Niq skrev:
Jag gick längs med min väg med en spade i handen vid ungefär samma tid som jag såg den igår. Mitt i allt så stötte jag ner spaden i gruset och just där råkade det ligga en orm. När den nu var skadad så kunde jag ju inte låta den plågas utan jag blev ju tvungen att ta livet av den .
Gör som jag och ät upp dem!
 
  • Gilla
Niq
  • Laddar…
Berätta gärna hur man styckar och tillagar dom
 
Niq skrev:
Berätta gärna hur man styckar och tillagar dom
Styckat har jag en gång omedvetet gjort med röjsåg i högt gräs. Insåg mitt illdåd först efteråt när det låg "sushibitar" här och där... :surprised:
 
Redigerat:
För några år sedan när vi, eller rättare sagt bonden, slog vår äng hade en stackars huggorm inte hunnit undan i tid :(
Den var skadad i nacken, så hela kroppen var förlamad.
Det enda som rörde sig var den spelande tungan.

Så det fick bli avlivning med yxa på huggkubben.
Sedan delade jag den i tumstjocka skivor som fick ligga kvar på marken.
Dagen efter var ormen borta.
Någon tillagning behövdes inte :)
 
Verkligen tur att TS inte bor i Sverige :)D), för jag minns en annan tråd här på byggahus där en sork fick sätta livet till och ojojoj vilket rabalder det blev. Och de är inte ens fridlysta ;)
 
D09
ha ha kom o tänka på när jag var yngre och "bjöd" in en huggorm till kompisens pokerkväll i hans garage.

Dom gillade nog inte poker ändå för alla stack. =P
 
Måste väl tillägga att jag inte har något emot ormar men när dom börjar vara där som mina barn springer och cyklar så ser jag till att dom försvinner. Hade det varit en snok så hade den fått vara kvar. Men nu var det en huggorm och dessutom en hona.
 
Niq skrev:
Berätta gärna hur man styckar och tillagar dom
Ormar flår man väldigt enkelt när huvudet är borta.
Är det en giftorm så skär man med fördel av giftkörtlarna tillsammans med huvudet och sedan tillagar man på valfritt vis. Själv föredrar jag över öppen eld men stekpannan på spisen fungerar lika väl.
Krydda efter smak.
 
hekosi skrev:
Ormar flår man väldigt enkelt när huvudet är borta.
Är det en giftorm så skär man med fördel av giftkörtlarna tillsammans med huvudet och sedan tillagar man på valfritt vis. Själv föredrar jag över öppen eld men stekpannan på spisen fungerar lika väl.
Krydda efter smak.
ImageUploadedByByggahus.se1404326502.215278.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har en av mina uteplatser en meter från en gammal stengärdesgård.
Där stortrivs huggormarna, då stenarna blir varma och goa när vårsolen tittar fram.
Bildbevis:
P1020280 (Medium).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Där har vi suttit många dagar och varma kvällar.
Ormarna har aldrig varit till besvär, de är lugna och skygga.

Någon här som blivit biten?
Eller som känner någon som blivit det?

Lite fakta:
Ungefär vart åttonde år dör någon i Sverige på grund av huggormsbett – att jämföra med att det dör i snitt en person av getingstick varje år
http://sv.wikipedia.org/wiki/Huggorm
 
KnockOnWood skrev:
Jag har en av mina uteplatser en meter från en gammal stengärdesgård.
Där stortrivs huggormarna, då stenarna blir varma och goa när vårsolen tittar fram.
Bildbevis:
[bild]

Där har vi suttit många dagar och varma kvällar.
Ormarna har aldrig varit till besvär, de är lugna och skygga.

Någon här som blivit biten?
Eller som känner någon som blivit det?

Lite fakta:

[länk]
Jag höll på att dö vid mitt senaste möte med en huggorm.
Den skrämde nästan ihjäl mig...

Finns inget läskigare än ormar.


Känner en som blev biten av en huggorm men det var ingen större fara, fick nån spruta för säkerhets skull och var öm några dagar, sen var det bra.
 
D09
hantverkare1 skrev:
Jag höll på att dö vid mitt senaste möte med en huggorm.
Den skrämde nästan ihjäl mig...

Finns inget läskigare än ormar.


Känner en som blev biten av en huggorm men det var ingen större fara, fick nån spruta för säkerhets skull och var öm några dagar, sen var det bra.
Spindlar.... Alla gånger :)

Ormar är kelgrisar :)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Fästingar är värst!
Och de är så små så de går inte att äta heller. Totalt onyttiga djur
(Huggormar kan man i alla fall göra snygga paraplyfodral av :) )

Enligt smittskyddsinstitutet anmäldes 284 TBE-fall i Sverige under 2011. Under 2000-talet har det i genomsnitt inträffat ca 140 fall årligen, jämfört med 60-80 fall under 90-talet. "Ökningen beror förmodligen på en kombination av flera faktorer som till exempel en ökad observans, både bland läkare och allmänhet, samt ändrat beteende hos människor."
Från http://sv.wikipedia.org/wiki/TBE

Har klarat mig från TBE, men haft borrelia, och det var inget kul!
Men det hjälpte mig att sluta snusa, så sjuk var jag :p
 
Dom flesta försvarsbett från huggormar är torrbett och då sprutar dom inte in något gift. Vuxna klarar av giftet bättre än barn. Förra året var det en pojke här i närheten som blev biten och fick gift i sig. Han låg flera dagar på sjukhus utan att dom visste om han skulle överleva.

Jag känner även en vuxen här i närheten som bor på ett ställe där det finns mycket ormar och han har blivit biten 2 gånger och sa att han mådde väldigt dåligt efter det.

Man behöver inte vara rädd för dom men man ska ha en viss respekt.
 
20140703_215721.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kisse verkar tycka om huggorm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.