Jag har vid ett flertal tillfällen sett en huggorm på våran väg (troligen en hona) och jag skulle vilja fånga in den. Såg den senast idag men den hann smita innan jag hann fånga den. Är det någon som vet något sätt att fånga in den utan att jag behöver sitta och vakta dygnet runt och hoppas att den kommer fram ? Finns det någon form av fällor man kan använda sig av?

Någon som vet om dom brukar röra sig på samma platser vid samma tider på dygnet?
 
Vilken tur att jag inte bor i sverige:)
 
D09
Då kanske det är en huggorm man ska be om hjälp med ;)
 
Det är en finsk huggorm så den kanske har lite extra sisu. Skulle nog behöva hjälp av någon att spåra den men jag har inte lyckats dressera katten att spåra den. Jag känner ingen som har en hund som kan spåra huggorm heller :)
 
D09
Niq skrev:
Det är en finsk huggorm så den kanske har lite extra sisu. Skulle nog behöva hjälp av någon att spåra den men jag har inte lyckats dressera katten att spåra den. Jag känner ingen som har en hund som kan spåra huggorm heller :)
Lägg ut lite plåtar etc, dom brukar väl ligga o gotta sig under dom när solen legat på?

Hade ett huggormsställe när jag var yngre. Lyft på den gamla rostiga plåten och alltid jackpott med huggorm :)

Ops, En Sisu orm.... Ställ ut en hink med renat så är den snart tam ;)
 
  • Gilla
Niq
  • Laddar…
Jag har bara viru valge. :)

Ska nog prova med någon plåt om jag inte lyckas hitta den efter några dagar. Man måste bara se till att den inte hinner smita. Men kanske den blir lite slöare av viru valge. En plåt en sork och lite sprit så har jag snart ett hugormsparty:wow:

Fast jag vill ju inte ha en tam huggis jag vill ha bort den.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Risken är att den försöker slingra sig
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Den har redan slingrat sig undan några gånger. Om den bara skulle slingra bort sig ordentligt.
 
Problemet löst
 
  • Gilla
fredrik.johansson och 1 till
  • Laddar…
Niq skrev:
Problemet löst
Behövdes någon klurig taktik eller hur gick det till?
 
Niq skrev:
Problemet löst
Vad hände? Körde du över den?
 
  • Gilla
Niq
  • Laddar…
D09
Alfredo skrev:
Vad hände? Körde du över den?
Du menar att den kasta sig framför bilen och tog sitt liv =P
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Jag gick längs med min väg med en spade i handen vid ungefär samma tid som jag såg den igår. Mitt i allt så stötte jag ner spaden i gruset och just där råkade det ligga en orm. När den nu var skadad så kunde jag ju inte låta den plågas utan jag blev ju tvungen att ta livet av den .
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vilken otur för huggormen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.