Hej,
Vi köpte vår villa för ca 5 år sedan. All dokumentation i ordning inkl våtrumsintyget.
När vi nu inför en eventuell försäljning kikar igenom dokumentationen och faktiskt googlar företagen som utfört de olika delarna, så kan jag inte hitta det företag som står på Våtrumsintyget. Om bolaget har upphört så brukar ju det stå. Men det finns inte överhuvudtaget, varken avslutat, vilande eller som aktivt.
Därav misstänker jag att våtrumsintyget är falskt. Vi har inga bekymmer i våra badrummen som vi känner till (helkaklade). Men känns onekligen inte helt roligt att sälja när man inte vet om badrummen är ordentligt/rätt utförda eller inte och vi själva åker på det som dolt fel till en ev köpare.
Hur skulle ni hantera detta? Kan det räknas som dolt fel eller annat?
 
BirgitS
Står verkligen företag som avslutade hur länge som helst utan någon tidsgräns på t.ex. 5 år?

Ni kan alltid vara öppna med det ni vet, t.ex. att ni har våtrumsintyg men att firman inte finns längre och att ni inte vet om firman fanns då heller. Då får köparen ta ställning till det och får då svårare att få igenom en reklamation.

Felaktigheter i utförandet kan man råka ut för även med firmor som är välkända så man kommer ju inte undan risken med dolda fel bara för att man har ett korrekt våtrumsintyg.
 
Vad är det för intyg?
Är det från bkr?
 
Om det står organisationsnummer på intyget så borde väl skatteverket veta mer om företaget? .
 
nino nino skrev:
Vad är det för intyg?
Är det från bkr?
Intyget är från GVK
 
Annars är ett våtrumsintyg från bkr-ansluten aktiv firma inte vatten värt heller, kan vara precis hur mycket fel som helst ändå, bkr bryr dig inte ett dugg.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
A Alle123 skrev:
Om det står organisationsnummer på intyget så borde väl skatteverket veta mer om företaget? .
Står tyvärr inte org.nr på intyget
 
BirgitS BirgitS skrev:
Står verkligen företag som avslutade hur länge som helst utan någon tidsgräns på t.ex. 5 år?

Ni kan alltid vara öppna med det ni vet, t.ex. att ni har våtrumsintyg men att firman inte finns längre och att ni inte vet om firman fanns då heller. Då får köparen ta ställning till det och får då svårare att få igenom en reklamation.

Felaktigheter i utförandet kan man råka ut för även med firmor som är välkända så man kommer ju inte undan risken med dolda fel bara för att man har ett korrekt våtrumsintyg.
Har för mig det, men kan såklart ha fel.
Bra tips tack!
 
J JUW skrev:
Intyget är från GVK
Ring dom imorgon, bör finnas nåt nr av nåt slag om inte orgnr finns på intyget
 
Kanske också skall tillägga att han som vi köpte huset av som även byggt stor del av det nyligen fått sitt ”säker vatten” tillstånd indraget för sitt nuvarande företag.
Och vår misstanke gällande våtrumsintyget grundar sig i att vi upptäckt ett par mindre fel och en del ej snygga utförda arbeten som han gjort vid byggnation av huset.
 
  • Gilla
321Martin
  • Laddar…
nino nino skrev:
Ring dom imorgon, bör finnas nåt nr av nåt slag om inte orgnr finns på intyget
Jag har mailat GVK och frågat om företaget samt det auktorisatiobsnummer som står bredvid personens namn.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Genom google hittar du inte ens alla aktiva företag. Det är väldigt olika hur synligt ett företag gör sig på nätet. Är det ett mindre enmansföretag, med en äldre ägare så. Särskilt om företaget upphört sedan 4-5år kan det vara svårt att hitta något om företaget.
 
A AG A skrev:
Genom google hittar du inte ens alla aktiva företag. Det är väldigt olika hur synligt ett företag gör sig på nätet. Är det ett mindre enmansföretag, med en äldre ägare så. Särskilt om företaget upphört sedan 4-5år kan det vara svårt att hitta något om företaget.
Kan kanske vara så. GVK har nu fått intyget så får vi se vad de säger.
 
Nu har jag fått svar från GVK att företaget som står på intyget inte är eller har varit auktoriserat samt att auktorisationsnumret är felaktigt.
Behöver såklart inte innebära att arbetet är fel utfört men vad hade ni gjort i vårt läge?
Kan vi hävda ”dolt fel” eller annat. Och tar vi den dialogen själva med säljaren eller är det bäst med en jurist?
 
J JUW skrev:
Nu har jag fått svar från GVK att företaget som står på intyget inte är eller har varit auktoriserat samt att auktorisationsnumret är felaktigt.
Behöver såklart inte innebära att arbetet är fel utfört men vad hade ni gjort i vårt läge?
Kan vi hävda ”dolt fel” eller annat. Och tar vi den dialogen själva med säljaren eller är det bäst med en jurist?
Vad är felet/skadan, vad kostar det att åtgärda och vad är dolt?
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.