivdon.... och vadå artificiell sinuskurva? De spottar jag känner till på marknaden dimmas med strömreglering eller med pulsbreddsmodulering.

Men du skriver ju samtidigt att vi konsumenter här på byggahus verkar vara intresserade och hyfsat insatta, smickrare där....

Välkommen till forumet förresten om ingen har sagt det innan!
Tack för välkomnandet trots att jag bråkar :)
Det är alltid svårt att veta vilken nåvå man ska förklara på. Dock utan ironi verkar forumet vara fullt av kompetenta människor och då jag genom snart 30 års erfarenhet i elbranschen vet jag att er kunskap inte är representativ i samhället, är innehållet i denna tråd mest semantik. Förtydligandet för er som vet mer är att det inte finns någon bestämd standard för LED:s exacta spänningskurvor. Detta gäller både för armaturer, drivdon och bakkantsdimmer. Alla laster förekommer i LED i olika mängd. R-, L- och C-laster. Den dåliga standarden smutsar helt enkelt ner strömmen. För att du kunna välja material som passar ihop är du antagligen jäkligt slipad på elteknik eller har hittat saker som du vet fungerar, tex kvalitetsautomatisk med avkänning typ av last R+L eller
R+C, ESL och LED osv.
 
Elektriker F skrev:
Dock utan ironi verkar forumet vara fullt av kompetenta människor och då jag genom snart 30 års erfarenhet i elbranschen vet jag att er kunskap inte är representativ i samhället...
Nej, så är det nog. Och det gäller tyvärr både yrkesverksamma elektriker och amatörer... :)

Och det är klart att du är välkommen! Om vi verkar lite magsura så är det för att vi redan diskuterat alla de här frågorna i några år vid det här laget (botanisera gärna med sökfunktionen), och snart sagt varje gång det kommer en ny yrkesverksam elektriker så får vi ta det en vända till. Utan att något nytt egentligen tillförs. Så vi är lite less bara, det är allt. ;)
 
  • Gilla
Elektriker F
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
Fast här tål det att påpekas att om man handlar på exv. elbutik.se så kan man få många "name brand"-produkter så billigt att man inte med nödvändighet behöver välja Malmbergs eller dylikt ändå. Snabb titt på elbutik.se ger exv. Malmbergs JFB 500:- och motsvarande Hager 800:-. (Cirkapriser, och jag detaljstuderade inte specarna). Så visst är det skillnad i pris, men bara några hundralappar och JFB köper man ju typiskt bara en eller två, en gång i livet. (Jag har iofs Malmberg själv, och den fungerar bra, men borde kanske byta till en modernare sort).

Så den stora skillnaden är ändå påslagen när elektrikern kommer med den, inte nödvändigtvis skillnaden i pris i handeln för privatpersonen mellan en "billig" och en "dyr".
Det är ju lite det jag menar, för det första så tycker jag inte att Hager är 300 kr "bättre" än Malmbergs och för det andra så får jag betala 1200 kr för den Hager som elektrikern bär hem åt mig...
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Elektriker F skrev:
Tack för välkomnandet trots att jag bråkar :)
Det är alltid svårt att veta vilken nåvå man ska förklara på. Dock utan ironi verkar forumet vara fullt av kompetenta människor och då jag genom snart 30 års erfarenhet i elbranschen vet jag att er kunskap inte är representativ i samhället, är innehållet i denna tråd mest semantik. Förtydligandet för er som vet mer är att det inte finns någon bestämd standard för LED:s exacta spänningskurvor. Detta gäller både för armaturer, drivdon och bakkantsdimmer. Alla laster förekommer i LED i olika mängd. R-, L- och C-laster. Den dåliga standarden smutsar helt enkelt ner strömmen. För att du kunna välja material som passar ihop är du antagligen jäkligt slipad på elteknik eller har hittat saker som du vet fungerar, tex kvalitetsautomatisk med avkänning typ av last R+L eller
R+C, ESL och LED osv.
Eller så tar man ett färdigt paket från hyllan på Bauhaus... ;)
 
Elektriker F skrev:
Toch då jag genom snart 30 års erfarenhet i elbranschen vet jag att er kunskap inte är representativ i samhället,
Och då uppstår ju genast frågan om hur ett proffs hanterar att kunderna inte har rätt kunskap.
 
anders07 skrev:
Det är ju lite det jag menar, för det första så tycker jag inte att Hager är 300 kr "bättre" än Malmbergs och för det andra så får jag betala 1200 kr för den Hager som elektrikern bär hem åt mig...
Och det är det värt. Jag har bytt ett tiotal Malmbergs jfb där en av faserna brunnit sönder. 1st trasig Hager 2-pol är den enda Hager jag bytt.
 
tommib
Elektriker F skrev:
Tack för välkomnandet trots att jag bråkar :)
Det är alltid svårt att veta vilken nåvå man ska förklara på. Dock utan ironi verkar forumet vara fullt av kompetenta människor och då jag genom snart 30 års erfarenhet i elbranschen vet jag att er kunskap inte är representativ i samhället, är innehållet i denna tråd mest semantik. Förtydligandet för er som vet mer är att det inte finns någon bestämd standard för LED:s exacta spänningskurvor. Detta gäller både för armaturer, drivdon och bakkantsdimmer. Alla laster förekommer i LED i olika mängd. R-, L- och C-laster. Den dåliga standarden smutsar helt enkelt ner strömmen. För att du kunna välja material som passar ihop är du antagligen jäkligt slipad på elteknik eller har hittat saker som du vet fungerar, tex kvalitetsautomatisk med avkänning typ av last R+L eller
R+C, ESL och LED osv.
Det är inte bråk, det är diskussion. Något jag tycker är roligt så länge man håller en hövlig ton :)

Apropå LED så förstår jag nu det du menade, det är applicerbart på dimmers före drivdon. Då förstår jag också vad du menade med modifierad sinuskurva.

För att vara säker på att det fungerar så dimmar man ju helt enkelt på sekundärsidan/i drivdonet. Att sen komponenterna för att göra detta är orimligt dyra är bara en tidsfråga. En sketen potentiometer för 20 kr till 1-10V styrning kostar ju 700kr när Elko fått linda in den i lite plastbitar som passar deras serie :( Detta kommer förhoppningsvis ändras när det blir vanligare.
 
Elektriker F skrev:
Och det är det värt. Jag har bytt ett tiotal Malmbergs jfb där en av faserna brunnit sönder. 1st trasig Hager 2-pol är den enda Hager jag bytt.
Och jag fick byta ut en Hager JFB i förra huset (mot en Malmbergs förstås)!
 
anders07 skrev:
Och jag fick byta ut en Hager JFB i förra huset (mot en Malmbergs förstås)!
Men du har ju inte min fina statistik ;-)
 
Mikael_L
Elektriker F skrev:
Och det är det värt. Jag har bytt ett tiotal Malmbergs jfb där en av faserna brunnit sönder. 1st trasig Hager 2-pol är den enda Hager jag bytt.
Kan det bero på att det installeras 20ggr mer Hager än Malmbergs. Så egentligen är Malmbergs dubbelt så driftsäker? :rolleyes:
 
Malmbergs normapparater har jag inte jobbat så mycket med men deras brytare och en del av deras lampor är riktig skit. Och eftersom man som privatperson kan köpa Hager så rekomenderar jag det alla dagar i veckan
 
  • Gilla
Elektriker F
  • Laddar…
Mikael_L
Själv väljer jag nästan uteslutande Hager, mest för att det är så lätt och snabbjobbat med quick-connect.

Jag sträcker mig inte till att döma ut andra fabrikat som skräp utav den anledningen.

Men GK100 håller ju på med en test av automater, kanske det kommer lite aha-upplevelser så småningom. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.