[QUOTE
Folksams test säger ingenting när miljontals hus framgångsrikt har haft färgen de senaste 400 åren.[/QUOTE]

Jodå, men om färgen har fungerat bra i 400 år, men sämre nu därför att något är förändrat, så är det ju det som är det intressanta för mig som skall måla i sommar.


Sophie: Ja, det är ett intressant alternativ....men frågan är om man uppnår samma kulör utan linolja ? Se på den ljusa, som har två olika kulörer på den med och den utan linolja. Vem säljer pigment, förresten ?

TorpSara:; Det är bra, men jag kan inte låta bli att vara lite bekymrad när jag tänker på min gamla lada som såg helt j....g ut efter bara ett par år.
 
Falu rödfärg säljer pigment och den utan linolja blir aningens ljusare, men min erfarenhet är att det jämnar ut sig med tiden. Det blir en mer "rätt" färg utan linolja, helt klart. Det enda problemet med hemmakoket är att hitta en kastrull som är stor nog, vi köpte vår 15 liters på Elgiganten av alla ställen.
Vad målade du den gamla ladan med?
 
Säljer de två olika pigment - en typ för den ljusa och en för den mörka ? Förresten, det kan jag ju kolla själv.

Jo, många tycker att den ljusa är mer historiskt riktig och så är det otvivelaktigt. Bara det att jag gillar den mörka bättre. Jag har en väninna som har målat ett litet hus i Varberg med den ljusa utan linolja.
Det var för ca 10 år sedan och det ser fortfarande väldigt bra ut.

Jag har experimenterat lite med ljus Faluröd utan linolja - tilsatt olika pigment för att dämpa den en smula, men det har inte blivit riktigt bra. Har också provat att tillsätta lite linolja och det gör den mörkare.

Ladan målade jag med Falu rödfärg från Teknos i Tranemo. Jag har nu läst mig till att färgen inte längre licenstillverkas av av andra företag.
 
Vårt hus målades också med en oäkta "falu rödfärg" innan vi flyttade in. Det blir nästan aldrig lika fint och bra som med den riktiga så låt inte det avskräcka dig! Det är stor kvalitetssillnad!
 
Om Folksams färgtest.

Kollar man deras tester från år till år märken man stora skillnader i resultat på samma färg med samma tillverkare.
Detta beror på två saker.

1. Dom stora färgtillverkarna köper sina matrial i stora upphandlingar och då blir det stora skillnader i kvaliten från år till år.
2. Enligt Folksam:
”…för många som står inför målning av träfasaden är Folksams färgtest ledstjärnan. Även färgindustrins inställning har förändrats och idag använder många färgtillverkare resultaten för att utveckla sina färger. Förhoppningsvis leder färgtesten till att dåliga färger försvinner från marknaden alternativt förbättras.” (sid 7, 2012 års rapport).

I och med detta vill ju färgmakarna ändra sina färger för att få en bättre placering i deras test eftersom det såklart gynnar färgmakarnas varumärke med en bra placering. Men då är nackdelen som jag då sa innan att testet är 2 år. Optimerar man en färg efter ett 2 års test hur vet man då hur färgen står sig efter 10 år?

Sen finns det fler frågeställningar man borde tänka på.

Toppfärgerna i deras tester är nästan uteslutet baserade på akryl-latex (läs plastfärg). Vilket dom flesta vet vad historien säger om dessa färger. Fasader som inte andas och leder till allvarliga missfärgningar och rötskador.

Även Riksantikvarieämbetet förordar försiktighetsprincipen när det gäller akrylatfärger.
Byggnadsvårdens uppgift är bland annat att förhindra eller minimera slitage och nedbrytning av originalmaterial. Generellt sett intar därför byggnadsvården en restriktiv hållning till akrylatfärger eftersom man befarar risken att på sikt återigen stå inför problem med fuktbelastning i traditionella underlag som trä, kalk och puts.

Sen har ju SP Sveriges Tekniska Forskninginstitut släppt en detaljerad rapport om beväxning på målade fasader där det pekas ut att uppkomsten av mögel- och algbeväxning på målade fasader främst beror på underlag, utförande och temperatur- och fuktförhållande istället för på färgval.

Sen kan man ju undra att slamfärgerna och linoljefärgerna som nog är mest historiskt beprovat ligger sist och ifrågasatts mest av Folksam vilket det finns oändligt med kunskap om hur det funkar och håller sig.



Sen tror jag många förväxlar mögel med smuts som kommer från regn och avgaser.
 
huggan skrev:
...
I och med detta vill ju färgmakarna ändra sina färger för att få en bättre placering i deras test eftersom det såklart gynnar färgmakarnas varumärke med en bra placering. Men då är nackdelen som jag då sa innan att testet är 2 år. Optimerar man en färg efter ett 2 års test hur vet man då hur färgen står sig efter 10 år? ...
Samma trixande som optimeringen av bilars bränsleförbrukning enligt EUs körcykel. Det har inget med normal användning att göra.
http://www.vibilagare.se/nyheter/branslebluffen-vaxer-utlovade-forbrukningen-stammer-allt-samre
 
Panel i sydväst, uppsatt 2012, målad 1 ggn med Byggmax falufärg. Inget synligt mögel än. Jämför med stuprörets undersida/baksida som är algbeklätt. Detta är panelens nederkant och den är mycket utsatt för fukt/horisontellt regn.
DSCN2463.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSCN2463 (2).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Oldboy skrev:
Panel i sydväst, uppsatt 2012, målad 1 ggn med Byggmax falufärg. Inget synligt mögel än. Jämför med stuprörets undersida/baksida som är algbeklätt. Detta är panelens nederkant och den är mycket utsatt för fukt/horisontellt regn.
Antagligen inget ytmögel eftersom färgen hunnit regna bort innan det haft någon chans att sätta sig ;)

Hur som helst. Det här är en av 3 gamla trådar om Falurödfärg + mögel som väckts till liv med länkar till Vadstena Färgs rödfärg, och jag tror inte att vi lyckas tillföra något nyttigt till TS ursprungliga fråga.
 
Sydväst är nog inget problematiskt läge för falufärg när det fäller svartmögel. Det är väl norrläge som är problemet?

Den stora nackdelen med riktigt billiga rödfärger är ju att pigmentet kan vara syntetiskt, och då blir det nästan en lila/mörkröd ton i färgen efter något år, och det är inte jätteroligt. Teknos Tranemo Rödfärg Falu Vapen, Göranssons och allt vad de heter verkar däremot ha riktigt pigment och borde vara likvärdiga "äkta" Falu rödfärg.
 
nemlan skrev:
Antagligen inget ytmögel eftersom färgen hunnit regna bort innan det haft någon chans att sätta sig ;)

Hur som helst. Det här är en av 3 gamla trådar om Falurödfärg + mögel som väckts till liv med länkar till Vadstena Färgs rödfärg, och jag tror inte att vi lyckas tillföra något nyttigt till TS ursprungliga fråga.
Och dom väcks till liv av någon från Östergötland.... ;-)
 
Det var en bra artikel.

Det var väl rätt dumt att väcka tre trådar till liv, men jag irriterande mig på att jag googlade och sökte i all evighet efter riktig fakta och aldrig kunde hitta det, så när jag väl hittade att man numera blandar i antimögelmedel i rödfärg på en tillverkares hemsida så blev det lite av ett Eureka-moment och då visste jag inte i vilken tråd som passade bäst att posta i.
En hel del trådar handlar om vad man ska blanda i färgen, det kan ju vara den ena tokigheten efter den andra, så var det roligt att konstatera att man antagligen inte behöver blanda i något alls eftersom tillverkarna numera tillsätter det på egen hand. På de hus som jag målar med rödfärg är det faktiskt bara på norrgaveln som jag har problem med svartmögel, de andra fasaderna verkar vara så torra att det aldrig är ett problem.

Jag bor faktiskt inte längre i Östergötland utan Kronoberg, ska nog ta och ändra det :)
 
"Jöran Jermer, expert på beständighet hos trä hos Sveriges Tekniska Forskningsinstitut SP, menar att underhållet av en träfasad styrs av vilken färg man målar på den.

- Vill man ha något som kräver minimerat underhåll, så ska man undvika att måla fasaden. Om man målar den är sannolikt användning av slamfärg det som kräver minst insats vid underhållsmålning."
 
huggan skrev:
"Jöran Jermer, expert på beständighet hos trä hos Sveriges Tekniska Forskningsinstitut SP, menar att underhållet av en träfasad styrs av vilken färg man målar på den.

- Vill man ha något som kräver minimerat underhåll, så ska man undvika att måla fasaden. Om man målar den är sannolikt användning av slamfärg det som kräver minst insats vid underhållsmålning."
Mindre insats men tätare intervall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.