I våran bostadsrätt har vi murstocken i vardagsrummet.. För många år sedan när de bytte stammarna slog de sönder de öppna spisarna som fanns och byggde in vattenledningar samt avloppsrör brevid den, för att sedan bygga in allt med enkla gipsväggar (det går alltså inte att se något av de här sakerna om man inte kikar genom väggen som vi sågat upp) Antar att de drog rören upp till lägenheten ovanför oss som är en inredd vind.. Men nu till frågan.. Det här avloppsröret står alltså helt oskyddat i vårat varadagsrum, inbyggd med en enkel gipsskiva som skydd mot övriga rummet.. Får det vara så? Känns ju väldigt läskigt om nu röret skulle springa läck och vi får grannens skit i våran lägenhet... =( usch usch.. vi som ville ta fram spisen och mura upp den igen... känns inte lika motiverat längre nu när vi har fem olika ledningar brevid den! :mad:
 
Hej !
det är ju en bostadsrätt. prata med DIN förening, i bostadsrätter finns ofta en massa förståsigpåare som gör som dom vill iband..

//Goerana
 
Vi ringde direkt till en styrelsemedlem när vi såg avloppsröret, men enligt honom så kan inte dom göra något åt det.. Han sa även att om vi ville dra om rören så fick vi det om vi ville, om vi betalade själva förstås.. Men vi äger ju lägenheten och rören nyttjar vi inte, därför känns det så orättvist!!! Finns det inget reglemente för hur man får dra avloppsrör? Vad händer om röret går sönder då? Då blir det sanering av VÅR lägenhet! inte kul.. Ska googla nu för att läsa på lite om vårat problem.. Återkommer när jag kan berätta mer..
 
Det är helt klart föreningen som står för avloppen.
Ni äger INTE lägenheten utan rätten att bo i den.
Därav namnet bostadsrätt.

Det är föreningen som hanterar byte av avloppsstammar, utbyggnader som tex vinden.
Så det är föreningens försäkring som skall täcka ev skador som avloppsrören förorsakar.

Exakt hur man får dra avloppsrör vet jag inte men jag vet att det i många tvåvånings enfamiljhus så går avloppsrören inne i väggarna och det är bara en spån/gippsskiva som "skydd".

Sen vad gäller att mura upp öppna spisen så måste föreningen ge sitt tillstånd, kanske även genomföra det.
/m
 
Om det blir stopp i avloppet lär det inte rinna genom en läcka i själva röret. Det rinner ner i trossbotten, dvs i taket i er lägenhet och vidare ner i innerväggar. Det kan alltså bli bajsimpregnerat på precis vilket ställe som helst i er lägenhet.

Rören i sig är inte en svag punkt...om de nu inte är 100 år gamla gjutjärnsrör.
 
mape17 ---> Avloppsröret går inte inne i väggen, utan utanför.. och sedan har de satt upp en gipsvägg för att man ska slippa se skiten.. De har alltså "lånat" av vår boyta för att bygga in fyra vattenledningar och ett stort avloppsrör (wc)! Sedan vet jag mkt väl att föreningen står för reparationer om det skulle orsakas vattenskada pga läckande stammar.. Och angående öppna spisen, så bestämmer bostadsrättshavaren själv vad man vill göra med den.. Så är det i vår förening iaf! De får ändå inte eldas i, utan finns där bara för att höja mysfaktorn..
 
Johan Gunverth ---> Vi har en mysko fläck i taket i vårat sovrum (Vått & Torrt har kollat fukt där men mätaren gav inget utslag), där vindslägenheten ovan har sitt kök.. Våra styrelsemedlemmar hävdar att det inte går några vattenledningar där utan att den måste ha tillkommit av regn från fönstret eller dylikt.. De säger oxå att det bara behöver målas över.. Borde de inte kolla i lägenheten ovan för att se så att allt stämmer?
 
sobel_12 skrev:
...Borde de inte kolla i lägenheten ovan för att se så att allt stämmer?
Det bör de. :)

Har självt bott 13 år i gammal BRF. Där var dock stamjobbet snyggt gjort.
 
Jag försöker skicka bilder via min mobil, så får ni se hur det ser ut...
 
hmmm.. om man vill ladda upp en bild från ens dator och inte har en URL hur gör man då!? :p
 
rör1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


rör2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


rör3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Var så här när ni köpte lägenheten eller har föreningen som du skriver "tagit bostadsyta" från er efter att ni flyttade in?
 
Jag ser inget problem att det är i vardagsrummet, ALLA flervåningshus har vatten och avlopp genom underliggande våning, vart går ert avlopp ut (genom underliggande våning). Om avloppet går genom ert vardagsrum, kök, toalett eller sovrum har ingen större betydelse, det är 99,99% tätt, jodå visst blir det läck ibland men då kvittar det var det sitter, det är ett elände hursomhelst.

Att det tas från er bo-yta, även bärande väggar för lägenheten ovanpå och taket tas från er boyta. Vilken yta betalade ni för när ni köpte lägenheten?

Protte
 
På överlåtelsekontraktet står det 54 kvm.. Men det kan ju inte stämma då de har varit ganska generösa med ytan när de smällt upp gipsskivorna för att skyla murstocken och rören! Men OK att rören finns där och att om vi vill dra om så får vi bekosta det själva.. Men.. Måste det inte finnas nån slags lucka in till rören så man kan se efter? Pappa renoverade sitt badrum (HSB-lägenhet) och han var tvungen att ha en sån lucka in till där avloppsrör och vattenledningar gick...
Det här med boytan då.. Finns det något att klaga på till styrelsen eller är det ingen idé? Har hela tiden fått höra från säljaren att murstocken finns där bakom väggen, är bara att ta fram.. Men att det fanns ett äckligt avloppsrör, fullt synligt, höll de tyst om! Känns inget roligt..
 
Avloppsrör är bara äckliga på insidan. Utsidan kan jag komma och slicka på.
Som köpare har du undersökningsplikt, mätte du upp ytan före köpet? Vad har 54kvm att göra med "ganska generös med ytan när de.....) det kanske var 55 före. Ska du klaga är väl till förre ägaren som du köpt av. Antalet kvm ska ju vara rätt men minskas ytan så kanske priset per kvm går upp så slutpriset på lägenheten blir detsamma.

Att dra om rören? var då? är det bättre i köket? Rören var inte fullt synliga, de var inbyggda bakom en vägg som ni nu sågat upp.
Lucka krävs väl bara vid rörskarvar på tappvatten.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.