A
Mikael_L skrev:
Ja precis, kondensatorn bakom kylen borde man ta loss och förlänga ledningarna så den kan vara i krypgrunden.
Mindre strömförbrukning, mindre kompressorslitage, mer varmt i krypgrunden.

Sen är resten nackdelar ... ;)

Men att ställa datorn i krypgrunden är nog inte så komplicerat.
Jag hade en server i garaget ett tag för att slippa oljudet och för att det blev så varmt i arbetsrummet där den stod tidigare. Men den blev så dammig i garaget så den är numera flyttad till friggeboden där den får hjälpa direktelelementen att värma.
 
matbanan skrev:
Jag träffade på en tant en gång som varje frukost åt ägg och drack te. För att spara så kokade hon först äggen och tog sedan vattnet till sitt te.
När hysterin för många år sedan kom att vattenkokare var så mycket effektivare än spis+kastrull så brukade jag faktiskt koka ägg i vattenkokaren :)

Det funkade utmärkt, 5dl vatten, i med ägg, koka upp, och när vattenkokaren slog ifrån så var det bara att vänta tills vattnet svalnat så mycket att jag kunde ta upp äggen med fingrarna, då var äggen hårdkokta :)
 
bonnier skrev:
Nu har jag inte läst igenom denna tråd i sin helhet så kanske jag upprepar något redan nämnt. Jag har en känsla att många som skall "spara energi" inte enbart gör det för att spara si och så många kronor...utan det blir mer en principsak.
Jag skall erkänna att som ingenjör så retar det mig att använda utrustning med dålig verkningsgrad när det finns bra alternativ. Så jag körde exv. lågenergilampor när jag bodde i lägenhet med elen inbakad i hyran... :)
 
Om du kopplar alla dina apparater till grenkontakter så behöver du inte böja dig utan ett tryck med strortån räcker för att stänga av o sätta på. :)

Vi stänger av allt vid läggdags! Inklusive modemet. Sätter på när vi kommer hem från jobbet. Även om den elförbrukningen är liten så är den onödig.
 
Spara pengar på att skippa köpa spis och använd kaffekokaren istället- Finns massa bra recept.
 
Mikael_L
mexitegel skrev:
Då är on topic igen :)
Vad blir besparingen att byta ut kylskåpslampan till LED? Det kan inte bli annat än en negativ investering med tanke på vad vi just kommit fram till. Om den nu inte lyser när dörren är stängd, det vet man ju inte förståss :surprised:
Ja i mitt fall var besparingen bra. Det var enda lampan jag hittade hemma som passade, och alternativet hade varit 4-5km bilresa till ICA och hoppas att dom har en svindyr kylskåpslampa eller så 7 mils bilkörning till Jula för att köpa en billig lampa. :cool:
 
Larsa skrev:
Jo det stämmer ju faktiskt. Men däcken slits fortare eftersom bara mitten av det har kontakt med asfalten. Bör även innebära längre bromssträcka..
Det stämde förr, men däckstommarna har blivit betydligt styvare på senare år och påverkas inte speciellt negativt av högt däcktryck, däremot för lågt är lika illa fortfarande. Vilket tyvärr är ganska vanligt.
När kollade ni senast däcktrycket förresten?
 
Mikael_L
Hmmm, dom pumpar väl när man köper nya däck. :)
 
matbanan skrev:
Jag träffade på en tant en gång som varje frukost åt ägg och drack te. För att spara så kokade hon först äggen och tog sedan vattnet till sitt te.
Fast där kan man ju faktiskt göra en vettig besparing. När jag koker ägg så koker jag 7 ägg (så många som får plats i äggkokaren) och sedan lägger jag de jag inte använder i kylen. De håller lika länge kokta som okokta, så varför slösa tid och energi på att koka flera gånger?
 
Troberg skrev:
Fast där kan man ju faktiskt göra en vettig besparing. När jag koker ägg så koker jag 7 ägg (så många som får plats i äggkokaren) och sedan lägger jag de jag inte använder i kylen. De håller lika länge kokta som okokta, så varför slösa tid och energi på att koka flera gånger?
Hur mycket energi behövdes det för att tillverka din äggkokare? En kastrull med vatten funkar ju lika bra....
 
I kastrull kan du koka fler också, och när du ändå är i gång så kan du i så fall slänga ner potatis och pasta, de håller sig ett bra tag i kyl/frysen också.
 
Noseone skrev:
En kastrull med vatten funkar ju lika bra....
Nja, beroende på spistyp så är en vattenkokare upp till dubbelt så effektiv (mindre energiförlust). Jag misstänker dock att det inte skiljer mycket mellan en induktionshäll med kastrull och lock (som spar 70% jämfört med att koka utan lock) och en vattenkokare.
 
Noseone skrev:
Hur mycket energi behövdes det för att tillverka din äggkokare? En kastrull med vatten funkar ju lika bra....
Det behövs bara ca 1dl vatten för att koka 7 ägg i äggkokare samt att det inte är så värst mycket "dödvikt" att värma upp heller. (Och till sist en bekvämlighetsfråga också :) )
 
snaggletooth skrev:
Det behövs bara ca 1dl vatten för att koka 7 ägg i äggkokare samt att det inte är så värst mycket "dödvikt" att värma upp heller. (Och till sist en bekvämlighetsfråga också :) )
Min vattenkokare använder bara några matskedar vatten när jag gör 7 hårdkokta ägg.
Väldigt smidigt att slippa hålla koll på tiden också, bara släng på vattnet och ägg, tryck på knappen, och vänta.
 
Lämnar man luckan stängd så sipprar varmluften ut rakt uppåt och sugs ut genom köksfläkten....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.