A Amfvhem skrev:
Du har uppenbarligen ingen aning om vad en familj går igenom under de år innan utredning och under en utredning för ADHD o liknande diagnoser. Det är inget som någon familj vill gå igenom o tänker be om ursäkt för att man tar illa upp för.
fast det är ju det som är problemet...........de som tar upp sånt här bestämmer oftast åt andra vad som är riktigt och inte. Det är nåt som växer fram hos många som inte ens påverkas.
Har haft en nära vän som var neger och rent generellt så är de fullt kapabla till att göra skillnad på rasism och att kalla en chokladboll för negerboll. De bara skrattar åt det............och det är ju som nån nämnde inte lika illa att kalla en finsk pinne för just finsk pinne. Undrar varför........
Och samma blir det allt oavsett vad det handlar om. Det politiska budskapet blir större än den verkliga påverkan. Visst, det är alltid nån som blir stött men så är det ju alltid och det betyder inte att alla automatiskt blir stötta. Vi har en dotter med adhd diagnos, inte får jag dåndimpen av att någon skämtar om det för det.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
S
A AVH skrev:
Du har uppenbarligen ingen aning om vad en familj går igenom under de år innan utredning och under en utredning för ADHD o liknande diagnoser. Det är inget som någon familj vill gå igenom o tänker be om ursäkt för att man tar illa upp för.
Utveckla hur du tänker. Att det är jobbigt med ett barn med ADHD skulle på något vis rättfärdiga att man väljer att bli kränkt av att någon använder ADHD för att beskriva ett personlighetsdrag? Skämtar du?

Gäller det allt som avviker från normen eller vart drar vi gränsen? Är det upp till den som blir kränkt att dra gränsen för vad den blir kränkt av och därmed förbjuda uttryck som kränker denne?
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
A AVH skrev:
Du har uppenbarligen ingen aning om vad en familj går igenom under de år innan utredning och under en utredning för ADHD o liknande diagnoser. Det är inget som någon familj vill gå igenom o tänker be om ursäkt för att man tar illa upp för.
Så frågan är om du blev kränkt eller bara sekundärkränkt å andras vägnar.
 
S SueCia skrev:
Utveckla hur du tänker. Att det är jobbigt med ett barn med ADHD skulle på något vis rättfärdiga att man väljer att bli kränkt av att någon använder ADHD för att beskriva ett personlighetsdrag? Skämtar du?

Gäller det allt som avviker från normen eller vart drar vi gränsen? Är det upp till den som blir kränkt att dra gränsen för vad den blir kränkt av och därmed förbjuda uttryck som kränker denne?
Problemet är ju att den typen av begrepp i allmänhet inte används för att korrekt beskriva vad det handlar om.

Ofta handlar det om att man vill nedvärdera någon, inte beskriva. CP som inte var ett helt ovanligt skällsord när jag växte upp syftade ju i allmänhet på fullt friska personer som man menade var korkade. CP skadade är ofta normalbegåvade, Det är den typen av användning som är förkastlig.

Personligen tycker jag att det egentligen inte är fel på många av dessa förbjudna ord.
Typ Bög, ADHD, Neger, Städare, Funktionshindrad, Rullstolsbunden, Zigenare, med mera. Det är hur de används som är problemet.

Jag uppfattade det inte som en vettig användning i trådstarten. Men jag har andra sidan inte läst orginaltråden. Men när TS skriver att det inte syftades på en byggare med ADHD så kan man ju undra varför begreppet finns med i meningen.
 
  • Gilla
  • Älska
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
Problemet är ju att den typen av begrepp i allmänhet inte används för att korrekt beskriva vad det handlar om.

Ofta handlar det om att man vill nedvärdera någon, inte beskriva. CP som inte var ett helt ovanligt skällsord när jag växte upp syftade ju i allmänhet på fullt friska personer som man menade var korkade. CP skadade är ofta normalbegåvade, Det är den typen av användning som är förkastlig.

Personligen tycker jag att det egentligen inte är fel på många av dessa förbjudna ord.
Typ Bög, ADHD, Neger, Städare, Funktionshindrad, Rullstolsbunden, Zigenare, med mera. Det är hur de används som är problemet.

Jag uppfattade det inte som en vettig användning i trådstarten. Men jag har andra sidan inte läst orginaltråden. Men när TS skriver att det inte syftades på en byggare med ADHD så kan man ju undra varför begreppet finns med i meningen.
Jag upplever inte att folk använder ADHD i nedvärderande syfte alls.

En Person som beskrivs som ”ADHDsnickare” tänker jag en rastlös person som jobbar intensivt med typ inga raster. Nackdelen är att de har svårt att slutföra projekt.

Ser inte att det skulle vara negativt klang i den beskrivningen.
 
  • Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
Jag tycker denna tråd är en bra idé. Ger alla möjliga vinklar och förhoppningsvis större förståelse åt båda hållen. ADHD hantverkare är enligt mig en förolämpning om de nämns i syfte att förolämpa. Men inte om de används i syfte att beskriva ett positivt eller negativt drag. Den som läser får stå för tolkningen och den som skrivit kommentaren får stå för avsikten

Har själv ADD och autism och andra diagnoser. Har även en son med ADHD. Blir som sagt inte förolämpad av att orden används bara av de eventuella onda syftena med det.

Allt går att tolka olika. Vanliga kommentarer som: Ser att du vart hos frissan snyggt. Är det en komplimang? Eller är det en elak kommentar om att personen tidigare hade en ful frisyr? Jag vet inte svaret på detta men misstänker att det är lättare att tolka som en komplimang om en vanligt vänligt sinnad kommentar frisör besöket. Men om det är en man alltid haft små eller stora gruff med så kan de ses som en förolämpning.

Min son har inte blivit vidare dåligt bemött pga ADHD varken av kompisar eller lärare. Förutom av en lärare som ifrågasatte hans diagnos för han kan ju sitta stilla och han har ju bra betyg. Han har själv hittat olika sätt att handskas med sig själv vilket förklarar förmågan att sitta stilla och få bra betyg. Men att hitta sätt att handskas med sig själv och sina önskade eller oönskade förmågor gör väl alla även de utan diagnos?

Men dra alla över en kam är vanligt. Jag brukar skoja om min härkomst. Jag kommer från ett miljonprogram område. En förälder jobbar med låg inkomst en går på bidrag farmor var finskt krigsbarn och morfars far beskrevs som mörk i kyrkboken,samt att jag är fly förbannad på vård skola och soc för att jag inte fick diagnos förrän jag var 30. Men ändå bränner jag inte bilar eller kastar stenar.
Har ingen aning om varför jag inte gör det eller varför nån annan gör det. Men misstänker att stenkasteri och bilbränning är ett aktivt val och inget man tvingas till pga härkomst.
När jag skojar om detta är det inte i syfte att låta rasistisk utan bara i syfte att driva med de som har fördomar och med de goda människor som tror sig kunna förklara ett dåligt beteende på ett så enkelt vis. Samt för att det är skoj att ställa till det i huvudet på folk vilket är mitt stora nöje :)
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
Finska pinnar brukar vara ett återkommande exempel på att man inte bör ta illa vid sig för något om inte finnar tar illa vid sig av finska pinnar.
Jag tycker det är en felaktig jämförelse. Finska pinnar syftar möjligen på att bakverket kommer därifrån (om det gör det eller inte har jag ingen aning om). Det syftar inte på någon specifik egenskap hos finnar.
Därför tycker jag jämförelsen med negerboll inte håller. Personligen har jag inget problem med vare sig chokladboll eller negerboll, och det har ingen av mina svarta vänner heller vad jag vet. Däremot så väljer vi idag att säga chokladboll, även om jag som barn använde det andra uttrycket, av respekt för de svarta som ogillar uttrycket.
På samma sätt tycker jag inte det var ok för Bo Hansson att säga "Inte en svarting till" när AIK bytte in en mörkhyad spelare. Man får följa med sin tid lite grann.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Finska pinnar brukar vara ett återkommande exempel på att man inte bör ta illa vid sig för något om inte finnar tar illa vid sig av finska pinnar.
Jag tycker det är en felaktig jämförelse. Finska pinnar syftar möjligen på att bakverket kommer därifrån (om det gör det eller inte har jag ingen aning om). Det syftar inte på någon specifik egenskap hos finnar.
Därför tycker jag jämförelsen med negerboll inte håller. Personligen har jag inget problem med vare sig chokladboll eller negerboll, och det har ingen av mina svarta vänner heller vad jag vet. Däremot så väljer vi idag att säga chokladboll, även om jag som barn använde det andra uttrycket, av respekt för de svarta som ogillar uttrycket.
På samma sätt tycker jag inte det var ok för Bo Hansson att säga "Inte en svarting till" när AIK bytte in en mörkhyad spelare. Man får följa med sin tid lite grann.
Vad är problemet med negerboll? Är det spanska som är hemskt.
 
J
D Daniel 109 skrev:
Vad är problemet med negerboll? Är det spanska som är hemskt.
Njae men man får däremot inte säga att ens spanska bil är Manuell längre
 
  • Haha
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
D Daniel 109 skrev:
Vad är problemet med negerboll? Är det spanska som är hemskt.
Brukar du kalla svarta människor neger?
Om inte är det spanska som är hemskt som är orsaken?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Brukar du kalla svarta människor neger?
Om inte är det spanska som är hemskt som är orsaken?
Jag brukar inte benämna människor svarta varken på svenska eller spanska.
 
D Daniel 109 skrev:
Vad är problemet med negerboll? Är det spanska som är hemskt.
De är ju inte särskilt svarta heller för den delen. Och frågan är om "choklad" egentligen heller har i namnet att göra. Havreboll hade väl varit ärligare (eller vad man nu stoppar i som ballast).
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
De är ju inte särskilt svarta heller för den delen. Och frågan är om "choklad" egentligen heller har i namnet att göra. Havreboll hade väl varit ärligare (eller vad man nu stoppar i som ballast).
så länge det är politiskt korrekt så¨kan man kalla dem för vad som helst....då är det ingen som bryr sig.Men jä...ar den som nämner neger i boll sammanhang. Då är man automatiskt rasist och gud vet allt.
Detta är såklart bara en parantes i det hela, samma resonemang finns ju i massor med grejer.........
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Obs, har inte läst igenom hela tråden då den på två dagar fått en bra bit över 200 svar. Men, jag tycker nog att det börjar bli lite löjeväckande med allt man inte ska få prata eller skämta om. Det mesta av humor handlar om att skratta åt någon annans egenheter, misslyckanden eller olyckor. Ta vilket skämt ni vill, nog fasen är det någon som råkat mer illa ut än en själv. Så nej, jag tycker inte det är fel att prata eller skämta om ADHD, Downs syndrom, hudfärg, kön, intelligens, inkomst, sexuell läggning och så vidare. Men, det finns bättre och sämre sätt att göra det på. Vilket naturligtvis kan vara väldigt subjektivt.
I det aktuella fallet riktades kommentaren mot någon som (högst troligt) inte var känd för läsarna, vilket i mina ögon är en förmildrande omständighet. Hade Claes på plats spydigt sagt till ansvarig byggnisse; "har du ADHD" eller?" hade det varit en annan sak.

Ett annat exempel som jag hörde om i helgen, som visar på hur absurdt långt det har gått med vad man inte får prata om. En liten brasklapp för att detaljerna kanske inte är hundraprocentiga, det var ju ändå lördag ;): På ett centrallager för ett av Sveriges mest kända företag har man tydligen gått ut med restriktioner mot att kommentera varandras matlådor i lunchrummet. Sug på den en stund.
Å andra sidan har man även gått ut med uppmaningar/regler om att man inte får röra vid andras hår utan medgivande!
Man undrar i sitt stilla sinne vad det är för fel på folk.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag råkade i ögonblickets hetta använda uttrycket "ADHD-byggare" i en annan tråd. De flesta förstår andemeningen med uttrycket och hur dessa byggare som väckte min irritation fullständigt misslyckades med logistikplaneringen. Men uttrycket är utom på ett väldigt ytligt plan naturligtvis skiljt från den kliniska diagnosen ADHD.

Några skribenter irriterade sig över att detta uttryck alls användes och jag erbjuder denna tråd för möjlighet att vädra dessa känslor.

Här är vid dags datum reaktionerna från tråden som alla tycks visa irritation som uttrycket kan orsaka:







(Jag inser nu att det också i brinnande valrörelse kanske finns en politisk dimension i detta som jag nog inte tänkte på när jag oreflekterat skrev det raljanta uttrycket. M har gått till val på ökad ADHD-screening av barn i utsatta områden eftersom diagnosen är underrepresenterad där: [länk] )
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag råkade i ögonblickets hetta använda uttrycket "ADHD-byggare" i en annan tråd. De flesta förstår andemeningen med uttrycket och hur dessa byggare som väckte min irritation fullständigt misslyckades med logistikplaneringen. Men uttrycket är utom på ett väldigt ytligt plan naturligtvis skiljt från den kliniska diagnosen ADHD.

Några skribenter irriterade sig över att detta uttryck alls användes och jag erbjuder denna tråd för möjlighet att vädra dessa känslor.

Här är vid dags datum reaktionerna från tråden som alla tycks visa irritation som uttrycket kan orsaka:


Har gått kurser för anhöriga inom autismspektrat(adhd, add, asperger m.fl.). Efter drygt 30 år i anläggningsbranchen, varav 20 år som beställare av väg-, bro- och markentreprenader och byggledare till detta kan jag konstatera att adhd snarare är en förutsättning än en nackdel. Arbetet och problemlösningen går snabbt för dessa. Däremot har många haft problem att sitta stilla i skolan, vilket ofta visar sig i pappersarbetet. Med projektadministratörer/ -ingenjörer som sköter detta eller bara öppenhet om detta, blir entreprenaden både bra utförd och dokumenterad.
Insåg även efter nämnda kurser att en stor andel av mina professorer och lärare på KTH måste haft asperger för att ha tålamod att forska djupt och länge inom ett smalt område. Stor teknisk framgång och entusiasm, men vissa sämre som pedagoger och i socialt samspel. Med rätt person på rätt plats och att vi kan komplettera varandra får vi fram superkrafterna!!
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.