Finns företaget alls?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad är felet/skadan, vad kostar det att åtgärda och vad är dolt?
Det finns ju inte något fel på huset (vad ni vet).
Dock har ju säljaren troligtvis begått ett brott (urkundsförfalskning eller ditåt) när han gett er intyget.
Det kan ju även vara fråga om bedrägeri då ni har köpt huset under falska premisser.
Jag skulle först kontakta ert försäkringsbolag och fråga råd, de har även jurister som kan hjälpa.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Urkundsförfalskning.
 
  • Gilla
JUW
  • Laddar…
Claes Sörmland
Preskriptionstiden för urkundsförfalskning är fem år.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad är felet/skadan, vad kostar det att åtgärda och vad är dolt?
Inget fel som vi vet mer än att intyget inte verkar vara äkta.
 
anders07 anders07 skrev:
Det finns ju inte något fel på huset (vad ni vet).
Dock har ju säljaren troligtvis begått ett brott (urkundsförfalskning eller ditåt) när han gett er intyget.
Det kan ju även vara fråga om bedrägeri då ni har köpt huset under falska premisser.
Jag skulle först kontakta ert försäkringsbolag och fråga råd, de har även jurister som kan hjälpa.
Bra tips, ringer försäkringsbolaget imorgon. Tack!
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Preskriptionstiden för urkundsförfalskning är fem år.
Typiskt i sådana fall…har gått över 5 år.
 
Det är ett ickeproblem , kasta det s.k intyget inför en ev försäljning. Det är felaktigt. Var ärliga och meddela köparna att inget intyg finns. Det är fortfarande köparens undersökningsplikt inför Fastighetsförvärvet.
 
  • Gilla
AG A och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är ett ickeproblem , kasta det s.k intyget inför en ev försäljning. Det är felaktigt. Var ärliga och meddela köparna att inget intyg finns. Det är fortfarande köparens undersökningsplikt inför Fastighetsförvärvet.
Förstår hur du menar men det är ganska svårt att undersöka helkaklade badrum tänker jag därför känns ett intyg som åtminstone en liten säkerhet att arbetet är utfört på rätt sätt.
Huset är bara 6 år också.
 
J JUW skrev:
Förstår hur du menar men det är ganska svårt att undersöka helkaklade badrum tänker jag därför känns ett intyg som åtminstone en liten säkerhet att arbetet är utfört på rätt sätt.
Huset är bara 6 år också.
Intyget betyder ingenting. Dessa intyg är bara ett ”bevis” på att firman gått en utbildning och bör veta hur man bygger korrekt. Du själv kan renovera ett helt badrum som privatperson tex. Om det är fel hjälper inte intyget även om det fanns och vore korrekt.
 
Claes Sörmland
J JUW skrev:
Förstår hur du menar men det är ganska svårt att undersöka helkaklade badrum tänker jag därför känns ett intyg som åtminstone en liten säkerhet att arbetet är utfört på rätt sätt.
Huset är bara 6 år också.
Men ni har ju också facit efter att ha duschat dagligen i badrummet i fem år. Ni har ingen synlig läcka. Alltså fungerar tätskiktet. Eller?

(Och ska man vara lite jordad så är det svårt att misslyckas så kapitalt med tätskikten att det faktiskt läcker.)
 
  • Gilla
JUW
  • Laddar…
Jag skulle inte lägga större energi på det där intyget.
Kasta bort det och bry sig inte mer om det.
Har det inte blivigt nått fel med badrummen på 6 år så är det nog lugnt (y)
 
  • Gilla
JUW och 3 till
  • Laddar…
J JUW skrev:
Förstår hur du menar men det är ganska svårt att undersöka helkaklade badrum tänker jag därför känns ett intyg som åtminstone en liten säkerhet att arbetet är utfört på rätt sätt.
Huset är bara 6 år också.
Intyget betyder, precis som sagts, enbart att firman gått en utbildning. Dvs. att de i teorin "kan" bygga ett badrum på ett korrekt sätt. Men sen är ju frågan om de vill bygga korrekt. De kan ju ändå fuska för att spara några kronor på tid eller material. Men sen kan ju ett företag ha de bästa intentionerna, men ändå råka göra fel, som de själva inte märker.
Som du kanske förstår, betyder ett sådant intyg nästan ingenting. Möjligtvis kan det lura okunniga husköpare till tro att det saknas risker med ett sådant badrum.
 
  • Gilla
JUW
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.